21.09.2020 Rynek medialny
VOD i usługi streamingowe. Raport Deloitte Digital Media Trends
Magdalena Biedrzycka-Doliwa, Deloitte
Po wybuchu pandemii 23 proc. amerykańskich klientów zasubskrybowało co najmniej jedną nową płatną usługę wideo. W Polsce już 55 proc. dorosłych konsumentów korzysta z różnego rodzaju subskrypcji VOD.
![VOD i usługi streamingowe. Raport Deloitte Digital Media Trends VOD i usługi streamingowe. Raport Deloitte Digital Media Trends](/gfx/charts/telewizja-online.jpg)
Jeszcze przed pandemią COVID-19 amerykańscy użytkownicy subskrybowali średnio 12 usług z branży mediów i rozrywki. Lockdown spowodował wzmożone zainteresowanie serwisami streamingowymi. Z drugiej strony, obawy o domowy budżet powodują, że konsumenci szukają częściej promocji lub darmowych subskrypcji, nawet kosztem reklam. Niemal jedna czwarta konsumentów zadeklarowała, że usługi darmowe lub oferowane w obniżonej cenie w dużej mierze decydowały o wyborze płatnych dostawców. Eksperci firmy doradczej Deloitte w najnowszej edycji raportu Digital media trends zauważają, że wraz ze wzrostem popularności usług streamingowych, konsumenci częściej migrują pomiędzy poszczególnymi platformami.
To już 14. edycja raportu Deloitte, omawiającego trendy w branży mediów i rozrywki oraz postawy amerykańskich konsumentów korzystających z usług cyfrowych. Badanie przeprowadzono kolejno w grudniu 2019 r. i w maju 2020 r., dzięki czemu można zaobserwować, jak pandemia wpłynęła na sposób korzystania z mediów, w szczególności platform streamingowych.
Klienci coraz bardziej wybredni
Obecnie 80 proc. amerykańskich konsumentów subskrybuje co najmniej jeden płatny serwis wideo, w porównaniu do 73 proc. przed wybuchem pandemii. Usługi strumieniowe cieszą się popularnością niezależnie od wieku. Korzysta z nich 94 proc. przedstawicieli pokolenia Z (14-23 lata), po 88 proc. milenialsów (24-37 lat) i przedstawicieli pokolenia X (38-54 lata), a także aż 69 proc. tzw. „boomersów” (55-73 lata). Wyniki badania z okresu pandemii pokazały, że tempo pozyskiwania nowych klientów w płatnych serwisach transmisji wideo, muzyki oraz gier zdecydowanie przyspieszyło. Od czasu wybuchu pandemii 23 proc. wykupiło co najmniej jedną nową usługę wideo, 9 proc. zrezygnowało z co najmniej jednej, a 5 proc. dodało kilka, jednocześnie rezygnując z innych.
Jednocześnie coraz trudniej dostawcom treści cyfrowych utrzymać klientów. Wyniki badania Deloitte wskazują, że coraz więcej konsumentów rezygnuje z subskrypcji. Na pytanie o powód rezygnacji z usługi wideo 36 proc. respondentów stwierdziło, że usługa była zbyt droga. Na drugim miejscu (35 proc.) klienci jako powód podawali koniec okresu próbnego, a 24 proc. z nich skończyło oglądać program, dla którego wykupili pakiet.
– W okresie pandemii, kiedy dostęp do tradycyjnych form rozrywki tj. kina, teatru, koncertów lub innych imprez masowych jest ograniczony i wiąże się z obawą o zdrowie, nie dziwi fakt sięgania przez użytkowników po usługi streamingowe. Abonentów przyciągają, m.in. darmowe usługi lub promocyjne ceny, ale też atrakcyjne i oryginalne treści. Ponadto, rośnie i będzie rosła konkurencja wśród dostawców, a na naszym rynku w tym lub najbliższym roku miały, lub zgodnie z zapowiedziami, będą miały swój debiut nowe platformy streamingowe – mówi Jakub Wróbel, Dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.
Zbyt dużo subskrypcji i powrót do gier
Badanie przeprowadzone przed wybuchem pandemii pokazało również, że amerykańscy konsumenci są zmęczeni subskrypcjami. Z jednej strony ponoszą wyższe koszty i posiadają dostęp do większej ilości treści, a z drugiej chcieliby zmniejszyć liczbę subskrybowanych usług. Wśród milenialsów aż 40 proc. czuje przytłoczenie liczbą swoich subskrypcji, a 43 proc. planuje ich ograniczenie. Wśród przedstawicieli pokolenia Z i X wyniki wahały się w okolicach 30 proc., co sugeruje, że wielu konsumentów subskrybuje usługi, z których de facto nie korzysta często lub wcale, ponosząc jednocześnie pełen koszt subskrypcji.
Usługi streamingowe to jednak nie tylko filmy i seriale. Od początku kryzysu wzrosło wśród Amerykanów zainteresowanie grami wideo. Ankietowani przyznają, że chętnie sięgają po tę formę rozrywki – 34 proc. z nich zadeklarowało, że od wybuchu pandemii o wiele częściej wybierali grę wideo jako sposób na spędzenie czasu z rodziną. Z badania wynika również, że 29 proc. konsumentów amerykańskich zadeklarowało, że chętniej gra niż ogląda programy. Spośród wszystkich zapytanych 7 proc. wykupiło abonament na gry wideo po raz pierwszy właśnie w czasie pandemii.
Ekspansja VOD i usług streamingowych w Polsce
W Polsce serwisy VOD również cieszą się dużą popularnością. Jak wynika z badania Deloitte, Polacy chętnie subskrybują też platformy muzyczne. – Już 55 proc. dorosłych Polaków korzysta z różnego rodzaju subskrypcji usług VOD. Prym wiodą tutaj osoby w wieku 18-24 lat, które stanowią 78 proc. w tej grupie. Także ze streamingu muzyki korzysta prawie co trzeci dorosły Polak, a wśród osób w wieku 18-24 lat jest to aż 58 proc. – mówi Jakub Wróbel.
Co ciekawe, 32 proc. dorosłych Polaków w wieku 18-75 lat zapytanych o to, czy chcieliby za usługi streamingowe wideo zapłacić połowę ceny i tym samym oglądać reklamy, odpowiedziało pozytywnie. Niewiele mniej, bo 28 proc. z nich woli zapłacić pełną cenę, bez przerw reklamowych. Z kolei 20 proc. dorosłych konsumentów w naszym kraju nie ma nic przeciwko reklamom, ale ich zdaniem powinny być dopasowane do użytkownika.
Podobne trendy zaobserwować można na amerykańskim rynku. Badanie przeprowadzone już w trakcie pandemii wykazało, że 35 proc. konsumentów nie chce oglądać reklam i jest gotowa za to zapłacić. Brak reklam to właśnie jeden z powodów, dla których konsumenci decydują się na płatne platformy streamingowe. Z kolei 47 proc. amerykańskich ankietowanych korzystało z co najmniej jednej darmowej usługi wideo przerywanej reklamami.
Jeśli chodzi o wybór płatnej subskrypcji, bez konieczności oglądania reklam, to największe różnice istnieją między pokoleniami. Przedstawiciele pokolenia Z (14 - 23 lata) i milenialsów (24 - 37 lat) częściej preferują model, z którym dorastali, w którym usługa dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów, natomiast przedstawiciele powojennego wyżu demograficznego wolą usługi zawierające reklamy, które bardzo przypominają tradycyjną telewizję.
Więcej o raporcie Digital media trends
14 edycja badania Digital media trends została przeprowadzona na grupie ponad 2 tysięcy konsumentów w Stanach Zjednoczonych, w dwóch okresach: przed pandemią COVID-19 grudzień 2019 – styczeń 2020 oraz w trakcie pandemii w maju 2020. Badanie przeprowadziła niezależna firma badawczą, na zlecenie Deloitte.
Przekrój przedstawicieli konsumentów amerykańskich, którzy byli uwzględnieni w badaniu to reprezentanci 5 pokoleń:
- pokolenie Z (14-23 lata)
- pokolenie milenialsów (24-37 lat)
- pokolenie X (38-54 lata)
- pokolenie „boomersów” (55-73 lata)
- pokolenie matures – powyżej 74 lat.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Strona nie jest mobile-friendly? W trzy sekundy zniechęci użytkownika
infoWire.pl
Być może już niedługo komputery stacjonarne będą służyć nam tylko do pracy, a szukać interesujących treści w internecie będziemy wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Generowany na nich ruch w sieci już od kilku lat przewyższa ten pochodzący z urządzeń stacjonarnych
Informacyjne magazyny radiowe mają blisko 5 milionów słuchaczy
Krzysztof Głowiński
Każdego dnia powszedniego 4,8 mln osób słucha przynajmniej jednego z magazynów informacyjno-publicystycznych nadawanych przez polskie rozgłośnie ogólnopolskie i ponadregionalne.
"Nikt nie powinien znać prawdy" [FILM DOKUMENTALNY]
BARD
Według Białoruskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, około 554 zatrzymań dziennikarzy miało miejsce w Białorusi między sierpniem 2020 i lipcem 2023 roku. 73 pracownikom mediów postawiono zarzuty kryminalne. 33 z nich jest w więzieniach do dziś.
Influencer Power Index w czasach koronawirusa. Raport MediaCom
Paweł Usakowski
Czy i jak zmienił się wizerunek influencerów podczas epidemii koronawirusa? Wskaźnik COVID Index pokazuje, że Robert Lewandowski istotnie umocnił swoją już wysoką pozycję, na drugim biegunie znaleźli się m.in. Maffashion i Patryk Vega, którzy odnotowali spadki w wielu badanych wymiarach wizerunkowych.
PublBox. Wszystkie media społecznościowe w jednym miejscu
Krzysztof Fiedorek
Recenzja serwisu do planowania i publikowania postów na Facebooku, Twitterze, Instagramie, Pintereście, YouTube, LinkedIn i innych. Platforma przyda się wszystkim, prowadzącym działania w wielu social mediach i potrzebującym wsparcia w sprawnym zorganizowaniu pracy. [artykuł sponsorowany]
Najlepsze polskie podcasty. Pierwsza edycja konkursu na Podcast Roku
Krzysztof Bulski
Podcast Roku to pierwszy ogólnopolski konkurs, promujący jakość, oryginalność i kulturę przekazu różnych form dźwiękowych w mediach digitalowych. Konkurs upamiętnia redaktora Janusza Majkę, związanego przez niemal 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie, zmarłego w lutym 2021 roku.
Jak dziennikarze korzystają z mediów społecznościowych
Multi Communications
Do częstego profesjonalnego korzystania z mediów społecznościowych w pracy zawodowej przyznaje się 2/3 dziennikarzy w naszym kraju. Największym zaufaniem obdarzają blogi.