28.08.2006 Fotografia prasowa
Fotoreportaż jako jeden z gatunków fotografii prasowej XXI wieku
Kinga Kenig, Laboratorium Reportażu
Aparat fotograficzny stał się narzędziem impertynenckim, a zawód fotoreportera często porównywany jest z zachowaniem hieny...
Zanim zacznę rozważać koleje losu fotoreportażu wskazane by było rozpatrzenie pojęć, nazw i różnic między słowami bliskoznacznymi które dotyczą tego gatunku fotografii. Mamy zatem słowa: fotoreportaż, fotodziennikarstwo, fotografia dokumentalna, fotoimpresja, fotoesej. Są to słowa bliskoznaczne, w pewnych kontekstach synonimiczne, jednak są sytuacje, kiedy pojęcia te znaczą każde co innego.
W języku potocznym, w większości wypadków używa się jedynie słowa fotoreportaż znaczącego wszystko, co ma charakter dokumentalny i jest więcej niż jednym zdjęciem. Jednak w terminologii żargonowo-profesjonalnej różnicuje się użycie tych słów. Często, zastosowanie jednego ma charakter pejoratywny w stosunku do prezentowanego materiału, podkreślając przy tym większą szlachetność, rzetelność, wnikliwość, tajemniczość materiału określonego drugim słowem. Mówi się: to taka fotoimpresyjka, to takie fotodziennikarstwo nic więcej, to tylko fotografia dokumentalna.
Błąd polega na tym, że często fotografujący czy fotoedytorzy starają się oceniać materiały zdjęciowe stosując jeden schemat. Potrzebne jest zatem rozróżnienie tak, by analiza i ewaluacja była sprawiedliwa i rzetelna. W prezentowanej pracy będę koncentrowała się na słowie fotoreportaż rozumianym jako opowiadanie historii zdjęciami. Fotoreportaż o charakterze epicznym lub lirycznym, którego spójność jest zachowana poprzez wewnętrzną narrację. Przez słowo tak rozumiane będę starała się dowieść, że gatunek fotoreportażu w prasie jest w stanie głębokiego kryzysu w Polsce i na świecie. poniżej podejmę próbę przeanalizowania powodów owego regresu. Spróbuję również znaleźć możliwe wyjaśnienia tej tendencji.
Rozwój telewizji a fotoreportaż
Parędziesiąt lat temu film i telewizja nie stanowiły konkurencji dla fotoreportażu. Powód był prosty. Telewizję charakteryzowała mała mobilność. Duży i ciężki sprzęt nagrywający był ogromnym handicapem przy realizacji materiałów dokumentalnych. Do lat pięćdziesiątych fotografia nie miała sobie równych w przekazywaniu wizualnej rzeczywistości. Wraz z wprowadzeniem do powszechnego użytku taśmy beta, telewizja zaczyna być konkurencją dla fotoreportażu.
Gdy lata 80-te są dekadą, kiedy telewizja ma zdecydowaną przewagę, następne dziesięciolecie to już okres ogromnej dominacji telewizji w przekazywaniu wizualnych informacji i historii o świecie. Popularność telewizji, jej szybkość i przekonanie o jej niezłomnej wiarygodności z jednej strony, ale przede wszystkim posiadanie odbiorników TV przez ogół obywateli sprawiły, iż oglądanie telewizji staje się zjawiskiem masowym.
Dokumentalne reportaże oprócz tego, że zapewniają widzowi serie obrazów z danego miejsca, są również sugestywnie komentowane, co sprawia, iż oglądanie staje się stanem, a nie, jak w oglądaniu fotoreportażu, umysłową czynnością. Dodatkowo, telewizja dostosowuje siły do szybkiego tempa życia, a nawet sama je przyspiesza. Strumień codziennej dawki informacji jest skracany i porządkowany przez redaktorów wydań wiadomości.
Ulotny obraz jest szybko zapominany. W telewizji jest on niejako reprezentantem informacji, podkładem, ilustracją, która ma nam ułatwić zrozumienie problemu lub wyręczyć nas z wysiłku wyobrażania sobie konkretnego miejsca, osoby, czy wydarzenia. Poza tym, by zrozumieć przekazywany materiał telewizyjny, widz nie musi się angażować ani emocjonalnie, ani intelektualnie. W takich warunkach odbiór fotoreportażu zaczął być coraz mniej popularny. Przede wszystkim znaleziono substytut, który dzięki rozwojowi techniki stał się bezkonkurencyjny dla fotoreportażu. Po drugie, od momentu upowszechnienia telewizji zaczęła się zmieniać wizualna świadomość ludzi.
Przeciętny człowiek rozleniwił wnikliwość i z czasem przestał czuć potrzebę oglądania historii zdjęciowych, czyli fotoreportażu. W prasie zaczął on powoli tracić miejsce. Zamiast niego czytelnicy częściej mogą obecnie oglądać zdjęcia pojedyncze o wartościach informacyjno-ilustracyjnych, oraz zdjęcia, które w coraz większym stopniu wypełniają strony gazet - zdjęcia reklamowe.
***
Artykuł udostępniony przez serwis Laboratorium Reportażu
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Kiedy można nazwać się fotografem?
CEWE
Najprostszą odpowiedzią wydaje się być „Kup aparat”. Mawiają jednak, że przecież nie każdy chłop z widłami to Posejdon… Idąc tym tokiem myślenia, nie każdy posiadacz aparatu to fotograf. Przygotowaliśmy 8 podpowiedzi, które mogą zbliżyć Cię do nazywania się fotografem.
Aparaty fotograficzne dla profesjonalistów - jakim sprzętem fotografują najlepsi?
e-oko.pl
Kiedy fotografowanie z prostego hobby staje się pasją i sposobem na życie, zaczynamy szukać nowych, lepszych aparatów, które pozwolą na wykonywanie spektakularnych zdjęć. W swoich poszukiwaniach często kierujemy się pracami najlepszych fotografów. Jakimi aparatami wykonują zdjęcia profesjonaliści? Które z nich zasługują na uwagę? [artykuł sponsorowany]
Fotografia i personal branding: zdjęcia, które pomagają budować wizerunek
artykuł sponsorowany
Personal branding to bardzo modne ostatnio pojęcie, które wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Współcześnie coraz więcej osób interesuje się budowaniem marki własnej. Choć mogłoby się wydawać, że personal branding to domena polityków, artystów, czy dziennikarzy, w rzeczywistości może przynieść ona korzyści każdemu z nas. Co warto wiedzieć o budowaniu marki? W jaki sposób pomoże nam w tym fotografia?
Użyć - nie użyć, kupić warto
Anna Cymer
W życiu fotografa istnieją dwa okresy: okres kiedy wszystko chce kupować i okres kiedy wszystko chce sprzedawać.
Jak i dlaczego podpisywać zdjęcia? Twoje zdjęcie. Twoje prawo!
Nikon Polska
Podpisywanie zdjęć imieniem i nazwiskiem lub pseudonimem ich autorów to dobry obyczaj świadczący o poszanowaniu praw autorskich przez wykorzystujących fotografie.
Czy opłaca się zamawiać zdjęcia biznesowe?
portret24.pl
Dobrze wykonana sesja zdjęciowa staje się wizytówką firmy i odróżnia ją od konkurencji. W dobie internetu, kiedy każde przedsiębiorstwo musi działać w social mediach by nie zginąć, dobre zdjęcia są podstawą. [artykuł sponsorowany]
Fotoreporter i jego prawa
Dorota Majka
Kiedy zdjęcia należą do fotoreportera, a kiedy do gazety, dla której pracuje? Czy wydawca ma prawo do wielokrotnego wykorzystania fotografii? Jak podpisywać zdjęcia?