29.10.2018 Prawo w mediach
Książki z najlepszych i legalnych źródeł. Czytaj z Kulturą Na Widoku
Szymon Majewski
Biografie Stanisława Lema i Witolda Gombrowicza. Najnowsza powieść Zygmunta Miłoszewskiego i opowiadania Olgi Tokarczuk. Poezja, klasyki literatury światowej, przedwojenne poradniki i książki edukacyjne dla dzieci. Łącznie ponad 130 tytułów - tyle literackich pereł znajdziecie w Kulturze Na Widoku.

Na stronie www.kulturanawidoku.pl, na instalacjach, plakatach i citylightach czytelnicy otrzymują dostęp do kilkudziesięciu legalnych źródeł z e-bookami i audiobookami.
Ubiegły rok to kolejny wysyp biografii na polskim rynku wydawniczym. Do rąk czytelników trafiły m.in. długo wyczekiwane i przygotowywane książki o polskich pisarzach:
- „Gombrowicz. Ja, geniusz” Klementyny Suchanow,
- „Lem. Życie nie z tej ziemi” Wojciecha Orlińskiego
- czy „Wyspiański. Dopóki starczy życia” Moniki Śliwińskiej.
W 2017 roku swoją premierę miały także: wspomnienia Andrzeja Korzyńskiego – twórcy postaci Franka Kimono, przełomowa książka Magdaleny Grzebałkowskiej o życiu i twórczości Krzysztofa Komedy oraz „The Beatles. Jedyna autoryzowana biografia” Huntera Daviesa. Wszystkie te tytuły będzie można znaleźć wkrótce na instalacjach projektu Legalnej Kultury.
Kultura Na Widoku zachęca także do czytania literatury pięknej i poezji. W tegorocznej edycji na czytelników czekają m.in. „Opowiadania bizarne” Olgi Tokarczuk. To najnowsza książka pisarki nagrodzonej – jako pierwsza Polka – Międzynarodową Nagrodą Bookera. Po „Księgach Jakubowych” Tokarczuk sięgnęła po krótszą formę. Każde z jej dziesięciu opowiadań zostało osadzone w innej, wyimaginowanej przestrzeni literackiej.
Obok laureatki Bookera na instalacjach będzie można odnaleźć również:
- najnowsze powieści Zygmunta Miłoszewskiego czy Łukasza Orbitowskiego,
- kryminały Marka Krajewskiego i Wojciecha Chmielarza,
- obszerny zbiór reportaży Hanny Krall,
- poezje Stanisława Grochowiaka, Dariusza Foksa i Mirona Białoszewskiego,
- prozę Leo Lipskiego oraz nagrodzone Paszportami POLITYKI „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” Marcina Wichy.
Dużym zaskoczeniem okazał się w tym roku debiut literacki Katarzyny Nosowskiej. Liderka zespołu Hey kilka miesięcy temu wydała książkę, w której – podobnie jak w swych piosenkach – jest szczerą i dojrzałą obserwatorką rzeczywistości. Nosowska z dystansem do samej siebie pisze o współczesnych snobizmach, fobiach i modach, które zafałszowują rzeczywistość. „A ja żem jej powiedziała…” to pouczająca lektura nie tylko dla fanów piosenkarki. Będzie można po nią sięgnąć na regale Kultury Na Widoku.
Jak co roku Legalna Kultura rekomenduje również lektury dla najmłodszych czytelników i ich rodziców. Na instalacjach Kultury Na Widoku znajdą oni m.in.
- najnowszą książkę Rafała Kosika („Amelia i Kuba. Wenecki spisek”),
- „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,
- „Opowiadania z Doliny Muminków” Tove Jansson
- oraz pierwszą biografię Adama Mickiewicza dla dzieci („Adaś Mickiewicz. Łobuz i mistrz”).
Część propozycji czytelniczych dla najmłodszych będzie można także odsłuchać w formie audiobooka z serwisów Storytel i Audioteka lub pobrać je bezpłatnie z zasobów Wolnych Lektur, Legimi i Virtualo.
W jaki sposób żyć, ażeby dożyć do późnej starości, a po niej zapewnić sobie lekką śmierć? Jak opanować sztukę brzuchomówstwa? Czy można schudnąć bez wysiłku? Jak pisać listy miłosne? Kultura Na Widoku daje dostęp do lektur pełnych praktycznych wskazówek dla ludzi ciekawych świata, którzy sięgają po książki, aby zmieniać swoje życie na lepsze. W tegorocznej edycji projektu Legalna Kultura prezentuje zestawienie najciekawszych przedwojennych poradników, które dzięki digitalizacji są dostępne w bibliotece cyfrowej Polona. Mimo upływu czasu większość porad nie traci na aktualności.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Najnowsze w dziale Prawo w mediach:
Pozwy SLAPP w Europie. Jak ucisza się dziennikarzy i aktywistów
Krzysztof Fiedorek
W Europie rośnie liczba strategicznych pozwów, które mają na celu zastraszenie dziennikarzy, aktywistów i organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Jak wynika z raportu CASE SLAPPs Report 2024, w latach 2010–2023 zidentyfikowano aż 1049 takich przypadków. Najwięcej - w Polsce.
Dlaczego ludzie szerzą dezinformację? Wyniki badań DigiPatch
Ewelina Krajczyńska-Wujec
Osoby silnie motywowane potrzebą władzy częściej udostępniają posty w mediach społecznościowych, w tym dezinformację. Sama władza, podobnie jak potrzeba zdobycia prestiżu i uznania, nie wiąże się z częstotliwością rozpowszechniania fałszywych informacji - wynika z badań z udziałem prof. Małgorzaty Kossowskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Twórczość AI i prawa autorskie. Dylematy i wyzwania Artificial Creativity
Newseria
Algorytmy potrafią tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Podobne artykuły:
RODO w agencjach public relations
Paweł Soproniuk
Rozmowa z dr. Maciejem Kaweckim, koordynatorem prac nad reformą ochrony danych osobowych, dyrektorem Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji, na temat stosowania przepisów RODO przez agencje PR. Nowe regulacje wchodzą w życie 25 maja.
Jak założyć gazetę
Paweł Wrześniewski
Dla niektórych pomysłem na własny biznes może się okazać założenie lokalnej gazety. Związane z tym formalności nie są zbyt duże.
Media lokalne - warsztat i etyka
Bartłomiej Dwornik
Każdego dnia dziennikarz staje przed dylematem - opisać coś czy też pominąć. W którym miejscu kończy się informacja a zaczyna naruszanie prywatności?
Artificial Intelligence Act. Obowiązki, zakazane praktyki i ryzyka
Robert Nogacki
AI Act określa, jakie praktyki stosowania AI są zakazane, a które niosą ze sobą wysokie ryzyko dla ludzi, oraz ustanawia obowiązki w zakresie przejrzystości co do niektórych systemów AI. Większość nowych obowiązków spoczywa na dostawcach systemów sztucznej inteligencji wysokiego ryzyka.