menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
REKLAMAbanner Konsimo

21.08.2023 Fotografia prasowa

Jak wybrać gimbal. Na co zwrócić uwagę przed zakupem PORADNIK

Krzysztof Fiedorek

Gimbal to urządzenie, które pomaga w stabilizacji obrazu podczas nagrywania wideo. Jest to niezbędny element wyposażenia dla każdego, kto chce nagrywać płynne i stabilne filmy. Na rynku dostępnych jest wiele różnych gimbali, dlatego wybór odpowiedniego może być trudny. W tym poradniku podpowiemy, jak wybrać gimbal, który spełni twoje potrzeby.

Jak wybrać gimbal. Na co zwrócić uwagę przed zakupem PORADNIKfot. Kees Streefkerk/Unsplash license/Unsplash.com

Gimbale można podzielić na kilka podstawowych typów, w zależności od liczby osii, które stabilizują kamerę. Najpopularniejsze są gimbale 3-osiowe, które stabilizują kamerę w trzech kierunkach: góra-dół, prawo-lewo i przód-tył. Dostępne są również gimbale 2-osiowe, które stabilizują kamerę w dwóch kierunkach: góra-dół i prawo-lewo. Gimbale 1-osiowe stabilizują kamerę tylko w jednym kierunku: góra-dół.

Dlaczego to ważne? Ta wiedza przyda się do wykonania pierwszego kroku w poszukiwaniu odpowiedniego urządzenia.

Zastosowanie. Dobierz gimbal do potrzeb


Wybór odpowiedniego gimbala zacząć warto od określenia, w jaki sposób i do jakich celów będziemy go używać, oraz jakim urządzeniem będziemy nagrywali materiał. Kluczowe więc będą następujące informacje:

  • Gimbale jednoosiowe: Gimbale jednoosiowe stabilizują tylko jeden kierunek, zwykle obrót w poziomie lub w pionie. Gimbale jednoosiowe są najtańszym rodzajem gimbali i są idealne dla początkujących.
  • Gimbale trzyosiowe: Gimbale trzyosiowe stabilizują wszystkie trzy kierunki, czyli obrót w poziomie, w pionie i obrót wokół osi. Gimbale trzyosiowe są droższe od gimbali jednoosiowych, ale zapewniają lepszą stabilizację obrazu.
  • Gimbale do telefonów: Gimbale do telefonów są specjalnie zaprojektowane do stabilizacji obrazów z telefonów komórkowych. Gimbale do telefonów są zazwyczaj niewielkie i lekkie, a ich ceny są stosunkowo niskie.
  • Gimbale do kamer: Gimbale do kamer są przeznaczone do stabilizacji obrazów z kamer filmowych i lustrzanek cyfrowych. Gimbale do kamer są większe i cięższe od gimbali do telefonów, ale zapewniają lepszą stabilizację obrazu.

REKLAMA

Funkcjonalność. Dobry gimbal może więcej


Niektóre gimbale posiadają dodatkowe funkcje, takie jak wbudowane obiektywy, monitory lub sterowanie zdalne. Jeśli zależy Ci na tych funkcjach, upewnij się, że gimbal, który wybierasz, je posiada. Kluczowe słowa, które powinny pojawić się w opisie sprzętu to:

  • Tryb panoramowania
  • Tryb śledzenia obiektu
  • Tryb timelapse
  • Tryb slow motion
  • Tryb selfie
  • Tryb ręcznej kontroli

Wybór funkcji gimbala zależy od tego, jakiego rodzaju filmy chcesz kręcić. Jeśli chcesz nagrywać z drona, warto wybrać gimbal z funkcją śledzenia obiektu. Jeśli chcesz kręcić filmy z aparatu lub telefonu komórkowego, warto wybrać gimbal z funkcją timelapse lub slow motion.

Parametry techniczne. Karta produktu pod lupą


Przy wyborze gimbala warto wziąć pod uwagę również kilka czynników technicznych. Od tego najbardziej oczywistego, czyli ceny, po parametry, które nie zawsze przychodzą do głowy w pierwszym momencie. Co może prowadzić do nieoczekiwanych sytuacji już podczas pracy. Dlatego koniecznie zajrzyj przed zakupem do karty produktu i zwróć uwagę na te punkty:

  • Pojemność baterii.Gimbale zasilane są bateriami lub akumulatorami. Czas pracy gimbala na jednym ładowaniu zależy od pojemności baterii i intensywności użytkowania. Jeśli planujesz nagrywać filmy przez długi czas, warto wybrać gimbal z dużą pojemnością baterii.
  • Maksymalna waga obsługiwanego sprzętu: Gimbale mają różne maksymalne obciążenia, które mogą obsłużyć. Przed zakupem gimbala upewnij się, że jest on w stanie obsłużyć ciężar Twojego sprzętu, czyli kamery, telefonu lub aparatu.

Ceny gimbali wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Porównując parametry i możliwości różnych modeli możesz dobrać optymalny model do swojego budżetu.

REKLAMA

Jak dbać o gimbal?


Gimbal to delikatne urządzenie, dlatego należy o niego dbać. Nie wystawiaj gimbala na działanie wilgoci. Wilgoć może uszkodzić elektronikę i części mechaniczne. Pamiętaj też, żeby regularnie czyść gimbal. Pył, piasek i kurz są jego naturalnymi wrogami.

Dobrym pomysłem będzie też unikalnie ekstremalnych temperatur. Gimbale nie powinny być używane poniżej -10°C lub powyżej 40°C. Nie używaj też gimbala w miejscach o silnym skoku elektromagnetycznym. Siły elektromagnetyczne mogą zakłócić działanie gimbala i spowodować, że przestanie on stabilizować obraz.

A jeśli chcesz poznać lepiej rynek gimbali, zajrzyj do sekcji Sklep reportera Gimbale. Oprócz propozycji sprzętu, znajdziesz tam również garść ciekawostek na temat historii urządzeń i sytuacji na rynku.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Jak kręcić wakacyjne ujęcia

Maja Baczyńska
Nagrywasz filmiki na wakacjach? Scenariusz po powrocie bywa jednak podobny: wracasz z kilkoma wypchanymi po brzegi kartami pamięci, a po godzinach przeglądania zdobyczy czujesz rozczarowanie. Tłumaczysz wszystkim, że ujęcia nie oddają tego co widziałeś. Spróbuj więc zrobić to inaczej.

Trendy w mobilnej fotografii. Raport Huawei XMAGE

Marta Januszkiewicz
Zespół ekspertów z pomocą AI przeanalizowali zdjęcia i filmy zgłoszone do ostatniej edycji konkursu fotografii mobilnej HUAWEI NEXT IMAGE Awards. Rezultatem jest HUAWEI XMAGE Trend Report 2023. Publikacja identyfikująca najważniejsze trendy i tematy w obrazach generowanych przez użytkowników smartfonów.

Fotosłownik

Janusz Wójtowicz
Od autobracketingu (AEB), przez Internal focusing (IF), do ultrasonic motor (USM). Słownik pojęć przydatnych każdemu fotoreporterowi.

Moja droga do fotografii prasowej

Janusz Wójtowicz
Żeby być fotoreporterem trzeba posiadać wrodzoną umiejętność patrzenia obrazem, mieć coś do powiedzenia, opanować technikę fotografowania w stopniu który pozwala o niej zapominać przy pracy.

Fotoreportaż jako jeden z gatunków fotografii prasowej XXI wieku

Kinga Kenig
Aparat fotograficzny stał się narzędziem impertynenckim, a zawód fotoreportera często porównywany jest z zachowaniem hieny...

Czerwone oczy na zdjęciach. Jak ich uniknąć?

Barbara Gilbas, Nikon Polska
To niechciane zjawisko spowodowane jest odbiciem się lampy błyskowej aparatu w siatkówce oka fotografowanej osoby. Oto, jak samodzielnie sobie z tym poradzić.

Sylwetka Annie Leibovitz

Magdalena Banyś
Praca jest jak dziecko, już to kiedyś mówiłam, musi być ciągle karmione i nie można zajmować się niczym innym, naprawdę nie można - Anna Leibovitz

więcej w dziale: Fotografia prasowa

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, influencer
Whitepress Dziennikarz
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama


Rozlicz PIT i przekaż 1,5% na projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24