menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

18.12.2017 Rynek medialny

Popkultura w święta. Co oglądamy i czego słuchamy

BARD

Cztery miliony Polaków obejrzało w ubiegłoroczne święta Kevina samego w domu. Film "Listy do M.", polska wersja kinowego hitu "To właśnie miłość" popularnością ustępuje w naszym kraju tylko Titanicowi. Jakie pieniądze wchodzą w grę w kwestii świątecznej popkultury? Odpowiedź jest prosta: astronomiczne.

Popkultura w świętaźródło: HRS.com

Jak wynika z analizy świątecznych przyzwyczajeń w Polsce i świecie, opracowanej przez HRS.com, wartość świątecznej popkultury w mediach da się dość dokładnie policzyć. I są to astronomiczne kwoty. Jeśli chodzi o polski rynek, autorzy badania podzielili się ustaleniami na temat najpopularniejszych filmów i utworów muzycznych.

Kevin sam w domu


  • od premiery w 1990 roku zarobił już ponad 500 milionów dolarów
  • w wigilijny wieczór 2016 roku film obejrzało ponad 4 miliony Polaków

To właśnie miłość


  • od premiery w 2003 roku film zarobił ponad 257 milionów dolarów
  • tytuł doczekał się lokalnych remake-ów w wielu krajach świata. Między innymi w Indiach (Wszystko dla miłości), w Japonii (Wszystko zaczęło się, gdy poznałem ciebie) i w Polsce (Listy do M.)

Listy do M.


  • od premiery w 2011 roku film obejrzało 2,9 miliona osób
  • film trafił do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych polskich filmów po 1989 roku
  • był najchętniej oglądanym filmem w roku 2011
  • w kinach wyświetlany był przez 130 dni. To po Titanicu drugi wynik w historii

Jeśli chodzi o popularność świątecznych piosenek (nie uwzględniając kolęd) liczby również robią wrażenie.

All I Want For Christmas is You - Mariah Carey


  • 318 milionów wyświetleń na YouTube w ciągu 8 lat od opublikowania
  • 347 tysięcy funtów zysku rocznie
  • przez 20 lat był to najczęściej odtwarzany utwór w centrach handlowych

White Christmas - Bing Cosby


  • 7,2 miliona wyświetleń w YouTube w ciągu 6 lat od opublikowania
  • 100 milionów sprzedanych kopii (łącznie z covereami)
  • przez 20 lat - od 1942 do 1962 roku - utwór co roku trafiał na listę przebojów magazynu Billboard

Merry Christmas Everybody - Slade


  • 7,5 miliona wyświetleń na YouTube w ciągu 10 lat od opublikowania
  • piosenkę słyszało 42% populacji świata

Last Christmas - Wham!


  • 277 milionów wyświetleń na YouTube w ciągu 8 lat od opublikowania
  • 301 tysięcy funtów zysku rocznie


Według badań przeprowadzonych przez CBOS w 2013 roku aż 72 proc. Polaków sprzeciwia się komercjalizacji świąt. Mimo to wielu z nas celebruje je w popkulturowym klimacie - pisał niedawno w komentarzu dr Karol Jachymek, kulturoznawca ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS. Ekspert podkreślał jednak, żeby bezkrytycznie takiego podejścia nie potępiać: - Okresy świąteczne zawsze stanowią czas wyjątkowy. Istotnym jest spędzanie go wspólnie z rodziną, przyjaciółmi i najbliższymi znajomymi. Jeśli nowe zwyczaje nam to umożliwiają, to może wcale nie są takie złe?

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Radio z wizją zyskuje słuchaczy. Czwórka chwali się wynikami

Anita Celarska
Spośród polskich stacji radiowych Czwórka ma także najaktywniejszych fanów na portalu społecznościowym Facebook.

Błyskawiczny dostęp do wiadomości. Tego chcą użytkownicy Twittera

Sony
Firma Sony podjęła się analizy najbardziej angażujących treści wideo na Twitterze. Były one związane z najistotniejszymi wydarzeniami 2022 roku w całej Europie – miały ponad 201 milionów wyświetleń oraz ponad 8,6 milionów interakcji: udostępnień, polubień i komentarzy.

Wpływ pandemii na media i informacje. Vibrant Information Barometer

PAP MediaRoom
W opracowanym przez IREX badaniu Vibrant Information Barometer (VIBE) za rok 2021 przeanalizowano kilka czynników związanych z pandemią COVID-19 - globalne pogorszenie się koniunktury gospodarczej, blokowanie informacji przez rządy i dezinformacja - które miały wpływ na sektor mediów i informacji w 13 państwach na terenie Europy i Eurazji.

Dziennikarze, PR-owcy i wiedza o cyberbezpieczeństwie. Badanie PAP

PAP Mediaroom
Istnieje duży rozziew pomiędzy wiedzą teoretyczną a praktyką i codziennymi nawykami - wynika z badania „Postrzeganie cyberbezpieczeństwa przez dziennikarzy i specjalistów ds. PR w Polsce” przeprowadzonego przez Polską Agencję Prasową.

Kobiety w polskich mediach. Badanie Instytutu Monitorowania Mediów

Natalia Juszczak
W 2021 roku kobiet występujących jako ekspertki w najpopularniejszych telewizyjnych serwisach informacyjnych w Polsce było zaledwie 24%. Z kolei w 2022 mniej, bo już tylko 21% - wynika z analizy przeprowadzonej przez IMM dla Forbes Women Polska.

"Polska". Sukces czy porażka?

Jarosław Jakimczyk
Nowy dziennik ogólnopolski, wydawany przez Grupę Wydawniczą Polskapresse, powinien wyjaśnić zagadkę dalszych kierunków rozwoju rynku prasowego w naszym kraju.

Influencer Power Index w czasach koronawirusa. Raport MediaCom

Paweł Usakowski
Czy i jak zmienił się wizerunek influencerów podczas epidemii koronawirusa? Wskaźnik COVID Index pokazuje, że Robert Lewandowski istotnie umocnił swoją już wysoką pozycję, na drugim biegunie znaleźli się m.in. Maffashion i Patryk Vega, którzy odnotowali spadki w wielu badanych wymiarach wizerunkowych.

więcej w dziale: Rynek medialny

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, influencer
Whitepress Dziennikarz
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

rectangle Play
Rozlicz PIT i przekaż 1,5% na projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24