16.09.2024 Rynek medialny
Rynek mediów w Polsce. Analiza Reuters Digital News Report 2024
Krzysztof Fiedorek
Rok 2023 był dla polskiego rynku medialnego czasem intensywnych zmian, zarówno politycznych, jak i technologicznych. Zmiany te miały bezpośredni wpływ na krajobraz mediów, co zostało dokładnie przeanalizowane w „Digital News Report 2024”, opracowanym przez Reuters Institute for the Study of Journalism.

Spadek zaufania do mediów
Zaufanie do mediów w Polsce uległo znacznemu obniżeniu na przestrzeni ostatnich lat. Od 2015 roku zaufanie spadło o 17 punktów procentowych, a obecnie zaledwie 39% respondentów deklaruje, że ufa „większości wiadomości przez większość czasu”.
Wśród marek, które cieszą się największym zaufaniem, znajdują się stacje radiowe RMF FM i Radio Zet, które uzyskały odpowiednio 54% i 49% zaufania. Na przeciwległym biegunie znajduje się TVP, z zaledwie 29% zaufania.
Konsekwencje polityczne
Raport szczegółowo opisuje wydarzenia związane z polityką medialną po zmianie rządu w październiku 2023 roku. Nowy rząd, który zakończył ośmioletni okres rządów partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS), natychmiast podjął działania mające na celu depolityzację mediów publicznych. W jednym z najbardziej dramatycznych posunięć, nowa administracja zwolniła zarząd TVP, a główny kanał informacyjny został na krótko wyłączony z emisji, co wywołało szeroką krytykę ze strony byłych rządzących.
Polski rynek mediów jest również silnie podzielony, co odzwierciedla głębokie podziały polityczne w kraju. Orlen Press, największa grupa regionalnych dzienników, oraz Ruch, drugi co do wielkości dystrybutor prasy, są obecnie własnością państwowego giganta naftowego Orlen, który po zmianie zarządu rozpoczął proces sprzedaży swoich mediów.
Zmiany w konsumpcji mediów
Polski rynek medialny odnotował także znaczne zmiany w konsumpcji treści. Tradycyjne media, takie jak telewizja i prasa, odnotowują spadek widowni, co tworzy przestrzeń dla rozwoju usług streamingowych i cyfrowych. Nowi gracze, tacy jak SkyShowtime, weszli na rynek, podczas gdy Wirtualna Polska, TVN i Rakuten uruchomiły nowe kanały FAST (darmowa telewizja wspierana reklamami).
Warto zauważyć dynamiczny rozwój mediów cyfrowych, na przykład Kanał Zero na YouTube, który został uruchomiony przez Krzysztofa Stanowskiego, byłego dziennikarza sportowego. Kanał ten szybko zdobył popularność, osiągając liczbę 970,000 subskrybentów w zaledwie kilka miesięcy, przewyższając nawet oficjalny kanał Sejmu, Sejmflix, który zgromadził 650,000 subskrybentów.
Wyzwania dla tradycyjnych mediów
Spadające nakłady prasy drukowanej zmuszają niezależnych wydawców do podejmowania trudnych decyzji. Na przykład, wydawca tygodnika „Polityka” zamknął magazyn „Forum”, który był publikowany przez 58 lat i przedrukowywał artykuły z zagranicznych gazet. Z kolei „Gazeta Wyborcza”, lider w subskrypcjach cyfrowych w Europie, była zmuszona zwolnić 180 osób w pierwszym kwartale 2024 roku, co jest konsekwencją trudnej sytuacji finansowej i zmieniających się trendów konsumpcji mediów.
Polski rynek medialny stoi przed licznymi wyzwaniami, które wynikają zarówno z wewnętrznych przemian politycznych, jak i globalnych trendów w konsumpcji treści. Spadek zaufania do mediów, nasilająca się polaryzacja polityczna oraz rozwój technologii cyfrowych zmuszają tradycyjne media do dostosowywania swoich strategii, aby przetrwać w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku. Raport „Digital News Report 2024” jasno pokazuje, że przyszłość mediów w Polsce będzie zależeć od ich zdolności do adaptacji i innowacji w obliczu tych wyzwań.
Cały raport Digital News Repor 2024 można pobrać bezpłatnie ze strony:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2024
PRZERWA NA REKLAMĘ
Najnowsze w dziale Rynek medialny:
Radio, streaming i podcasty. Jak słuchają Polacy według Total Audio 2024
Krzysztof Fiedorek
Treści audio są codziennym towarzyszem Polaków. Według badania Total Audio 2024, zrealizowanego przez Adres:Media na zlecenie Komitetu Badań Radiowych, aż 90% badanych przynajmniej raz w tygodniu sięga po treści dźwiękowe, a 80% robi to codziennie. Średni czas słuchania wynosi prawie pięć godzin dziennie.
Finanse oczami kobiet i mężczyzn. Jak o nich rozmawiać?
Klaudia Smolarska-Kulej
Mężczyźni wciąż odczuwają społeczną presję bycia odpowiedzialnym za utrzymanie rodziny, nawet jeśli ich partnerki zarabiają tyle samo, co oni lub nawet więcej. Z kolei kobiety podkreślają, że - w przeciwieństwie do mężczyzn - brakuje im odwagi, aby poprosić szefa o podwyżkę. Dodatkowo obawiają się ryzyka, dlatego rzadziej inwestują pieniądze.
Automatyzacja dezinformacji. Global Risks Report 2025 i media
Krzysztof Fiedorek
Dezinformacja i manipulacja informacją znalazły się na pierwszym miejscu wśród globalnych zagrożeń w perspektywie dwóch i dziesięciu lat. Szczególny niepokój budzi fakt, że algorytmy społecznościowe często faworyzują kontrowersyjne lub szokujące treści, co dodatkowo podsyca dezinformację.
Podobne artykuły:
Social media i komunikacja w związkach. Ciekawe badania z Palestyny
KFi
Jak wygląda miłość w erze cyfrowej? Czy technologia bardziej zbliża, czy dzieli? W erze, gdy Facebook i Instagram zastępują rozmowy przy stole, media społecznościowe stały się nową przestrzenią relacji małżeńskich. Naukowcy z An-Najah National University sprawdzali, jak technologia może budować więzi, ale też siać niepewność.
Agencje prasowe w Polsce - typy i specjalizacja
Monika Biała
W oficjalnych nazwach agencji występują 3 terminy charakterystyczne dla tego typu instytucji: agencja telegraficzna, agencja prasowa i agencja informacyjna.
ChatGPT nie zna się na żartach
Ludwika Tomala
Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej sprawdzili czy ChatGPT rozumie żarty, wychwytuje błędy językowe, sarkazm i agresję, rozpoznaje spam. Poprosili program o wykonanie ponad 38 tysięcy zadań. Na razie wypada on gorzej niż nowoczesne wyspecjalizowane w tym programy, nie mówiąc już o ludziach.
Niepokorni za bramę
Krystyna Mokrosińska
Pewna gazeta pozbyła się uprawiającego dziennikarstwo śledcze redaktora, bo jego artykuły powodowały sądowe procesy - cywilne przeciw gazecie i karne przeciw "bohaterom" prasowych enuncjacji (swoisty paradoks prawa).