menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

9.01.2002 Fotografia prasowa

Sylwetka Henri Cartier-Bressona

Janusz Wójtowicz

Henri Cartier-Bresson urodził się we Francji w 1908 roku. W młodości interesował się początkowo malarstwem i filmem dokumentalnym. Przełomem stał się rok 1932 kiedy to dwudziestocztero letni Cartier-Bresson kupił sobie małoobrazkowy aparat Leica, z którym odtąd nie rozstawał się. Niepozorna kamera pozwalała mu zbliżyć się niezauważenie do fotografowanych scen, stała się jak sam mawiał "przedłużeniem mego oka".

Tematem jego zdjęć było codzienne życie, sceny wydawałoby się banalne czy wręcz nudne - chciał fotografować prawdę. Na fotografiach szukał zawsze wartości uniwersalnych bez względu na to, czy pracował w Europie, Indiach, Chinach, Japonii, Indonezji, Meksyku, Kanadzie, ZSRR czy na Kubie.

Nie przykładał większej wagi do techniki. Jego prace pozbawione były wszelkiej ingerencji w obraz fotograficzny. Liczyła się wyłącznie intuicja, która doprowadziła do sformułowania słynnej teorii "decydującego momentu". Zakładała ona, że istnieje tylko jedna jedyna chwila, w której kompozycja i ekspresja kadru są odpowiednie, a fotograf musi potrafić ją uchwycić. Wielu ówczesnych fotoreporterów pod jej wpływem zaczęło pracować bardziej "mobilnie" operatywnymi aparatami małoobrazkowymi.
"Nie ma niczego na świecie, co nie miałoby swojego decydującego momentu".

W roku 1947 Henri Cartier-Bresson, Robert Capa i David Seymour założyli agencje fotograficzną MAGNUM, która w krótkim czasie stała się najsłynniejsza agencją na świecie, skupiającą najlepszych fotoreporterów. Wypracowała ona swoisty kodeks etyczny zawodu fotoreportera, a Cartier-Bresson był w niej niepodważalnym autorytetem. Ostatecznie opuścił agencję w roku 1966, a po roku 1972 przestał fotografować w ogóle.

Fotografie Henri Cartier-Bressona wystawiane były w najlepszych muzeach i galeriach, wielokrotnie doczekały się wydań albumowych i znajdują do dziś wielu naśladowców.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Gilles Bensimon

Anna Cymer
Jego zdjęcia publikowane są w 35 edycjach Elle na całym świecie i ogląda je każdego miesiąca... 20 milionów czytelników!

Jak kręcić wakacyjne ujęcia

Maja Baczyńska
Nagrywasz filmiki na wakacjach? Scenariusz po powrocie bywa jednak podobny: wracasz z kilkoma wypchanymi po brzegi kartami pamięci, a po godzinach przeglądania zdobyczy czujesz rozczarowanie. Tłumaczysz wszystkim, że ujęcia nie oddają tego co widziałeś. Spróbuj więc zrobić to inaczej.

Wyposażenie profesjonalnego studia fotograficznego

lobzowskastudio.pl
Rozpoczynającym działalność fotografom wydaje się, że celem osiągnięcia sukcesów wystarczy w pełni profesjonalny aparat fotograficzny oraz specjalistyczne oprogramowanie do obróbki zdjęć. Jednak aby możliwe było stworzenie studia fotograficznego z prawdziwego zdarzenia, potrzebujemy wszechstronnego wyposażenia, które to umożliwi nam wykonywanie pięknych zdjęć o bardzo dobrej jakości idealnie dopasowanych do okazji. [artykuł sponsorowany]

Porozmawiajmy o zdjęciach

Maria Szczepańska
Rozmowa z Kingą Kenig, fotoedytorem w dziale foto "Gazety Wyborczej".

Mały aparat do vlogowania – jaki wybrać?

artykuł sponsorowany
Myślisz o rozpoczęciu przygody z nagrywaniem vlogów, lecz brakuje Ci sprzętu? A może jesteś twórcą, który do tej pory nagrywał za pomocą telefonu? Pora pomyśleć o profesjonalnym, a zarazem kompaktowym aparacie. Sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas zakupów!

Kiedy można nazwać się fotografem?

CEWE
Najprostszą odpowiedzią wydaje się być „Kup aparat”. Mawiają jednak, że przecież nie każdy chłop z widłami to Posejdon… Idąc tym tokiem myślenia, nie każdy posiadacz aparatu to fotograf. Przygotowaliśmy 8 podpowiedzi, które mogą zbliżyć Cię do nazywania się fotografem.

Skąd brać zdjęcia do artykułów - przegląd źródeł i licencji

Maciej Lewandowski
Licencja musi zezwalać na wykorzystanie fotografii do celów komercyjnych, na tworzenie dzieł pochodnych i wykorzystanie w utworach publikowanych na zasadzie “wszelkie prawa zastrzeżone”

więcej w dziale: Fotografia prasowa

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, redaktor
praca stacjonarna i online Dziennikarz, reporter
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

Amazon Prime
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24