25.07.2005 Warsztat reportera
Młodość na sprzedaż
Sylwia Grzymała, artykuł udostępniony przez Merkuriusz Uniwersytecki
Młodość jest jednym ze skuteczniejszych motywów wykorzystywanych w reklamie i promocji. Dlaczego? Pomnieważ ulegają mu za równo młodzi, jak i dojrzali konsumenci.
Styl życia określany często nie tłumaczonym, angielskim przymiotnikiem cool zdominował inne wartości. Naczelna stała się zasada "życia na luzie". Reklamotwórca posługuje się tym idealnym, pożądanym stylem życia, liczy na powiązanie owego stylu życia z zakupem i użytkowaniem danego produktu. Kategoria stylu życia stosowana w reklamie działa na podstawie przeświadczenia, że człowiek wraz z produktem "zakupuje" określony styl życia.
Reklama pełni również funkcję informującą o tym, jakie produkty najlepiej pasują do stylu życia określanego przymiotnikiem cool. Pokazuje co jest modne, jak należy się zachować, gdzie pójść i co jeść by móc zamanifestować swoją przynależność do grupy osób będących cool.
Reklama kanału muzycznego VIVA POLSKA
Tekst reklamy jest graficznie przedstawiony jak ostrzeżenia przed szkodliwością palenia znajdujące się na paczkach papierosów:
Dobrze wiemy co jest złe, a co dobre.
Nie zalecamy niczego i nie namawiamy
do jakichkolwiek zachowań.
Każdy wie jaki ma cel i jakimi środkami
zmierza do jego realizacji
Komunikat reklamowy odwołuje się do silnego poczucia niezależności charakterystycznego dla pokolenia młodych. Reklamotwórca podkreśla, że wie co jest dobre, a co złe, a więc stwierdza, że ma prawo do perswadowania. Nad swoim prawem do przekonywania stawia prawo młodego człowieka do samodzielnego określania własnych celów i dążenia do nich. Stwarza jeden warunek: Rób co chcesz, ale tylko wtedy gdy wiesz po co to robisz!
Ten warunek przypomina o konieczności wyjaśniania, również przed samym sobą, określonych decyzji. Stawia w złym świetle dorosłych, którzy często nie są w stanie uzasadnić swoich działań. Nie robią tego przede wszystkim w stosunku do młodego człowieka. Nie uważają go za osobę, z którą należy podejmować dyskusję, odmawiają mu prawa do wartościowania zachowań.
Młody, niezależny człowiek często ma obsesję, że wszyscy chcą kierować jego postępowaniem. Znajduje wiele dowodów na to, ze dorośli są przekonani, co jest dla niego dobrem. Reklamodawca odcina się od tego sposobu myślenia. Staje po stronie młodego odbiorcy, budząc jego sympatię.
Reklama płyty DZIEWCZYNA
... przychodzi nowa Dziewczyna do sklepu i każdy chce ją wyrwać...super płyta w magic cenie. (Dziewczyna, 2005)
Reklama stosuje uosobienie płyty czemu sprzyja nazwa firmy ją promującej. Nazwę płyty zastosowano w taki sposób, aby była utożsamiana z atrakcyjną dziewczyną, która się wszystkim podoba. Adresatami tej reklamy są w większości nastolatki, których silnym pragnieniem jest podobanie się chłopom z ich grupy rówieśniczej. Nastolatki chcą budzić podziw, zwracać sobą uwagę i chcą być "wyrywane". Reklama sugeruje, że dziewczyna, która zakupi atrakcyjną płytę, sama zyska na swojej atrakcyjności.
Płyta jest super, a jej cena jest magic. Użyte sformułowania są zaczerpnięte z języka stosowanego przez młodzież. Są to superlatywy najlepiej określające bycie cool. Każdy inny epitet, pochodzący z języka dorosłych nie miałyby takiej mocy przekonywania.
***
Reklamy wpisały się w naszą kulturę popularną. Są odzwierciedleniem rzeczywistości społecznej i kreują ją. Warto zauważyć, że istnieje duża grupa reklam posługujących się kategorią młodości, która nie jest kierowana do młodych odbiorców. Również reklamy dla dorosłych z niej korzystają. Wynika to ze stylu życia i wartości, które się z nim wiążą. Reklamotwórcy wykorzystują tęsknotę dorosłych za młodością, która jest powszechnie pożądana.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Jak zaplanować temat i mierzyć skuteczność publikacji
Bartłomiej Dwornik
Jak mierzyć efektywność działań marketingowych i public relations? W jaki sposób osiągnąć planowane zasięgi i jakich narzędzi używać do optymalizacji pracy? Odpowiedzi na wszystkie te pytania przynosi raport "Narzędzia niezbędne w marketingu i PR", opublikowany przez portal Interaktywnie.com. Porady i narzędzia przydadzą się również dziennikarzom.
Dziennikarska hołota
Michał Rala
Historia o granicach bezczelności, zakłamania i partactwa, jakie można jeszcze w naszym dziennikarskim fachu przekroczyć.
Ofiarnik i ofiara
Katarzyna Bocheńska
Wywiad z Magdaleną Hodalską, autorką niezwykłej książki "Korespondent wojenny. Ofiarnik i ofiara we współczesnym świecie".
Nie jestem cyborgiem do czytania wiadomości. Beata Tadla o telewizji i telewidzach
Anna Frankowska, iWoman.pl
Na antenie potrafi rozpłakać się, albo wybuchnąć śmiechem. Bo uważa, że telewidz jest mądry. Porzuciła TVN dla TVP. Rozstała się z mężem. – W życiu to właśnie zmiany nas kształtują - mówi znana dziennikarka.
Między polityką i komercją
Piotr Zaremba
Polskiej prawicy nie przypadł nigdy w udziale tak wielki wpływ na media, nigdy też nie miała okazji manipulowania publiczną telewizją, nie ona więc zagraża wolności słowa. [Źródło: Tygodnik Powszechny]
Kryzys wizerunkowy. Siedem zasad skutecznego reagowania
Adam Białas
Chowanie głowy w piasek i nadzieja, że problem sam zniknie to zwykle duży błąd, czego przykładem mogą być wielkie skandale z Volkswagenem czy FIFA, w których nieodpowiednia reakcja doprowadziła do jednych z największych i najkosztowniejszych katastrof wizerunkowych tej dekady.
Blaski i cienie zawodu dziennikarza
Jerzy Skoczylas
Dziennikarz to małpa z brzytwą. Jednym nieopatrznym zdaniem może zniszczyć człowieka. Zwłaszcza początkujący dziennikarze są groźni dla otoczenia.