menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij

17.11.2012 Rynek medialny

Piano Media. System płatności za dostęp do treści w polskim internecie

Bartłomiej Dwornik

W nocy z 3 na 4 września, polscy użytkownicy zaczęli płacić za dostęp do treści i usług dostarczanych przez sześciu wydawców prasowych i jednego nadawcę radiowego. Dzięki systemowi Piano: jeden login – jedna płatność – wiele serwisów, użytkownicy mogą w pełni korzystać z 42 serwisów internetowych zawierających ponad 119 różnych sekcji tematycznych. Okres darmowej rejestracji zakończył się siedem tygodni od ogłoszenia przez polskie media faktu, że będą one korzystać z jednej platformy służącej dystrybucji i sprzedaży treści.

Użytkownicy pragnący mieć dostęp do wartościowych treści publikowanych na stronach internetowych polskich gazet i magazynów lub chcący posłuchać radia w najlepszej jakości będą musieli skorzystać z jednej z trzech możliwości prenumeraty w cenie:

  • 9,90 zł/tydzień,
  • 19,90 zł/miesiąc
  • 199 zł/rok.

Na prenumeratę składa się pełen dostęp do stron internetowych: Gazety Wyborczej, Polskiego Radia, Super Expressu, dwudziestu wiodących dzienników regionalnych, wielu magazynów, w tym Forbes, Murator Dom, Cztery Kąty, Zdrowie, Poradnik Domowy, a także do kilku innych publikacji wyłącznie internetowych.

Piano Media fot. Piano Media


- Ilość wstępnych rejestracji była zaskakująco wysoka – powiedział prezes Piano Tomáš Bella. – Ich wzrost zdecydowanie przyspieszył z chwilą zamykania treści internetowych przez naszych partnerów, w szczególności po tym, jak umieścili ikony klucza symbolizujące płatny kontent i informowali o nim swoich czytelników. Jeżeli poradzimy sobie w Polsce tak dobrze, jak na Słowacji i w Słowenii, wówczas możemy oczekiwać rezultatów zgodnych z naszymi przewidywaniami.

"Płatne treści w Internecie. Jak wprowadzić żeby nie stracić?” - zapis dyskusji na Forum Ekonomicznym w Krynicy



W ramach systemu płatności Piano Media dostawcy treści sami decydowali, które sekcje swoich serwisów internetowych zamknąć i jakie korzyści otrzymają czytelnicy z tytułu użytkowania Piano. Niektóre media oferują dostęp do treści, zanim udostępnione zostaną szerszej publiczności, inne zapewniają ekskluzywne materiały, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów Piano, natomiast Polskie Radio gwarantuje dostęp do swoich audycji z dźwiękiem w najlepszej jakości.

Polska jest trzecim krajem na świecie, który wdrożył krajowy system płatności online stworzony przez Piano Media. Sukces tego systemu wzmógł zainteresowanie wydawców na całym świecie. Piano Media jest aktualnie w trakcie negocjacji z wydawcami w 11 europejskich krajach i ma plany wejścia na jeszcze jeden rynek przed końcem 2012 roku.

Siedem mediów uczestniczących w platformie Piano i ich 42 serwisy:

AGORA
  • wyborcza.pl
  • poradnikdomowy.pl
  • czterykaty.pl
  • ladnydom.pl
  • e-ogrody.pl
  • magazyn-kuchnia.pl
  • logo24.pl

MURATOR
  • se.pl
  • gwizdek24.se.pl
  • superauto24.se.pl
  • muratordom.pl
  • poradnikzdrowie.pl
  • urzadzamy.pl
  • dlarodzinki.pl
  • mowimyjak.pl
  • wymarzonerosliny.pl
  • archirama.pl
  • muratorplus.pl

POLSKAPRESSE
  • polskatimes.pl
  • dziennikzachodni.pl
  • kurierlubelski.pl
  • gazetawroclawska.pl
  • gazetakrakowska.pl
  • dzienniklodzki.pl
  • gloswielkopolski.pl
  • dziennikbaltycki.pl

MEDIA REGIONALNE
  • echodnia.eu
  • dziennikwschodni.pl
  • wspolczesna.pl
  • poranny.pl
  • gazetalubuska.pl
  • nto.pl
  • pomorska.pl
  • gs24.pl
  • gk24.pl
  • gp24.pl
  • nowiny24.pl
  • to.com.pl

EDYTOR
  • gazetaolsztynska.pl
  • wm.pl

RINGIER AXEL SPRINGER
  • forbes.pl

POLSKIE RADIO
  • polskieradio.pl

- Dla nas, udział w systemie Piano jest kolejnym krokiem w budowie internetowej strategii naszych tytułów prasowych. To z kolei pomoże nam nieustannie dostarczać – zarówno w sieci jak i poza nią – wysokiej jakości treści przygotowywane przez nasze zespoły redakcyjne - tłumaczy Michał Gwiazdowski, kierownik ds. mediów cyfrowych w Agorze.

- Liczymy na to, że dzięki temu wspólnemu przedsięwzięciu wydawców, dostarczymy nowej jakości w obszarze cyfrowym, a nasza aktywność w biznesie online jeszcze będzie zyskiwała na dynamice - dodaje Tomasz Krawczyk, zastępca krajowego dyrektora rozwoju redakcyjnego w Mediach Regionalnych. - Mamy mocną nadzieję na rozwój modelu płatnych treści, wierzymy że w niedalekiej przyszłości stanie się on istotnym elementem naszego rozwoju jako producenta treści.

Przekonując polskich wydawców do uruchomienia systemu na swoich serwisach, Piano bazowało na doświadczeniu ze Słowenii i Słowacji.

- Część wydawców będzie wykorzystywać system Piano w celu publikowania w sieci materiałów wcześniej dostępnych wyłącznie w druku. Kiedy uruchamialiśmy Piano na Słowacji 14 miesięcy temu, tylko około 5 proc. wszystkich treści wydawców było włączonych w nasz system. W Słowenii udział ten wyniósł 10 proc. Jednak w Polsce, około 10-15 proc. treści publikowanych przez media, dostępnych będzie w ramach platformy Piano, w tym bardzo dużo treści dotąd niedostępnych w internecie - tłumaczy Bella.

- Wciąż posiadamy dużo treści wysokiej jakości, których dotąd nie publikowaliśmy w sieci. Dzięki Piano, mamy szansę osiągnięcia przychodów z tytułu ich sprzedaży i sfinansowania kolejnych treści, których część będzie produkowana wyłącznie do płatnych sekcji naszych stron internetowych - potwierdza Ewa Bartnikowska, redaktor naczelna Gazety Olsztyńskiej.

- Staramy się w internecie odnaleźć taki model biznesowy, który pozwoli być mniej zależnym od reklamodawców. Sądzimy, że zwłaszcza wydawcy oferujący treści o charakterze lokalnym mają szansę dostarczyć płacącym internautom oczekiwanej wartości - dodaje Marek Stankiewicz, dyrektor strategii i rozwoju produktów internetowych Polskapresse. - Najważniejsza jest dla nas lojalność czytelników. A system Piano Media pomoże zwiększać przychody bazujące na subskrybentach.


Ważne liczby (Gemius.com)
  • Liczba polskich użytkowników: 19,5 miliona (51,3 proc. polskiej populacji w 2011 r.)
  • Liczba polskich użytkowników czytających lub pobierających informacje z sieci: 18 proc.

Piano Media jest w trakcie negocjacji z wydawcami na kilku kontynentach, a do końca 2012 roku zamierza uruchomić swoją platformę w kolejnym kraju.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn


PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Czy państwa powinny chronić rodzimy rynek medialny?

Maciej Tumulec, Alicja Kamińska
Lata dziewięćdziesiąte i początku XXI wieku nacechowane były niesamowitą zdolnością, do coraz szybszego przepływu informacji i adaptacji mediów światowych na grunt krajowy.

TVN idzie na wojnę z TV Puls

Bartosz Chochołowski
Grupa TVN zwróciła się do Prokuratora Generalnego o odebranie TV Puls koncesji. Twierdzi, że stacja Murdocha zdobyła uniwersalna koncesję z "rażącym naruszeniem prawa".

To nie koniec telewizji

prof. Mirosław Filiciak
Telewizję można potraktować jako wyznacznik tego, co dzieje się ze społeczeństwem i kulturą. Służy zróżnicowanym celom, realizowanym w rozmaitych formach. Nie przestaje być jednak ważna w życiu społecznym i jej koniec wydaje się mało prawdopodobny.

Wojna na Ukrainie jest wyzwaniem dla branży PR w Polsce

Newseria Biznes
Napaść Rosji na Ukrainę z jednej strony spotęgowała niepewność polskich firm, co do przyszłości. Z drugiej komunikację zdominowały przekazy związane z wojną i oczekiwania konsumentów, aby biznes wycofał się z działalności na rosyjskim rynku i zaangażował w pomoc humanitarną.

Nowe indywidualne mass-media (Mass Self Communication)

Grzegorz D. Stunża
W najnowszym numerze "Le Monde Diplomatique" pojawił się artykuł Manuela Castellsa "Indywidualne Mass Media".

Podcasty w Polsce. Storytel zbadał kto, jak i kiedy ich słucha

BARD
Połowa polskich internautów deklaruje, że zna pojęcie podcastu, ale pierwsze badanie tego zjawiska w naszym kraju pokazuje, że wciąż sięgamy po nie rzadziej niż za oceanem - wynika z badania Storytel Polska.

Wojna i komunikacja. Edycja specjalna badania Kryzysometr

Dagmara Gac
Aż 9 na 10 organizacji uczestniczących w specjalnej edycji badania „Kryzysometr” miało od czasu inwazji Rosji na Ukrainę do czynienia z różnego rodzaju trudnościami, które wymagały wprowadzenia specjalnych działań komunikacyjnych. Dużym wyzwaniem jest również walka z fake newsami i hejtem.

więcej w dziale: Rynek medialny

dołącz do nas

Facebook Twitter Google+ LinkedIn RSS

reklama

Lidl.pl
Rozlicz PIT i przekaż 1,5% na projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty



zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o23