menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

25.02.2013 Fotografia prasowa

Jak robić zdjęcia zimą. Sprzęt, ustawienia i nie tylko

Konrad Bąk, Fotolia.com

Specyficzne warunki pogodowe, takie jak słabsze słońce, padający śnieg czy niskie temperatury z pewnością mają wpływ na jakość robionych zdjęć. Czynniki te mają również kluczowy wpływ na przygotowania do sesji. Jak wykonać pełne życia zdjęcia z nart, a jak przygotować się do robienia szerokich i spokojnych ujęć pejzaży?

Sprzęt, którym chcemy robić zdjęcia zimą zasadniczo nie różni się od tego używanego w cieplejszych porach roku. Jeśli fotografujemy w pełnym słońcu to przyda sie nam na pewno blenda, aby rozjaśnić ostre i ciemne cienie fotografowanych obiektów. Jeżeli zależy nam na profesjonalnych zdjęciach możemy użyć dużych lamp plenerowych, doświetlających znacznie większe obszary kadru, ale dobre efekty uzyskamy wykorzystując także zwykłe lampy reporterskie – dedykowane. W tym przypadku, jeżeli do takiej lampy użyjemy zdalnego wyzwalania, to obiekt możemy doświetlać z dowolnych stron i odległości. Pamiętajmy jednak, że sprzęt renomowanych producentów na pewno zapewni nam bezawaryjną pracę w szerszym zakresie temperatur, niż tańszy, importowany ze wschodu.

Konrad Bąk. Jak robić zdjęcia zimą ©konradbak/Fotolia.com

Jeśli fotografujemy w silnym śniegu na pewno warto zaopatrzyć sie w rodzaj pokrowców na aparat, droższe lampy także mają możliwość dokupienia takich akcesoriów. Zabezpieczą one również sprzęt w warunkach deszczu o małym natężeniu. Generalnie jednak unikałbym robienia zdjęć w warunkach silnych opadów śniegu. Pamiętajmy, że roztapiając się na otworach wentylacyjnych lamp, może on zawilgocić wnętrze i spowodować awarię obwodów elektrycznych. Pewną przeszkodą będą też plamki roztopionych płatków na obiektywie – można sie przed tym zabezpieczyć zakładając osłonę typu "tulipan", szczególnie skuteczna jest ona w wypadku teleobiektywów

Odpowiednie ustawienia

Robiąc zdjęcie w warunkach białego otoczenia należy pamiętać przede wszystkim o ustawieniu balansu bieli tak, aby śnieg miał właściwy odcień. Tu wyjątkiem są tak specyficzne warunki jak np. wschód lub zachód słońca. Odcień śniegu w cieniach powinien wówczas iść lekko w stronę chłodną, np. odcieni błękitu. To ważne, ponieważ wtedy także skóra fotografowanych osób przybiera świeży, naturalny i lekko różowy wygląd. Jeśli natomiast robimy zdjęcia pod słońce to konieczne będzie doświetlenie twarzy światłem błyskowym z przodu.

Konrad Bąk. Jak robić zdjęcia zimą ©konradbak/Fotolia.com

Proporcje najlepiej dobrać tak, aby siłą przedniego światła błyskowego zrównoważyć ostre słońce z tyłu. Jeśli dobrze wykonamy ten manewr, na zdjęciach niebo przybierze piękną, błękitną barwę. Podobny efekt (barwa nieba oraz wyrazistość chmur) uzyskamy jeśli użyjemy filtra polaryzacyjnego. Przy drastycznych różnicach w kontraście góry oraz dołu zdjęcia, mogą pomóc filtry połówkowe/szare. Ciekawe efekty można także uzyskać korzystając z filtra ciepłego/połówkowego, który narzuci na zdjęciu przyjemny czerwono-pomarańczowy look.

Zdjęcia statyczne a zdjęcia w ruchu

Na co zwrócić uwagę robiąc zdjęcia pięknej panoramy górskiej, a na co bawiących się w śniegu ludzi? Jeśli ktoś pasjonuje się fotografią np. górskiej natury to z pewnością najbardziej dramatyczne ujęcia powstaną o wschodzie i zachodzie słońca. Pamiętajmy jednak, że zimą moment zachodu słońca i związane z tym warunki świetlne trwają dużo krócej niż w porze letniej. Z drugiej strony takie widoki jak np. przełom chmur przez górskie szczyty czy tak częste wczesną zimą mgły w dolinach górskich – to fantastyczny plener dla fotoreportaży z górskich wypraw.

Konrad Bąk. Jak robić zdjęcia zimą ©konradbak/Fotolia.com

Natomiast jeśli chodzi o zdjęcia "sportowe", najlepiej robić w pełnym słońcu. Jeśli chcemy uchwycić partnera na nartach czy dzieci mknące na sankach, to tu na pewno najważniejszy jest czas migawki – musi być jak najkrótszy. W zależności od szybkości poruszającego się obiektu sprawdzi się migawka od 1/500s i krótsze.

Dobrym sposobem na rozmycie tła w stylu "motion blur' jest synchronizacja ruchu obiektywu za poruszającym sie obiektem. Wtedy przy czasach typu 1/80 sekundy uzyskamy dynamiczne rozmycie tła przy zachowaniu akceptowalnej ostrości obiektu fotografowanego. Pamiętajmy także, że fotografie ludzi, a szczególnie portrety powinno się robić obiektywami o dłuższych ogniskowych, od 50mm wzwyż.

Konrad Bąk. Jak robić zdjęcia zimą ©konradbak/Fotolia.com

Jeśli zależy nam na zdetalizowanych ujęciach np. płatków śniegu czy kwiatów, idealnie sprawdzą się teleobiektywy. Natomiast zimowe pejzaże najlepiej wyjdą robione obiektywami szerokokątnymi. Jeżeli natomiast dysponujemy aparatami z niższej półki lub mniej zaawansowanymi technicznie nie bójmy sie używania nastaw manualnych. Korzystając z nich i trochę eksperymentując możemy uzyskać naprawdę ciekawe efekty!

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Porozmawiajmy o zdjęciach

Maria Szczepańska
Rozmowa z Kingą Kenig, fotoedytorem w dziale foto "Gazety Wyborczej".

Czym powinien się charakteryzować profesjonalny statyw?

euro.com.pl
Odpowiednia kompozycja, idealnie ostre ujęcia czy efektowne fotografie nocne — jeśli marzy Ci się wyczarowanie zdjęć z wyższej półki, warto zdecydować się na wysokiej jakości statyw do aparatu. Bez tego sprzętu trudno mówić o profesjonalnej fotografii, dlatego powinien wyposażyć się w niego każdy, kto myśli o karierze w tej branży. Zobacz, jakie cechy wyróżniają dobry statyw do aparatu. [artykuł partnera]

Podglądają, demaskują, niszczą

Milena Rachid Chehab
Nasi paparazzi tropią ofiary tygodniami, przebierają się, latają na lotni. Efekty pracy polskich fotografów pstrykających z ukrycia już przypominają fotografie znane z zachodnich brukowców.

Skąd brać zdjęcia do artykułów - przegląd źródeł i licencji

Maciej Lewandowski
Licencja musi zezwalać na wykorzystanie fotografii do celów komercyjnych, na tworzenie dzieł pochodnych i wykorzystanie w utworach publikowanych na zasadzie “wszelkie prawa zastrzeżone”

Jak i dlaczego podpisywać zdjęcia? Twoje zdjęcie. Twoje prawo!

Nikon Polska
Podpisywanie zdjęć imieniem i nazwiskiem lub pseudonimem ich autorów to dobry obyczaj świadczący o poszanowaniu praw autorskich przez wykorzystujących fotografie.

Fotografia prasowa - niemoralna czy bezprawna?

Paulina Dużyk-Dyna
Fotografowie chcą przekazać informacje o brutalnej rzeczywistości za pomocą zdjęcia, a przeciwnicy uważają ich za hieny, które gonią za sensacją i publikują makabryczne nieraz obrazy.

Najlepsze zdjęcia 2022 i 2023. Wyniki konkursu Śląska Fotografia Prasowa

Agnieszka Kosmala
Na konkurs Śląska Fotografia Prasowa – najlepsze zdjęcia 2022–2023 roku do Biblioteki Śląskiej wpłynęło 437 zdjęć 38 fotoreporterów spełniających wymogi Regulaminu Konkursu. Na wystawę konkursową Kapituła Konkursu zakwalifikowała 120 zdjęć 22 autorów.

więcej w dziale: Fotografia prasowa

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, influencer
Whitepress Dziennikarz
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

rectangle Play
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24