menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
REKLAMAbanner FlyToy

Warsztat reportera

Praca w redakcji muzycznej

Piotr Chronowski

Jak wiadomo pracuję w redakcji muzycznej i właściwie moja praca i przygotowanie programu polega głównie na słuchaniu płyt. Słucham, słucham i jeszcze raz słucham.

Artykuł pochodzi z nieistniejącego od 2007 roku serwisu studium@www krakowskiej Akademii Pedagogicznej.
Do 2007 roku dostępny był pod adresem: http://www.ap.krakow.pl/stud_dzien/studium3/zdpch.html


Trzeba orientować się we wszystkim, co dzieje się na rynku muzycznym, nie tylko w tym, co się podoba. Łączy się to rzecz jasna ze zdobywaniem informacji na temat nowości; w tym celu wykorzystuję swoją przyjaźń z internetem, gdzie znajduję większość potrzebnych mi wiadomości.
Rzetelna informacja, to podstawa w każdym rodzaju dziennikarstwa. Bez umiejętności zdobywania i wykorzystywania informacji nie można być dziennikarzem. W redakcji muzycznej do dobrego tonu należy utrzymywanie nienajgorszych stosunków z wytwórniami płytowymi, od których można czasami, poza promocyjnymi singlami i materiałami, wydobyć cały nowy album lub nagrane materiały do wykorzystania a nawet artystę - jako gościa programu na żywo. Szczególnie to ostatnie jest bardzo ważne dla uatrakcyjnienia programu. Nic tak nie ożywia cotygodniowej audycji, jak ciekawy, najlepiej słynny gość.

Ma się też kilku kolegów, którzy muzykę uprawiają i zależy im na promocji swoich materiałów, więc również się ich "zgarnia". To taka swego rodzaju "praca u podstaw". Świadczy o tym, że interesujesz się nie tylko tym, co na topie, ale także tym, co jeszcze w podziemiu. Być może właśnie takim działaniem przyczynisz się do wypromowania nowej gwiazdy.

Do współpracy z wytwórniami trzeba dodać jeszcze jedną sprawę. Jeśli w Polsce (niekoniecznie w Krakowie) występuje jakaś zagraniczna gwiazda, to umożliwiają one (o ile gwiazda się godzi) przeprowadzenie z nią wywiadu i oczywiście (co też ważne!) wejście na koncert.

Jako, że w centrum moich zainteresowań leży muzyka filmowa, ważne jest chodzenie do kina. I tu znowu, podobnie jak z muzyką, wiedzieć trzeba wszystko: kto?, z kim?, kiedy? i dlaczego? Nie wystarczy przeczytać jedną recenzję filmu. Trzeba ich przeczytać co najmniej kilka i koniecznie samemu ten film zobaczyć -o ile to możliwe rzecz jasna.

Podobnie ważne są kontakty z firmami dystrybuującymi filmy w Polsce, bowiem posiadają one odpowiednie materiały prasowe do wykorzystania w radiu (tzn. zwiastuny filmów, wypowiedzi aktorów, reżyserów etc., fragmenty ścieżek dźwiękowych, muzyki etc. plus gadżety na nagrody dla słuchaczy). Właściwie nie możliwa jest realizacja dobrego programu dotyczącego muzyki filmowej bez takich kontaktów i korzyści z nich wynikających.

Nie można oczywiście pominąć dużego udziału słuchaczy w tworzeniu audycji. Wiadomo przecież, że bez słuchaczy nie ma radia - a jeśli jest, to martwe. Kontakt z nimi (telefoniczny, listowny, elektroniczny) nierzadko jest bardzo inspirujący, można czerpać z ich zainteresowań, wiedzy lub braku wiedzy. Są to naprawdę bardzo istotne "materiały pomocnicze". Nie mówiąc już o tym, że słuchacze są najlepszym i właściwie jedynym sprawdzianem pracy.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ
Reporterzy.info na Google News

Zobacz artykuły na podobny temat:

Blaski i cienie zawodu dziennikarza

Jerzy Skoczylas
Dziennikarz to małpa z brzytwą. Jednym nieopatrznym zdaniem może zniszczyć człowieka. Zwłaszcza początkujący dziennikarze są groźni dla otoczenia.

Sztuka wywiadu

Lawrence Grobel
Fragmenty książki "Sztuka wywiadu. Lekcje Mistrza" autorstwa Lawrenca Grobela, wydanej przez Wydawnictwo Wojciech Marzec. Książka dostępna jest na rynku od 22 września.

Młodość na sprzedaż

Sylwia Grzymała
Młodość jest jednym ze skuteczniejszych motywów wykorzystywanych w reklamie i promocji. Dlaczego? Pomnieważ ulegają mu za równo młodzi, jak i dojrzali konsumenci. [Źródło: Merkuriusz Uniwersytecki].

Prawo Betteridge'a. Czy każdy tytuł ze znakiem zapytania to ściema?

Krzysztof Fiedorek
Prawo Betteridge'a to hipoteza dziennikarstwa, według której na każdy tytuł i nagłówek prasowy, kończący się znakiem zapytania można odpowiedzieć „nie”. Zasada ma zastosowanie do pytań zamkniętych. Wcale nie wymyślił jej Ian Betteridge i... w większości przypadków jest nieprawdziwa.

Misja reporter, czyli o zawodzie z pasją

Robert Monik
Kim jest reporter? Dlaczego warto być reporterem? Jakie cechy powinien posiadać reporter? Jeśli jesteście ciekawi, przeczytajcie.

Media relations. 10 przykazań w kontaktach z mediami

Patrycja Wilczyńska
Relacje z mediami wydają się skutecznym i prostym sposobem na zwrócenie uwagi otoczenia oraz budowanie wizerunku firmy. To prawda, ale tylko wtedy, gdy znamy i stosujemy zasady, na których możemy oprzeć relacje z dziennikarzami.

Rola tradycyjnych mediów w public relations

Flor Calveiro
Najnowsze badania trendów Worldcom PR Group EMEA pokazały, że mimo rosnącego znaczenia social media, pozycja "tradycyjnych" mediów jest niezachwiana i nadal odgrywa kluczową rolę w działaniach public relations.

więcej w dziale: Warsztat reportera

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, redaktor
praca stacjonarna i online Dziennikarz, reporter
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

rectangle Lumix
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24