menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

28.11.2022 Marketing i PR

Reklamy w grach mobilnych. Rynek warty ponad 50 miliardów dolarów

Pamela Tomicka

Rosnąca popularność rozgrywek mobilnych sprawiła, że stały się one mainstreamowym kanałem rozrywkowym, ale też komunikacyjnym i reklamowym. Przychody z reklam w grach mogą osiągnąć nawet 56 mld dolarów w 2024 roku (42 mld w 2019). Tym bardziej, że gracze nie ignorują reklam w tym kanale.

Reklamy w grach mobilnych. Rynek warty ponad 50 miliardów dolarówfot. Mobiem Polska/infoWire

Według raportu SensorTower w pierwszym kwartale 2022 roku pobrano globalnie 14,3 miliardów gier na telefon (ponad 3 mld stanowiły pobrania w Europie), czyli o 200 mln więcej niż w analogicznym okresie w 2021 roku. Budżety przeznaczane na marketing w grach z roku na rok się zwiększają, a formaty znacząco się dywersyfikują. Co to może oznaczać? Dla przeciętnego użytkownika zapewne jeszcze większy wybór, dobrych jakościowo i intuicyjnych gier mobilnych dostępnych w trybie free-to play, dla brandów z kolei – atrakcyjną i bezpieczną przestrzeń do pokazania klientom swoich produktów, a dla marketera? Środowisko reklamowe z nieograniczonym potencjałem.

Gdzie rodzą się trendy w mobile gamignu?


W ostatnich latach to Indie stały się jednym z największych rynków dla pobrań gier mobilnych, gromadząc 15 proc. światowej sumy. Udział Stanów Zjednoczonych pozostaje stabilny i w pierwszym kwartale 2022 roku wyniósł nieco poniżej 10 proc. globalnych instalacji. Natomiast, wśród trzech krajów, w których odnotowano największy wzrost liczby „ściągnięć” znalazły się kraje Azji Południowo-Wschodniej: Indonezja, Wietnam i Tajlandia. Liczba instalacji gier wzrosła tam o 11 proc. rok do roku.

- Gry na urządzenia mobilne święcą tryumfy na całym świecie. Już w 2021 roku liczba pobrań wyniosła ponad 55 miliardów. Gdzie znajdują się największe rynki pod tym względem? W Indiach, Stanach Zjednoczonych, Brazylii czy Indonezji. Co nie powinno nikogo dziwić – komentuje Michał Giera z Mobiem Polska.

REKLAMA

Rosnąca popularność gier mobilnych generuje duży popyt wśród marek na reklamy w tym medium. Dane z raportu InMobi Mobile Game Advertising 2022 dla pionierskiego regionu jakim są Indie, wskazują, że aż 75 proc. marek reklamuje się w mobile gamingu od ponad roku, a 97 proc. marketerów jest zadowolonych z tej formy przekazu reklamowego.

Mobile gaming to coś więcej niż trend


Duże zainteresowanie grami na smartfony to nie tylko domena krajów Azjatyckich i obydwu Ameryk. Według danych z raportu SensorTower the State of Mobile Gaming 2022, w 2021 roku w Europie pobrano gry 11,9 mld razy. W I kwartale 2022 r. instalacje gier mobilnych utrzymały się na poziomie powyżej 3 mld, co jest dość zaskakującą liczbą, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że Europejczyków jest ponad 740 milionów.

Mimo że w pierwszym kwartale 2022 roku ogólna liczba pobrań na Starym Kontynencie tylko nieznacznie wzrosła, to w niektórych państwach odnotowano znaczny wzrost w tym obszarze. Polska osiągnęła 125 milionów pobrań gier w I kwartale 2022 roku, co oznacza wzrost o 8 proc. rok do roku. Plasuje to również nasz kraj na 1 miejscu podium pod względem wzrostu ściągniętych gier w Europie. Ukraina zaś odnotowała 7 proc. wzrost r/r, a Turcja zajmuje drugie miejsce, wzrastając o 6 proc. r/r do 568 milionów.

Lubimy gry, a reklamy?


Z raportu Mobile Insight Report 2022 dla regionu EMEA wynika, że dla 40 proc. ankietowanych reklamy mają pozytywny, a nawet bardzo pozytywny wpływ na mobilną rozgrywkę. Natomiast dla nieco ponad 1/3 respondentów są one neutralne i nie wpływają na jej odbiór.

- Gracze zdecydowanie przychylniejszym okiem patrzą na przekaz reklamowy pojawiający się w mobile gamingu. Dane z raportu Mobile Insight Report 2022 wykazują, że aż 67 proc. ankietowanych zainteresowanych jest treścią wyświetlanych reklam. Choć motywacje za kliknięciem w nią bywają różne, to aż 6 na 10 respondentów deklaruje, że robi to przynajmniej raz w tygodniu, po to, aby zdobyć nagrodę w grze – dodaje Michał Giera z Mobiem Polska.

Budżety marketingowe przeznaczane na reklamy mobilne


Ogromne zainteresowanie kanałem dotarcia, jakim są aplikacje mobilne, powoduje również koncentrację budżetów wokół tego środowiska. Prognozy Statista zakładają, że światowe wydatki na „mobile ads” w 2022 roku wyniosą 327,1 mld USD.

REKLAMA

A jak sprawy wyglądają na naszym podwórku? Według raportu AdEx 2022’Q1 (IAB Polska/PwC AdEx) wydatki na reklamę online w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły blisko 1,5 mld PLN, co daje 8,8 proc. wzrostu rok do roku. Nieco ponad 30 proc. budżetów zostało przeznaczonych na reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych, odnotowując 8 proc. wzrost r/r.

Z kolei badania przeprowadzone na najszybciej rosnącym rynku pod względem pobranych gier – Indiach – wskazują, że 98 proc.[8] ankietowanych marketerów zwiększyło wydatki na reklamy w grach mobilnych. Środki finansowe przeznaczone na promocje w „apkach” gier mobilnych wzrosły średnio o 32 proc. rok do roku.

Dywersyfikacja formatów reklamowych


Globalne marki testują możliwości dostępnych formatów reklamowych w grach mobilnych i robią to coraz odważniej. Udowadniają, że dzięki kreatywności i wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, można stworzyć oryginalne kampanie.

Pizza Hut postawiła na personalizowanie reklam bazujące na geolokalizacji: restauracje znanej marki zamieniły się w centra gamingowe dla graczy King of Glory (w Chinach) i Arena of Valor (globalnie). Gamerzy znajdujący się w dystansie 5 minut od którejkolwiek z sieciówek Pizzy Hut dostawali zaproszenie do spotkania się z innymi graczami i rywalizowania z nimi na terenie pizzerii. Akcja wzbudziła ogromne zainteresowanie – w okresie 15-20 dni ponad 100 tys. użytkowników King of Glory odwiedziło pizzerie z bojowym zamiarem pokonania innych graczy. Na czas akcji, restauracja wprowadziła limitowany zestaw King of Glory, który sprzedał się w ponad 150 tys. egzemplarzy.

Kolejnym przykładem niestandardowej kampanii jest Starbucks, który wszedł we współpracę z Pokemon Go. W czasie największej popularności gry ponad 7800 kawiarni zostało oznaczonych w grze jako Pokestopy i Siłownie. Kawowy gigant poszedł o krok dalej i na czas akcji stworzył limitowane Pokemon Go Frappuccino. Gamerzy polujący na pokemony w kawiarniach mogli popijać przy okazji napój przygotowany specjalnie dla nich.

REKLAMA

- Warto jednak pamiętać o tym, że przygotowując jakąkolwiek kampanię reklamową w przestrzeni gier mobilnych należy zwrócić uwagę na dopasowanie gatunku rozgrywki do brandu, tak żeby nie narazić wizerunku oraz założeń brand safety marki. Nie każdy produkt lub usługa będzie się dobrze i spójnie prezentował, np. w „strzelankach” – mówi Michał Pietruszka, head of mobile product w Mobiem.

Coraz lepszy mobile to coraz lepsza przestrzeń dla marketerów


Jak stwierdził szef Xbox, Phil Spencer „Nie ma możliwości, abyś odniósł sukces jako firma gamingowa bez dostępu do graczy mobilnych”[9]. W marketingu jest podobnie. Jeżeli nie szukasz kontaktu z potencjalnym konsumentem tam, gdzie przebywa, a przebywa w grach mobilnych, to możesz pozbawić się świetnego punktu styku marki z klientem.

Mobile nieustannie się zmienia. Dostęp do sieci 5G, gra w chmurze, lepsza wydajność urządzeń i coraz lepsze gry przyciągają ludzi i tym samym powinny zainteresować reklamodawców. Kolejne lata potwierdzają, że mobile gaming jest świetnym miejscem reklamowym niezależnie od tego, do jakiego pokolenia swoje komunikaty kieruje marketer. A jeśli ktoś się jeszcze waha przed lepszym poznaniem tego medium to pora to zmienić i wejść do gry.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Czy tanie pozycjonowanie strony firmowej ma sens?

Paweł Duda
O konieczności pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google słyszał już chyba każdy właściciel firmy poszukujący klientów w Internecie. Zdecydowana większość przedsiębiorców będzie poszukiwała do współpracy agencji SEO i wybierać najtańsze oferty pozycjonowania.

Jak zostać influencerem. Poradnik praktyczny

Szymon Frączek
Publikacja sponsorowanych wpisów, otrzymywanie darmowych produktów, dostęp do zamkniętych wydarzeń - to tylko kilka korzyści bycia influencerem. Coraz więcej influencerów decyduje się nawet porzucić pracę i rozwijać markę osobistą, ale jak to zrobić?

Marketing Web3. Nadchodzi koniec monopolu GAFA

Urszula Kostrzewa
Według większości definicji, Web3 jest trendem, który dzięki wykorzystaniu technologii blockchain i związanej z nią decentralizacją, pozwoli czerpać korzyści autorom treści zamiast tylko jej dystrybutorom. Web3 ma też być przyczynkiem do demonopolizacji sieci i końca skrajnej dominacji wielkich firm technologicznych.

Jak napisać dobrą informację prasową? Od struktury po treści

Krzysztof Janik
W sieci każdego dnia pojawia się wiele nowych treści tego typu, choć większość z nich nie wzbudza większego zainteresowania. Nierzadko powodem jest słaba wartość merytoryczna lub nieodpowiednia konstrukcja.

Podaruj prezent pod choinkę dzieciom spędzającym święta w szpitalu

Klaudia Smolarska-Kulej
Ponad 1000 gier, książek, klocków i innych zabawek otrzymali od pacjenci Przylądka Nadziei w ubiegłym roku. Wszystkie dały ogromną radość, uśmiech i siłę. Wolontariusze z kliniki onkologii dziecięcej Przylądek Nadziei spędzili dzięki nim ponad 2500 godzin na zabawie z dziećmi, które nawet święta spędzają w szpitalu. Powtórzmy to i w te święta! [Reporterzy.info wspierają]

Instagram Stories w komunikacji marki

Michał Chrościcki
Na kanale jakim jest Instagram, dopiero Stories, a nie statyczne posty, stworzyły możliwość większej interakcji użytkowników z publikowaną treścią, a marketerom dostarczyły mierzalne dane. Na odbiór Stories przez użytkowników ma wpływ kilka czynników.

SEO, content marketing i influencerzy. Trendy na 2023

Pamela Tomicka
Wzrost znaczenia machine learningu i sztucznej inteligencji, jeszcze większa personalizacja treści i tworzenie dobrego jakościowo contentu czy dalszy rozwój podcastów i jeszcze więcej live streamingu oraz shortsów. Tak w wielkim skrócie rysuje się rok 2023 w branży marketingu internetowego.

więcej w dziale: Marketing i PR

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, influencer
Whitepress Dziennikarz
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

rectangle Volcano
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24