26.08.2024 Rynek medialny
Światowe media pod lupą. Reuters Institute Digital News Report 2024
Krzysztof Fiedorek
Raport „Digital News Report 2024” opracowany przez Reuters Institute for the Study of Journalism opisuje krajobraz cyfrowych mediów informacyjnych na podstawie danych z 47 rynków, reprezentujących ponad połowę światowej populacji.
Autorzy raportu skupili się na tematach konsumpcji wiadomości, zaufania do mediów oraz wpływu nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), na przemysł medialny. Kluczowe wnioski i dane liczbowe rysują miejscami dość niepokojący obraz.
Spadek zainteresowania i zaufania do mediów
Raport zwraca uwagę na niepokojący trend malejącego zainteresowania wiadomościami, co przekłada się na mniejszą liczbę osób aktywnie poszukujących informacji. Ponadto, zaufanie do mediów pozostaje na niskim poziomie, zaledwie 40% respondentów we wszystkich badanych krajach deklaruje, że ufa większości wiadomości.
- dla porównania, na szczycie pandemii COVID-19 odsetek ten był o 4 punkty procentowe wyższy;
- w Wielkiej Brytanii, zainteresowanie wiadomościami spadło prawie o połowę w ciągu ostatniej dekady — z 70% w 2015 roku do zaledwie 38% w 2024 roku;
- podobny trend można zaobserwować w Argentynie, gdzie zainteresowanie wiadomościami spadło z 77% w 2017 roku do 45% w 2024 roku;
- krajach, takich jak Grecja i Węgry, zaufanie do mediów jest na najniższym poziomie, osiągając zaledwie 23%;
- Finlandia jest jedynym krajem, w którym zainteresowanie wiadomościami pozostało wysokie, co jest wyjątkiem na tle ogólnego trendu spadkowego.
Warto również zauważyć, że kobiety i młodzi ludzie stanowią znaczną część tej zmiany. W przypadku młodszych pokoleń, coraz większy odsetek z nich unika tradycyjnych wiadomości na rzecz alternatywnych źródeł, takich jak media społecznościowe. Dla przykładu, platformy takie jak TikTok i Instagram stają się głównymi źródłami informacji dla młodych ludzi, co dodatkowo obniża ich zainteresowanie tradycyjnymi formami dziennikarstwa.
Wpływ mediów społecznościowych i głos influencerów
Środowisko, w którym funkcjonują wydawcy wiadomości, zostało znacząco zmienione przez zmiany w algorytmach mediów społecznościowych oraz wzrost znaczenia nowych platform. Tradycyjne platformy, takie jak Facebook i X (dawniej Twitter), ograniczają widoczność wiadomości, podczas gdy platformy wizualne i wideo, takie jak TikTok, Instagram i YouTube, zyskują na znaczeniu. Zmiana ta utrudnia tradycyjnym mediom utrzymanie odbiorców i kierowanie ruchu na swoje strony.
Raport uwidacznia wyraźne różnice pokoleniowe w sposobie dostępu do wiadomości:
- starsi odbiorcy częściej korzystają bezpośrednio ze stron internetowych i aplikacji informacyjnych;
- młodsze pokolenia coraz częściej używają mediów społecznościowych i wyszukiwarek jako głównych bram dostępu do informacji;
- ta pokoleniowa zmiana podkreśla znaczenie dostosowania strategii mediów do preferencji różnych grup wiekowych.
Raport podkreśla także rosnący wpływ alternatywnych głosów i influencerów na platformach takich jak YouTube i Instagram. Ci influencerzy często przyciągają dużą publiczność, szczególnie wśród młodszych użytkowników, i konkurują z tradycyjnymi mediami o uwagę. Ten trend rodzi pytania o jakość i wiarygodność wiadomości konsumowanych za pośrednictwem tych kanałów.
Sztuczna inteligencja w mediach
Wzrost wykorzystania AI w produkcji i dystrybucji wiadomości jest zauważalny, a niektórzy wydawcy korzystają z narzędzi AI do generowania treści, tworzenia streszczeń, a nawet prezentowania wiadomości. Na przykład:
- nordycki wydawca Schibsted wykorzystuje AI do generowania "punktów kulminacyjnych" na początku wielu artykułów, co ma na celu zwiększenie zaangażowania czytelników;
- w Niemczech wydawnictwo Axel Springer wprowadziło AI do pisania ponad 5% publikowanych artykułów, korzystając z robota AI o nazwie Klara Indernach;
- w Meksyku Radio Fórmula poszło krok dalej, wprowadzając AI-generowanych prezenterów wiadomości, takich jak Nat, który dostarcza wiadomości na stronie internetowej i w mediach społecznościowych.
Jednak raport ostrzega przed nadmiernym poleganiem na AI, ponieważ odbiorcy generalnie wolą, aby ludzie nadal kontrolowali produkcję wiadomości.Istnieją również obawy co do wiarygodności treści generowanych przez AI, szczególnie w kontekście rozróżniania wiadomości prawdziwych od fałszywych.
Presja ekonomiczna i płatny dostęp
Raport omawia trwające wyzwania finansowe, przed którymi stoi przemysł medialny, w tym spadek przychodów z reklam i rosnące koszty. Te presje ekonomiczne doprowadziły do zwolnień, zamknięć i cięć w redakcjach na całym świecie. Ponadto, uzależnienie od platform społecznościowych, które coraz częściej deprecjonują wiadomości, zwiększa niepewność co do przyszłości dziennikarstwa.
Pomimo wyzwań, istnieją rynki, na których znaczna liczba osób jest gotowa płacić za wiadomości online. Na przykład około 40% mieszkańców Norwegii i 22% mieszkańców Stanów Zjednoczonych płaci za wiadomości online. Niemniej jednak, gotowość do płacenia osiągnęła pewien poziom nasycenia, a wielu konsumentów nadal preferuje darmowe źródła wiadomości.
Raport sugeruje, że organizacje medialne muszą wyraźnie pokazać swoją wartość, aby zachęcić więcej konsumentów do płacenia za ich treści.
Wnioski i implikacje
Raport „Digital News Report 2024” maluje złożony obraz obecnego stanu cyfrowych mediów informacyjnych. Chociaż istnieją wyraźne wyzwania – takie jak spadające zaufanie, zmieniające się nawyki konsumpcyjne i presje ekonomiczne – istnieją również możliwości dla organizacji medialnych, aby wprowadzać innowacje i dostosowywać się do nowych realiów. Wzrost AI, na przykład, oferuje potencjał zwiększenia efektywności i personalizacji dostarczania wiadomości, ale wymaga ostrożnej implementacji, aby utrzymać zaufanie odbiorców.
Ponadto, w miarę jak platformy społecznościowe ewoluują, organizacje medialne muszą znaleźć nowe sposoby angażowania odbiorców, szczególnie młodszych pokoleń, które coraz częściej odwracają się od tradycyjnych źródeł informacji. W tym szybko zmieniającym się krajobrazie zdolność organizacji medialnych do pozostania istotnymi, wiarygodnymi i finansowo stabilnymi będzie zależała od ich gotowości do przyjęcia zmian i eksploracji nowych modeli dziennikarstwa.
Cały raport Digital News Repor 2024 można pobrać bezpłatnie ze strony:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2024
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Fake news w Polsce i w Europie. Badanie Kantar Public
Bartłomiej Dwornik
Trzy czwarte Polaków przyznaje, że z fake newsami, czyli informacjami nieprawdziwymi lub zniekształcającymi rzeczywistość, spotyka się raz w tygodniu lub częściej. Tylko 14% ankietowanych uważa, że ten problem nie dotyczy ich w ogóle - wynika z opublikowanych przez Kantar Public wyników badania Eurobarometr.
Co dzieci oglądają w mediach? Porady psychologa dla rodziców
RINF/PAP
W trakcie pandemii młodzież spędzała średnio ponad 16 godzin w tygodniu, korzystając z mediów społecznościowych. Ponad 14 godzin statystyczny nastolatek oglądał filmy i seriale, prawie 8 godzin grał w gry. Badacze z Polski i Holandii ostrzegają, że na młodzież wpływa nie tylko czas przed ekranem, ale i oglądane treści.
Repolonizacja mediów online. Polacy podzieleni, eksperci sceptyczni
BARD
Według ekspertów repolonizacja internetu nam nie grozi. W ich opinii rynek jest zróżnicowany, a polski kapitał porównywalny z zagranicznym. Wyniki badań sondażowych takie jednoznaczne już nie są. Ciągle problemem pozostaje też kwestia hejtu w sieci.
Media na Bałkanach i w Turcji
Michał Kuźmiński
Nie bez przyczyny w historii utarło się nazywać Bałkany - "kotłem". Jest to region bardzo różnorodny i bardzo niestabilny. Dlatego i media w regionie są zróżnicowane. W jednym miejscu, jak w demokratycznej Grecji, należącej do Unii Europejskiej, rynek mediów jest stabilny i daje się łatwo objąć.
Mowa nienawiści i ekstremizm. Luki w politykach platform social media
NB
Naukowcy z Wielkiej Brytanii wykazali, że użytkownicy mediów społecznościowych nawet przez połowę czasu tam spędzanego mogą mieć styczność z przekazami z mową nienawiści i treściami ekstremistycznymi. To daje średnio około 70 minut dziennie.
Self-publishing, czyli jak wydać własną książkę
wydacksiazke.pl
Dlaczego warto samodzielnie wydać książkę? Self-publishing, czyli samopublikowanie, oznacza wydawanie własnym nakładem materiałów różnego rodzaju: książek, broszur, albumów czy płyt kompaktowych. Jest to coraz popularniejszy sposób na zaprezentowanie swojej twórczości światu, szczególnie wśród autorów książek. [artykuł sponsorowany]
Liderzy opiniotwórczości. Najczęściej cytowane media września 2011
Magdalena Grabarczyk - Tokaj
W rankingu piętnastu najczęściej cytowanych mediów znalazło się w sumie dziewięć tytułów prasowych, trzy stacje radiowe oraz jeden portal internetowy. Dominowały tematy związane z wyborami parlamentarnymi.