menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

9.01.2002 Fotografia prasowa

Fotografia prasowa - co to znaczy

Janusz Wójtowicz

Według profesora Władysława Tatarkiewicza SZTUKA jest to świadoma czynność , która odtwarza rzeczywistość, kształtuje formy, bądź wyraża przeżycia, a zarazem jej wytwór - dzieło sztuki - jest zdolny zachwycać, wzruszać lub wstrząsać.

Fotografia prasowa może być sztuką, musi jednak wtedy odpowiadać tym warunkom. Dobry fotoreporter prasowy zawsze dąży do uzyskania dzieła sztuki, choć nie zawsze jest to do osiągnięcia. Praca niejednokrotnie w bardzo trudnych i niekorzystnych warunkach uniemożliwia uzyskanie artystycznego wyniku, a ponieważ głównym celem jaki stoi przed nim, jest stworzenie aktualnego obrazu rzeczywistości, musi zrobić zdjęcie pozbawione walorów artystycznych.

Z fotografią reporterską jest trochę tak jak ze słowem pisanym. Ważna jest ortografia, sprawność techniczna, gramatyka, czystość i jakość wyrażania myśli, piękny styl, artystyczne wartości ujęcia tematu, ale najważniejsze, to co chcemy i umiemy powiedzieć. Połączenie tych wszystkich elementów w jedną harmonijną całość tworzy zdjęcia wielkie. Henri Cartier-Bresson twierdził że "fotografia jest jednoczesnym zrozumieniem w ułamku sekundy sensu wydarzenia , jak i precyzyjnym uszeregowaniem form , które dadzą wydarzeniu właściwą ekspresje".

REKLAMA

Fotoreporter musi umieć wyrwać z otaczającego świata fragment przedstawiający ból, radość, komizm i pokazać go w sposób piękny, a jednocześnie jasny i zrozumiały dla wszystkich. Granica, między tematami które można i należy fotografować , a takimi wobec których obiektyw fotoreportera powinien pozostać ślepy, jest niezwykle cienka i ledwo dostrzegalna. Należy pamiętać że aparat w ręku fotografa prasowego jest nie mniej groźnym narzędziem niż broń. Tak samo jak karabin, aparat może zranić okaleczyć i doprowadzić do tragedii

Ostatecznym sędzią orzekającym co można, a czego nie jest sam fotoreporter , tak jak jest nim człowiek trzymający karabin. Fotoreporter jest i nie jest częścią fotografowanego wydarzenia. Stojąc z aparatem w ręku i oglądając świat przez zimną soczewkę obiektywu, filtrującą burzę ruchów, gestów i nastrojów. Jak twierdził jeden z fotoreporterów "Świata" Jan Kosidowski, "fotografia reporterska jest sprawą błyskawicznego wyboru i wizualnego utrwalenia elementów, z których jak z klocków buduje się całość. Gdy przeminie ten magiczny moment nikt i nic nie pomoże. Zdjęcia wymyślne i zagmatwane, w których autor sam się zagubił, nie zapadają tak w pamięć jak zdjęcia zwyczajne, nie silące się na dziwaczność". Chińczycy mówią "Uboga myśl kryje się za kwiecistą mową". Zdjęcia proste i czytelne są przeważnie najtrudniejsze.

Ważną rolę w rozwoju fotoreportażu odegrała założona w latach czterdziestych we Francji , agencja fotograficzna "Magnum". Fotoreporterzy właśnie tej agencji stworzyli koncepcje tzw. fotografii life. Początki polskiego fotoreportażu, o wyraźnych cechach fotografii life są nierozerwalnie związane z tygodnikiem "Świat". Czasopismo to zostało założone w 1951 roku w Warszawie i od początku miało charakter magazynu ilustrowanego, w którym fotografia i fotoreportaż odgrywały nie mniejszą role od tekstu pisanego. Szefem działu foto został Władysław Sławny, a zespół fotoreporterów tworzyli:Zdzisław Małek, Paulina Kornecka, Wiesław Prażuch i Jan Kosidowski. W 1969 roku tygodnik "Świat" został zlikwidowany.

Ludzie którzy zajmują się fotografią dzielą się na dwie oddzielne grupy: na studiujących technikę oraz przeprowadzających badania i na tych którzy robią zdjęcia. Nie trzeba być inżynierem, by dobrze prowadzić samochód. Fotografia nie jest nauką ścisłą, ponieważ warunki przy pracy są za każdym razem inne, a co za tym idzie rezultaty też będą różne.

Zdaniem Adama Hawałeja fotoreportera PAP-u najważniejsza jest "umiejętność kondensacji wielu bodźców w jednym zdjęciu oraz postrzeganie detali w otaczającej rzeczywistości, których nie zauważa tzw. normalny człowiek. Potrzeba wypowiedzi w jednym ujęciu na każdy temat. Obiektyw musi być przedłużeniem oka i ręki fotoreportera. Jeśli otrzymuje się za zadanie sfotografowanie jakiejś osoby, wybrać trzeba taki klucz formalny, żeby pokazać zarówno jej istotne cechy fizyczne, ale też prawdę psychiczną. Jest to istotny wybór i sztuka zarazem bo nie ma fotografii obiektywnej , tak jak nie ma dziennikarstwa obiektywnego".

Ludzka słabość podglądania innych w psychicznym negliżu, utrwalania ich wizerunku i sposobu zachowania istniała już chyba, od momentu gdy pierwszy negatyw przedstawiający domek dla ptaków , wykonał pierwszy fotograf świata, Joseph Nicephor Niepce, w maju 1916 roku. Trzeba stwierdzić, że fotoreporterzy są podglądaczami, tylko zamiast dziurki od klucza używają precyzyjnych obiektywów. Podglądają raczej ludzi niż człowieka, a jest w tym duża różnica, nawet gdy fotografuje się jedną osobę.
Erich Salomon twierdził , że praca fotoreportera jest wieczną bitwą, bitwą o zdjęcie i - tak jak na polowaniu: ten w końcu upoluje zwierzynę kto lubi polować.

Fotografia prasowa mówi prawdę, tak jak lustro , w które codziennie rano patrzymy, jest to "ontologiczny autentyzm fotografii" - fotografowane zjawisko czy przedmiot musiały istnieć naprawdę w momencie wykonywania zdjęcia. Ale dobre zdjęcie prasowe musi do tego jeszcze opowiadać jakąś historię. Fotoreporter powinien zatrzymać zdarzenie w kadrze tak, aby był to nie tylko dokumentalny zapis, ale i materiał do przemyśleń.

Fotografia prasowa utrwala obraz naszych czasów. Jest lustrem dla współczesnych i dokumentem dla przyszłych pokoleń. Jej punktem centralnym jest człowiek i wszystko co jest z człowiekiem związane. Jego praca, zabawa, zwyczaje. Pojedyncze odbitki mogą być wiadomościami, portretami, sztuką, dokumentem - którymkolwiek z tych gatunków będąc , są przede wszystkim dokładnym obrazem swoich czasów. A sama fotografia prasowa to zdobywanie zdolności spostrzegania i możność osobistego wypowiadania.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn


PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Fotograf w sieci, czyli zasada ograniczonego zaufania

Emilia Szczepańczyk
Problem polskich twórców nie jest jedynie oddolny i nie dotyczy tylko umyślnej bądź nieumyślnej (spowodowanej brakiem wiedzy) kradzieży i nielegalnego wykorzystywania zdjęć, grafik czy innych materiałów cyfrowych. Często zdarza się, że to popularne portale podkładają nogę artystom.

Podglądają, demaskują, niszczą

Milena Rachid Chehab
Nasi paparazzi tropią ofiary tygodniami, przebierają się, latają na lotni. Efekty pracy polskich fotografów pstrykających z ukrycia już przypominają fotografie znane z zachodnich brukowców.

Zdjęcie musi śmierdzieć

Jacek R. Gruszczyński
Wywiad z Krzysztofem Millerem, fotoreporterem Gazety Wyborczej, który "etatowo" jeździ w rejony konfliktów. [Artykuł pochodzi z serwisu www.fotografiaprasowa.pl]

Dron dla fotografa

KF
Współczesna praca fotografa często wiążę się z wykorzystaniem dronów. Dają one bowiem olbrzymie możliwości wykonywania zdjęć, które bez ich wykorzystania byłyby dla nas po prostu niemożliwe do wykonania. Aby jednak dron rzeczywiście był nam pomocny, musimy starannie przemyśleć jego wybór.

Fotografia ikoną?

Paulina Dużyk-Dyna
Czy fotografia jest ikoną, skoro jest czymś więcej niż tylko "częścią charakteru danego przedmiotu"? Jest, a już na pewno niektóre zdjęcia, które na stałe wdarły się w świadomość społeczną.

Moja droga do fotografii prasowej

Janusz Wójtowicz
Żeby być fotoreporterem trzeba posiadać wrodzoną umiejętność patrzenia obrazem, mieć coś do powiedzenia, opanować technikę fotografowania w stopniu który pozwala o niej zapominać przy pracy.

Jak fotografować smartfonem. Pięć zasad dobrego zdjęcia

Agnieszka Stańczuk
Smartfony powoli wypierają tradycyjne aparaty cyfrowe zmieniając na zawsze oblicze fotografii. W jaki sposób zrobić oszałamiające zdjęcie niepozornym telefonem? Oto 5 praktycznych porad, które pomogą przy fotografowaniu smartfonem.

więcej w dziale: Fotografia prasowa

dołącz do nas

Facebook Twitter Google+ LinkedIn RSS

reklama


Sztuka dobrego mówienia. Bez bełkotania i przynudzania | Mirosław Oczkoś, Wydawnictwo RM



zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o22