29.07.2024 Rynek medialny
Największe grupy i agencje mediowe w Polsce. Ranking COMvergence
Marcin Grządka
Ranking „Media Agency, Billings & Market Shares”, opublikowany przez COMvergence, podsumowuje rok 2023 pod względem obrotów i udziałów rynkowych. W kategorii grup mediowych pierwsze miejsce zajęła GroupM. W kategorii agencji liderem jest EssenceMediacom.
Największe grupy mediowe w Polsce
Polski oddział GroupM został zwycięzcą rankingu COMvergence za 2023 rok, osiągając na polskim rynku najlepszy wynik spośród wszystkich grup mediowych, z billingami na poziomie 752 mln dolarów (+33,7% w porównaniu z 2022 rokiem), dającymi jej udział w rynku wynoszący 26,4%. Publicis Media utrzymuje drugą pozycję (610 mln dolarów wydatków i 21,4% udziału w rynku). Natomiast Omnicom Media (OMG), sklasyfikowany na trzecim miejscu, odnotował w 2023 roku łączne wydatki na poziomie 252 mln dolarów (i 8,8% udziału w rynku).
– Jestem bardzo zadowolona z tegorocznej pozycji w raporcie COMvergence, chociaż muszę przyznać, że trochę się tego sukcesu spodziewaliśmy. Wiedzieliśmy przecież, że 2023 roku nasza grupa będzie już odczuwać efekty największych wygranych budżetów z końcówki 2022 r., takich jak L’Oreal czy SkyShowTime oraz efekty transformacji. Bo 2023 rok to był też czas głębszej integracji w obrębie grupy: „uwspólnienie” kolejnych strategicznych obszarów - takich jak oferta mediów addressable, advocacy, content marketing, e-commerce, dane czy technologie - doinwestowanie ich i powiększanie wyspecjalizowanych zespołów, które teraz działają na rzecz klientów wszystkich agencji GroupM – komentuje Izabela Albrychiewicz, CEO GroupM CEE. – Celem tej transformacji była większa efektywność działań na rzecz marketerów, lepsza wymiana wiedzy między ekspertami z poszczególnych obszarów oraz korzyści skali. I te zmiany dość szybko zaczęły procentować na poziomie satysfakcji klientów i wskaźników biznesowych.
Największe agencje mediowe w Polsce
Jednocześnie pierwsze miejsce w rankingu agencji mediowych w Polsce uzyskało EssenceMediacom, z łączną wartością wydatków szacowaną na 310 mln dolarów i stopą wzrostu na poziomie +22,2% rok do roku. EssenceMediacom wyprzedziło Starcom, który zajął drugie miejsce z wydatkami na poziomie 254 mln dolarów, oraz Zenith, uzupełniający podium z billingami na poziomie 243 mln dolarów.
- EssenceMediacom, podobnie jak cała GroupM, został numerem jeden i globalnie i w Polsce, zatem nasza satysfakcja jest podwójna. Cieszymy się, że nasze podejście przynosi tak dobre efekty biznesowe. Koncentrujemy się na tworzeniu przełomowych dla rynku kampanii oraz na zarządzaniu całościowym ekosystemem komunikacji. Stawiamy na zrozumienie efektów synergii i wpływu na sprzedaż. Oczywiście w oparciu o wiarygodne analizy twardych danych - mówi Joanna Okła, CEO polskiego oddziału EssenceMediacom. - Taka filozofia planowania mediów sprawia, że znakiem rozpoznawczym EssenceMediacom stały się stabilne wieloletnie współprace z klientami, szczególnie z kategorii takich jak FMCG, retail, farmacja czy telekomunikacja. Od lat niemal nie mamy strat w portfolio klientów, natomiast odnotowujemy regularnie sukcesy new businessowe i z powodzeniem utrzymujemy w przetargach kluczowe współprace, tak jak ostatnio miało to miejsce np. w przypadku marki Play.
Agencja Wavemaker Polska, zarządzana przez Pawła Galę, uplasowała się na pozycji czwartej, z wydatkami szacowanymi na 221 mln dolarów i stopą wzrostu na poziomie 36,7%.
Mindshare Polska, której CEO jest Adrian Kawecki, zamyka agencyjny TOP5 z 172 milionami dolarów i wzrostem na poziomie aż 39%.
Mindshare i Wavemaker, podobnie jak EssenceMediacom, należą do GroupM, która zajęła pierwsze miejsce w kategorii grup mediowych. Dodatkowo, zarówno GroupM, jak i EssenceMediacom, zajęły pierwsze miejsca również w globalnej odsłonie raportu COMvergence (odpowiednio wśród grup oraz agencji mediowych).
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Jak dziennikarze wykorzystują media społecznościowe
Bartłomiej Dwornik
Przede wszystkim szukają inspiracji na blogach, nieco rzadziej na Facebooku. W to, co znajdą rzadko wierzą, a przynajmniej podchodzą z dużą rezerwą. Choć ocena wiarygodności kompletnie nie idzie w parze z atrakcyjnością.
Weź udział w ankiecie Aplikuj.pl: Wielopokoleniowa siła w miejscu pracy
patronat Reporterzy.info
Pracujesz lub zajmujesz się zatrudnianiem pracowników? Chcesz mieć realny wpływ na rynek zatrudnienia? Weź udział w badaniu Aplikuj.pl i podziel się z nami swoim doświadczeniami na temat multigeneracyjnych zespołów.
Wzruszyć, rozśmieszyć, pobujać. To od muzyki zależy czy polubisz reklamę
Bartłomiej Dwornik
Jak wywołać w odbiorcy reklamy takie emocje, na jakich nam zależy i jakie zaskakujące efekty może dać łamanie utartych schematów? Kiedy lepiej sprawdzi się muzyczny hit, kiedy dedykowany kompozytor, a nawet... jak wycisnąć łzy z oczu motorowodniaka? Rozmawiamy z Martą Dudziewicz, music supervisorem z firmy Sirens. I na wszystko mamy dowody oraz przykłady.
Radio internetowe w Polsce. Dominacja stacji z eteru
Krzysztof Głowiński
Ponad połowa badanych słucha radia w internecie co najmniej raz w tygodniu, najczęściej wybierają stacje nadające również w tradycyjny sposób - wynika z drugiej edycji badania BInAR.
Mowa nienawiści jest zaraźliwa [OPINIA EKSPERTA]
Karolina Kropiwiec
Jeżeli jesteśmy w środowisku, w którym jakieś grupy osób są obrażane, to jest duże prawdopodobieństwo, że sami zaczniemy takiego języka używać. Mową nienawiści można się zarazić, jej konsekwencją jest czyjaś krzywda - powiedział PAP prof. Michał Bilewicz z Centrum Badań nad Uprzedzeniami UW.
Czy kinematografia potrafi przewidzieć przyszłość?
dr Małgorzata Bulaszewska
Powstało tak wiele filmów science fiction, że czasami zastanawiamy się, czy widziane na ekranie technologie już istnieją na świecie, czy to tylko wizja twórców. Czy możemy mówić o wizjonerskich właściwościach sztuki filmowej w określaniu kierunków rozwoju naukowego, technologicznego, społecznego i kulturowego rozwoju człowieka?
Wirtualni influencerzy są postrzegani jako bardziej autentyczni od ludzi
Agnieszka Kliks-Pudlik
Wirtualni influencerzy to fikcyjne, wygenerowane postacie, które naśladują wygląd i zachowanie prawdziwych ludzi. Mają miliony followersów. Przez pokolenie Alfa są postrzegani nawet jako bardziej autentyczni niż ci realni, co rodzi wiele wyzwań – podkreśla dr Ada Florentyna Pawlak.