18.11.2024 Rynek medialny
Słuchalność radia w Polsce 2024. Demografia, trendy i statystyki
Krzysztof Fiedorek
Dlaczego miliony Polaków wciąż wybierają radio? Co kryje się za dominacją RMF FM i zaskakującym wynikiem Eski? Najnowszy raport „Audio Track” Krajowego Instytutu Mediów pokazuje dane słuchalności, demografię i zmieniające się trendy. Jak cyfrowa rewolucja wpływa na tradycyjne stacje?
Na polskim rynku radiowym wciąż dominują stacje komercyjne. RMF FM, cieszące się niezmiennie wysoką popularnością, odnotowało dzienny zasięg na poziomie 17,6%. Oznacza to, że codziennie ponad 5,6 mln Polaków wybiera tę stację jako swoje główne źródło informacji i rozrywki. Drugie miejsce zajęło Radio ZET z zasięgiem 10,6% (3,4 mln słuchaczy), a trzecie Eska, która osiągnęła 5,5% (1,75 mln słuchaczy).
Co ciekawe, RMF FM utrzymuje przewagę we wszystkich grupach wiekowych, co czyni je absolutnym liderem rynku. Wśród młodszych odbiorców (15–29 lat) silną pozycję ma jednak Eska, której format muzyczny trafia w gusta młodzieży.
Słuchalność w liczbach:
- RMF FM – 17,6%, 5 609 817 słuchaczy
- Radio ZET – 10,6%, 3 397 017 słuchaczy
- Eska – 5,5%, 1 751 895 słuchaczy
- Jedynka Polskiego Radia – 2,1%, 670 000 słuchaczy
- Radio Maryja – 1,3%, 415 000 słuchaczy
Demografia słuchaczy – kto słucha radia?
Badanie pokazuje, że słuchalność radia różni się w zależności od wieku, płci i miejsca zamieszkania. Mężczyźni częściej wybierają RMF FM (19,8%) niż kobiety (15,5%), co można tłumaczyć dominującym formatem informacyjno-muzycznym tej stacji. Eska zaś przyciąga młodszych słuchaczy – aż 10,6% osób w wieku 15–29 lat deklaruje jej regularne słuchanie.
W grupie wiekowej 65+ największym zainteresowaniem cieszy się Jedynka Polskiego Radia (8,6%) oraz Radio Maryja (4,5%). Starsi odbiorcy doceniają tradycyjny charakter tych stacji oraz ich nastawienie na treści edukacyjne i religijne.
Zasięg dzienny stacji wśród wybranych grup wiekowych:
Stacja radiowa | 15 - 29 lat | 30 - 49 lat | 65+ |
---|---|---|---|
RMF FM | 15,4% | 20,5% | 11,4% |
Radio ZET | 7,2% | 11,7% | 8,7% |
Eska | 10,6% | 7,2% | 1,1% |
Jedynka PR | 0,8% | 1,9% | 8,6% |
Radio Maryja | 0,0% | 1,2% | 4,5% |
TOK FM | 2,4% | 4,7% | 1,8% |
Radio WAWA | 4,1% | 2,6% | 0,5% |
Chillizet | 3,8% | 2,1% | 0,3% |
Polskie Radio 24 | 1,2% | 1,6% | 3,2% |
Analiza geograficzna wskazuje, że słuchacze z dużych miast częściej wybierają stacje komercyjne, takie jak RMF FM i Radio ZET. Na wsiach większą popularnością cieszy się Radio Maryja, które dociera do odbiorców w mniejszych społecznościach.
Średni czas słuchania radia
Radio pozostaje ważnym medium towarzyszącym, a średni czas słuchania wynosi 120–150 minut dziennie. RMF FM dominuje również pod tym względem, z wynikiem 145 minut dziennie. Starsi słuchacze pozostają lojalni wobec Radio Maryja, które osiąga imponujące 146 minut. Z kolei Eska zanotowała spadek do 112 minut, co może wskazywać na zmieniające się zwyczaje młodzieży, która coraz częściej wybiera streaming muzyki online.
Dane dotyczące średniego czasu słuchania:
- RMF FM – 145 minut
- Radio Maryja – 146 minut
- Radio ZET – 138 minut
- Eska – 112 minut
Cyfryzacja i nowe trendy
Zmieniający się krajobraz mediów radiowych w Polsce to także wynik rosnącej popularności platform cyfrowych. Streaming muzyki, podcasty i aplikacje radiowe przyciągają coraz więcej użytkowników, zwłaszcza wśród młodszych odbiorców. 67% badanych w wieku 15–29 lat deklaruje korzystanie z aplikacji mobilnych do słuchania radia, co stanowi wzrost o 12 punktów procentowych w porównaniu do 2023 roku.
Przykładem sukcesu cyfrowego jest TOK FM, które z powodzeniem rozwija ofertę podcastów, osiągając 15% wzrost przychodów z subskrypcji w ciągu roku. Dla porównania, Polskie Radio wciąż boryka się z problemami technologicznymi, co ogranicza ich potencjał w cyfrowej transformacji.
Medium | Wzrost w 2024 r. | Popularność w grupie 15–29 lat |
---|---|---|
Aplikacje mobilne | +12 p.p. | 67% |
Podcasty | +15% | 54% |
Streaming radiowy | +8% | 48% |
Rosnąca konkurencja ze strony serwisów streamingowych, takich jak Spotify czy YouTube, zmusza stacje radiowe do poszukiwania nowych formatów i sposobów angażowania odbiorców. RMF FM inwestuje w interaktywne audycje na żywo, które umożliwiają słuchaczom aktywny udział przez aplikacje mobilne. Z kolei Eska eksperymentuje z hybrydowymi formatami, łącząc radio i media społecznościowe, co ma na celu przyciągnięcie młodszych odbiorców.
Mniejsze stacje, takie jak Radio Maryja, skupiają się na utrzymaniu lojalnych słuchaczy, koncentrując się na niszowych treściach. Jednak brak inwestycji w nowe technologie może ograniczać ich zdolność do konkurowania w dłuższej perspektywie.
Dane z raportu „Audio Track” pokazują, że polski rynek radiowy wciąż ma ogromny potencjał, ale wymaga dalszej adaptacji do zmieniających się preferencji odbiorców. Kluczowe będzie dostosowanie oferty do wymogów cyfrowej ery, szczególnie w zakresie treści multimedialnych i interaktywnych. Stacje, które postawią na innowacje, mają szansę utrzymać swoje pozycje na dynamicznym rynku.
Raport „Audio Track” Krajowego Instytutu Mediów, styczeń–październik 2024 r. można pobrać na stronie KIM:
https://kim.gov.pl/wp-content/uploads/2024/11/2024_11_15_Wyniki-KIM_Audio-Track_rynek-ogolnopolski.pdf
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Jak często oglądamy treści wideo w internecie? Wyniki badań 2017
Monika Koziar
Na przełomie czerwca i lipca 2017 roku ISProject Wydawca przeprowadził badanie ankietowe na próbie 1260 osób. Dotyczyło ono rynku treści wideo w internecie. Wśród pytań odnoszących się do zwyczajów, preferencji i praktyk związanych z oglądaniem wideo w internecie, znalazły się i te związane z częstotliwością oglądania.
Prognozy dla e-commerce w Polsce. Trendy na 2024 i co dalej?
Krzysztof Fiedorek
W 2024 roku e-commerce w Polsce osiąga nowe szczyty, z coraz większą liczbą konsumentów regularnie dokonujących zakupów online. Raport „Nawyki e-zakupowe Polaków 2024”, opracowany przez analityków SAMOSEO analizuje aktualne trendy i stawia prognozy na najbliższą przyszłość branży.
Tytuły i emocje w portalach informacyjnych. Analiza Sentimenti
Damian Grimling
Portale informacyjne od wiosny 2020 zostały zdominowane doniesieniami dotyczącymi epidemii koronawirusa (COVID-19). Firma Sentimenti przeprowadziła pomiar emocji, jakimi we wrześniu były nasycone tytuły publikacji zamieszczonych na głównych stronach najważniejszych polskich portali.
Zmiany w monitorowaniu dystrybucji prasy. PBC porządkuje wskaźniki
Sylwia Markowska
PBC stworzyło zgrupowane i bardziej czytelne wskaźniki, koncentrując się na głównych rodzajach dystrybucji prasy. Dla tytułów płatnych: na sprzedaży i dystrybucji promocyjnej, a dla tytułów bezpłatnych i branżowych: na rozpowszechnianiu.
Fake news i dezinformacja w Polsce. Skala, skutki i pytanie o przyszłość
Bartłomiej Dwornik
Gdzie leżą źródła dezinformacji i jak duża jest skala tej fali? Dlaczego jesteśmy podatni na nieprawdziwe informacje i jaką rolę w tej układance pełnią tradycyjne media? Spróbujmy rzucić nieco światła na te kwestie. I zmierzyć się z pytaniem czy bitwę z zalewem dezinformacji można jeszcze wygrać?
Jak dziennikarze korzystają z mediów społecznościowych
Multi Communications
Do częstego profesjonalnego korzystania z mediów społecznościowych w pracy zawodowej przyznaje się 2/3 dziennikarzy w naszym kraju. Największym zaufaniem obdarzają blogi.
Propaganda i dezinformacja. Wydatki Kremla pod lupą DebunkEU.org
PAP Mediaroom
Trzykrotny wzrost wydatków rządu rosyjskiego na media w pierwszym kwartale tego roku pokazuje, że wysiłki Kremla na rzecz utrzymania swojej narracji w kontekście inwazji na Ukrainę rosną. Propaganda w Rosji osiągnęła poziom niewidziany od czasów stalinowskiego Związku Radzieckiego.