7.03.2022 Rynek medialny
Przyszłość mediów i telewizji. Raport The Future Laboratory i Sony
Newseria
Szybkie przechodzenie na rozwiązania cyfrowe sprawia, że media i telewizja wkraczają w okres eksperymentów i poszukiwań nowych pomysłów, mając bardzo mało ograniczeń. Dla konsumentów, którzy zyskują dostęp do mnóstwa nowych treści i wizji, jest to korzystne, ale dla branży rok 2022 będzie czasem ciężkiej próby.
Zamówione przez Sony Professional Solutions Europe studium „Media & Broadcasting Futures” (Przyszłość mediów i telewizji) zawiera spostrzeżenia i opinie europejskich ekspertów z branży. W raporcie firm The Future Laboratory i Sony wskazano cztery trendy, które kształtują rynek i tworzą „nową wyjątkowość” w branży eventowej, mediach i telewizji:
Nowa fala wydarzeń stacjonarno-cyfrowych
Dzięki wirtualnym przestrzeniom powstałym w czasie pandemii i napędzanym rozwojem telefonii komórkowej 5G wykształca się nowa, uwolniona od fizycznych ograniczeń, hybrydowa przyszłość. Przyciągnie ona nową publiczność.
https://wowmediametrics.com
Hybrydowe, technologie otworzą przed mediami i telewizją nowe możliwości społecznościowe, ponieważ konsumpcja rozrywki przeniesie się z wymiaru domowego do wspólnotowego. Aby w pełni wykorzystać najnowsze rozwiązania — takie jak technologie VR czy „cyfrowe bliźniaki” — trzeba projektować produkty, usługi i sprzęt z uwzględnieniem tych nowych realiów.
Nowa fala twórców odkrywa nowe metody produkcji
Wytyczając drogę do świata mediów, w którym potrzebne narzędzia są dostępne dla każdego. Demokratyzacja tworzenia i publikowania treści oznacza, że pojawia się więcej historii opowiadanych przez twórców bez żadnego formalnego wyszkolenia. Są one zgodne z ich wizją i powstają w wybranych przez nich formatach i stylach, które przesuwają kolejne granice.
Ta zdecentralizowana przyszłość mediów prowadzi do rozwoju trzech mikrotrendów: wspierania społeczności twórców, szerszego wykorzystania studiów telewizyjnych i powstawania intuicyjnej technologii, eliminującej konieczność posiadania szerokiej, specjalistycznej wiedzy.
Nowa era mediów i telewizji
Ludzie będą robić więcej, wykorzystując więcej, i używać najnowszych technik cyfrowych, które przyjęły się w czasie lockdownu. Chociaż producenci i stacje telewizyjne, pragnąc przetrwać pandemię, chętniej wdrażali techniki cyfrowe, takie jak systemy chmurowe czy sztuczna inteligencja - to te zoptymalizowane rozwiązania mają jeszcze więcej zalet dla widzów.
Elastyczne, cyfrowe rozwiązania będą coraz ważniejsze w produkcji medialnej. Doprowadzi to do połączenia dwóch elementów: inteligentnych procesów, które wykorzystują potencjał sztucznej inteligencji, analityki i automatyki jako motoru twórczej współpracy, oraz wirtualnej produkcji, zwiastującej nową erę pod znakiem elastyczności, płynności i szybkości.
Wymierne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biorąc pod uwagę najnowszy raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu i COP26, miejsce nieaktualnych obietnic zastąpi nowe, całościowe podejście do zrównoważonego rozwoju. Wykreuje ono przyszłość, w której jedną z fundamentalnych praktyk rynkowych stanie się troska o środowisko i pokazywanie działań na jego rzecz.
Ludzie stale domagają się od firm transparentności. W miarę wykształcania się nowych, ogólnobranżowych standardów zrównoważonego rozwoju media i stacje telewizyjne będą starały się wspólnie rozwiązywać problemy, które wymagają działań międzybranżowych.
Marki różnej wielkości zaczęły rozumieć, jak ważne jest wyprzedzanie trendów. Za przykład może posłużyć sieć Ōma Cinema z Paryża, która prezentuje nową, radykalnie zmienioną wizję wnętrza kina, licząc na połączenie intymności domu z skalą kinowych doznań. Inny przykład to narzędzie do tworzenia gier wideo Unreal Engine, dzięki któremu producenci serialu „The Mandalorian”, dostępnego na platformie Disney+, mogli eksperymentować z nowymi narzędziami i metodami.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Najnowsze w dziale Rynek medialny:
Influencerzy 2024. Dane, fakty i historie z raportu UNESCO
Krzysztof Fiedorek
Aż 68% twórców cyfrowych to nano-influencerzy. Co trzeci doświadczył mowy nienawiści, a ponad 60% nie sprawdza dokładnie informacji przed ich publikacją. Co więcej, tylko połowa ujawnia sponsorów swoich treści. Wnioski z raportu „Behind The Screens” są inspirujące i alarmujące zarazem.
Represje wobec mediów. Raport Committee to Protect Journalists za 2024
Krzysztof Fiedorek
W 2024 roku co najmniej 361 dziennikarzy na świecie trafiło za kratki, często za ujawnianie prawdy. W Chinach reporterów śledzą zaawansowane systemy rozpoznawania twarzy, a w Izraelu palestyńscy dziennikarze trafiają do więzień bez procesu. Natomiast w Mjanmie dziennikarka Shin Daewe dostała dożywocie za... drona.
Przyszłość dziennikarstwa i mediów. Prognozy Reuters Institute
KFi
74% wydawców obawia się spadku ruchu z wyszukiwarek. Płatnych subskrybentów nie przybywa, jak kiedyś, a relacje z gigantami technologicznymi stają się coraz bardziej skomplikowane. Raport "Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2025" prognozuje, co czeka świat mediów w 2025 roku.
Podobne artykuły:
Internet mobilny o połowę przegonił stacjonarny. Wyniki analizy Gemius
BARD
Aż 38% polskich internautów w marcu łączyło się z siecią tylko przy pomocy urządzeń mobilnych. Osób, które korzystały wyłącznie z komputerów i laptopów było jedynie 24% - wynika ze statystyk ruchu internetowego w Polsce, opublikowanych przez Gemius i Polskie Badania Internetu.
Blogi w e-commerce. Raport Elephate i Senuto
KrzysztoF
Średnia liczba zindeksowanych artykułów na blogach e-commerce to 565, a jeden wpis przyciąga 347 odbiorców miesięcznie. Najwyższy ruch organiczny na pojedynczym artykule generuje branża zdrowotna. Za kulisy komercyjnej blogosfery zaglądają autorzy "Rankingu blogów w e-commerce".
Celebryci, influencerzy i tematy ważne społecznie. Raport MediaCom
Paweł Usakowski
W tegorocznej edycji badania Influence Power Index agencji MediaCom wyraźnie pozytywnie wyróżniła się Martyna Wojciechowska. Jej aktywność w obszarze praw człowieka i ekologii zauważyło niemal dwie trzecie pytanych. Na końcu rankingu znaleźli się z kolei m.in. Maciej Maleńczuk czy Radosław Majdan.
Podcasty w Polsce. Storytel zbadał kto, jak i kiedy ich słucha
BARD
Połowa polskich internautów deklaruje, że zna pojęcie podcastu, ale pierwsze badanie tego zjawiska w naszym kraju pokazuje, że wciąż sięgamy po nie rzadziej niż za oceanem - wynika z badania Storytel Polska.