menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

28.10.2019 Historia mediów

USA Today. Historia gazety dla ludzi mobilnych

Małgorzata Dwornik

Pierwszy numer USA Today był kolorowy i skupiał się głównie na walorach wizualnych. Treści i ich forma bliższe były relacjom telewizyjnym a układ dostosowany do zainteresowań czytelnika. Krytycy nie zostawili suchej nitki na premierowym numerze nazywając go "Mc Paper", jednak czytelnikom odpowiadała forma gazety i dali temu dowód wykupując cały nakład. Podobnie było z kolejnymi numerami.

USA Today. Historia gazety dla ludzi mobilnychfot. Mossmen/CC BY-SA 3.0/Wikimedia

W 1979 roku spółka medialna Gannett Company była właścicielem 79 gazet. Choć liczba imponująca, to gazety były regionalne o dość małym zasięgu. Ówczesny dyrektor generalny spółki Al Neuharth, ekstrawagancki i autokratyczny biznesmen, pisarz i felietonista postanowił zmienić ten stan rzeczy. Postawił sobie za cel stworzenie gazety o zasięgu ogólnokrajowym. 29 lutego 1980 roku w Cocoa Beach na Florydzie powołał grupę zadaniową pod nazwą “Project NN” w składzie:

  • Larry Sackett spec od technologii i komunikacji satelitarnej
  • Frank Vega, dystrybucja
  • Paul Kessinger, marketing
  • Tom Curley, socjolog i ankieter

Czwórka młodych specjalistów(średnia wieku 31 lat) miała sprawdzić czy projekt powstania nowej gazety jest technicznie wykonalny. Nie było jej zadaniem określenie zysków. Badania zajęły sześć miesięcy i były tajne. Na wszystkie pytania postawione przez Newhartha odpowiedzi były pozytywne.

  • można publikować i drukować ogólnokrajową gazetę;
  • może być dystrybuowana w całych Stanach Zjednoczonych przez satelitę
  • czytelnicy chętniej ją kupią, jeśli będzie kolorowa,
  • pozyska się jak najwięcej reklamodawców.

11 czerwca 1981 roku, wbrew protestom działu finansowego Gannett, powstał pierwszy prototyp nowej gazety w dwóch wersjach, które zostały poddane opinii czołowych dziennikarzy wydawnictwa. 5 grudnia 1981 roku Rada Dyrektorów podjęła uchwałę o publikacji nowej pozycji, której nadano tytuł USA Today. Ruszyły przygotowania. Odpowiedzialnym za wszystkie prace był Al Neuharth.

REKLAMA

20 kwietnia 1982 roku Gannett Company ogłosiło premierę tytułu na 15 września. Słowa dotrzymano.
Redaktorem naczelnym został John Curley a pierwszy numer, który ukazał się w Baltimore i Waszyngtonie, przygotował zespół, gdzie główny trzon tworzyli:

  • John Seigenthaler, dyrektor redakcyjny
  • Larry King, felietonista
  • Ward H. Bushe, dziennikarz
  • Charles, L. Overby, reporter polityczny do spraw Białego Domu
  • Karen Jurgensen,dziennikarka,od 2004 roku redaktor naczelny
  • Georg Hager, dziennikarz
  • Ken Paulson, dziennikarz i prawnik

Inauguracyjną konferencję prasową zaszczycił swoją obecnością sam prezydent Ronald Reagan, który słowami: USA Today jest dowodem na to, że wolni obywatele Ameryki mogą śnić i spełniać swoje marzenia, dał swoje błogosławieństwo nowej pozycji medialnej. Al Neuharth nie omieszkał tego wykorzystać.

Czytelnicy zagrali na nosie krytykom


Pierwszy numer USA Today był kolorowy i skupiał się głównie na walorach wizualnych. Zadbał o to zespół grafików a w nim: George Rorick, Suzy Parker John Sherlock i Web Bryant. Treści i ich forma bliższe były relacjom telewizyjnym a układ dostosowany do zainteresowań czytelnika. Tak więc na pierwszej stronie znalazła się notatka o śmierci księżniczki Grace z Monako, a informacja o zabójstwie prezydenta Libanu Bashira Gemayela na środkowych stronach. Krytycy nie zostawili suchej nitki na premierowym numerze nazywając go "Mc Paper" lub "Television you can wrap fish in" (telewizor w który można zawinąć rybę). Jednak czytelnikom odpowiadała forma gazety i podział na cztery sekcje:

  • aktualności,
  • pieniądze,
  • sport,
  • życie

i dali temu dowód wykupując cały nakład. Podobnie było z kolejnymi numerami, gdyż duet Al Neuharth i John Curley nie uległ nagonce krytyków i trzymał się pierwotnych założeń. Ich trud został nagrodzony. Nakład pierwszych miesięcy wynoszący około 330 000 egzemplarzy, w ciągu dwóch lat osiągnął liczbę 1400000 sztuk.

Neuharth oparł redakcję gazety o nazwiska mało znane. Nie było tu gwiazd. Większość młodych redaktorów pracowała do czasu startu USA Today w regionalnych gazetach.Opiekę nad nimi w nowo powstałym dzienniku roztoczył John C. Quinn, dyrektor wykonawczy działu wiadomości, który wpajał im zasadę patrz przed siebie i szukaj rozwiązań. Młodzi redaktorzy stanęli na wysokości zadania. W ciągu roku USA Today stał się głosem Ameryki i drugą co do wielkości gazetą na rynku krajowym.

Pełny kolor, satelity i milion egzemplarzy w hotelach


W 1984 roku dziennik przeszedł pierwszy swój lifting. Choć od pierwszych dni był wydawany w kolorze, to jednak na jego łamach było wiele zdjęć czarno-białych, a podstawową paletą barw tylko cztery kolory. 2 lipca wypuszczono nakład w pełnych kolorach, na każdej stronie i w każdej z czterech sekcji. Al Neuharth nie poprzestał na tym. 10 lipca ruszyła międzynarodowa edycja skierowana do obywateli USA przebywających za granicą, a 8 października wprowadzono pierwszą transmisję satelitarną tej wersji. Odbiorcami byli czytelnicy w Singapurze. Z tego samego satelity skorzystano aby na ostatniej stronie umieścić jak najświeższe wiadomości meteorologiczne i mapę pogody całego kraju co było nowatorskim podejściem do tematów pogody.

Rok później, 8 kwietnia 1985 roku ukazał się pierwszy dodatek. Baseball 85 był 12-stronicową pozycją poświęconą głównie nowemu sezonowi najważniejszej amerykańskiej lidze baseballu Major League Baseball.

Milion egzemplarzy dziennika rozdawano za darmo w hotelach, dworcach czy lotniskach w ramach reklamy i choć w 1987 roku, według statystyk Simmons Market Research Bureau, USA Today czytało blisko 5,5 miliona czytelników to gazeta przez pierwsze cztery lata przynosiła ogromne straty. Mimo to Al Neuharth postanowił uruchomić druk międzynarodowego wydania w Szwajcarii. Pierwszą edycję wypuszczono 6 maja 1986 roku.

Neuhartha nie łatwo było zniechęcić. Wierzył, że przyjdzie czas dużych wpływów. Oprócz faworyzowania młodzieży dziennikarskiej postawił także na mniejszości narodowe i na panie, nie tylko w USA Today ale w całej firmie. Do 1988 roku odsetek mniejszości w redakcjach Gannett był o 47 procent wyższy niż średnia krajowa. Kobiety stanowiły prawie 40 procent kadry kierowniczej, specjalistów, techników i przedstawicieli handlowych firmy oraz niespotykaną czwartą część wydawców gazet.

W maju 1987 roku Neuharth doczekał się pierwszych zysków. Jednak na wielkie pieniądze musiał poczekać blisko 10 lat.

Czas spektakularnych rekordów


Pierwsza dekada istnienia USA Today według New York Times to walka “my przeciwko reszcie świata” ale wysiłek się opłacił. Jak mówili redaktorzy gazety: “USA Today ma zadowolić nie kolegów po fachu a czytelników” a ci byli z dziennikiem całym sercem. Założenie, że ma to być "drukowany dziennik telewizyjny dla ludzi w drodze" zostało zrealizowane i mimo że dziś internet jest o wiele szybszy, nadal redakcja preferuje to działanie.

Koniec lat osiemdziesiątych to czas rekordów gazety, należących do Petera S. Pricharda, który objął stanowisko redaktora naczelnego w 1988 roku i prowadził redakcję przez kolejnych sześć lat. 29 stycznia 1988 roku 78-stronicowe wydanie weekendowe z sekcją sportową dotyczącą Super Bowl XXII (finał ligi futbolu amerykańskiego) zawierało aż 44,38 stron reklam a sprzedano 2114055 egzemplarzy. Był to rekord pobity 2 września, kiedy wydanie weekendowe z okazji Dnia Pracy sprzedano w liczbie 2257734 sztuk.

15 kwietnia tego samego roku wystartowała trzecia edycja międzynarodowa, tym razem drukowana w Hongkongu. To wydanie ustanowiło rekord obiegu i reklamy relacjonując Igrzyska Olimpijskie w Seulu. Na przełomie sierpnia i października 1988 roku sprzedano ponad 600000 egzemplarzy i 100 stron reklam.

W 1989 roku Al Neuharth przeszedł na emeryturę pozostawiając firmę i “swoje dziecię” w rękach braci Johna i Toma Curley. Wtedy też dziennik zmienił swoje podejście do formy przekazywania wiadomości w stylu telewizyjnym. Pojawiły się obszerne i poważniejsze artykuły oraz dłuższe relacje informacyjne.Więcej miejsca poświęcono polityce i sprawom międzynarodowym. Powiększyło się grono reklamodawców a krytyka lekko zelżała.

W dekadę lat dziewięćdziesiątych wkroczył USA Today z 6,6 milionami czytelników. Kolejne lata miały okazać się pasmem sukcesów dla redakcji i firmy Gannett. We wrześniu 1991 roku rozpoczęła gazeta podbój rynku brytyjskiego. Od wtorku do soboty dostarczano poddanym królowej Elżbiety II najświeższe wiadomości zza oceanu. Trzy lata później, 1 kwietnia 1994 roku zmieniono format wydania a jego emisję przesunięto na dni od poniedziałku do piątku. Była to czwarta międzynarodowa edycja USA Today.

REKLAMA

Międzynarodowe edycje przynosiły popularność i zyski. Te “poważne” pieniądze zaczęły wpływać do kasy USA Today w 1993 roku. Wtedy bracia Curley postanowili otworzyć redakcję gazety poza granicami USA. Padło na Hongkong. Uroczyste przecięcie wstęgi miało miejsce 1 lutego 1995 roku a rok później powtórzono uroczystość w Londynie i Moskwie.

Gazeta nie pozostawała w tyle jeśli chodzi o nowości techniczne i komputeryzację. 17 kwietnia 1995 roku uruchomiono stronę internetową www.usatodaj.com. Oprócz podstawowych wiadomości z kraju i zza granicy można było odwiedzać sekcje:

  • Książki
  • Samochody
  • Oferty specjalne

Dziś strona oferuje większy zakres informacji w działach

  • News, aktualne wiadomości z dużą ilością zdjęć
  • Nation, historia i sprawy bieżące USA
  • Sports, wiadomości sportowe
  • World, aktualności ze świata
  • Money, najświeższe informacje finansowe na temat gospodarki USA i światowej
  • NFL, najświeższe informacje, zdjęcia, filmy,wyniki, harmonogramy, statystyki, tabele itp. w skrócie

Od 2002 roku Funkcjonuje dodatkowa strona internetowa usatoday.com/ travel, zawierająca wszystkie potrzebne informacje dla osób podróżujących umożliwiająca rezerwację lotów i pokoi hotelowych.

Kontrola jakości tekstów i skandal Jacka Kelly


W 1999 roku duet Curley odszedł z wydawnictwa. Bracia zdążyli jeszcze w 28 sierpnia 1995 roku we Frankfurcie uruchomić piątą międzynarodową placówkę gazety. Funkcję dyrektora generalnego wydawnictwa Gannett, od 1 czerwca 2000 roku objął jego wieloletni pracownik Douglas H. Corkindale. Od blisko roku na fotelu redaktora naczelnego zasiadała kobieta, Karen Jurgensen.

Pani redaktor naczelna związana była z gazetą od samego jej powstania. Przeszła przez prawie wszystkie stopnie drabiny kariery dziennikarskiej począwszy od redaktora tematycznego w dziale Life, poprzez projekty specjalne aż po najwyższy fotel w redakcji. Stanowisko objęła 1 maja 1999 roku. Wykazywała umiejętności przywódcze i okazała się dobrym liderem. Wprowadziła wiele pozytywnych zmian w pracy redakcyjnej. Jedną z nich była wyrywkowa kontrola tekstów i ich źródeł, inną pojawienie się od października 1999 roku reklam na pierwszej stronie.

Mimo 12 lat na rynku amerykańskim i sympatii czytelników, USA Today nadal dostawało kuksańce od krytyki. Choć forma i kolorystyka odpowiadała wielu Amerykanom, przeciwnicy nadal używali zwrotu “McPaper” w stosunku do dziennika. Jurgensen postawiła sobie za cel stworzenie gazety jako trwałej instytucji o większym autorytecie.

W połowie roku 2000 uruchomiono kolejne międzynarodowe placówki. 15 maja drukarnie w Mediolanie, we Włoszech a 10 lipca zakład poligraficzny w Charleroi w Belgii. 19 czerwca 2001 roku USA Today i Gannett Newspapers uruchomiły sieć USA Today Careers Network (obecnie Careers.com), stronę internetową z ofertami pracy, a 18 lipca interaktywny serwis informacyjny telewizji opracowany w ramach joint venture z On Command Corporation, który był dystrybuowany do hoteli w całych Stanach Zjednoczonych.

12 września 2001 roku gazeta pobiła kolejny swój rekord dziennej sprzedaży - 3638600 egzemplarzy. Powodem tego sukcesu były relacje z tragicznych niestety wydarzeń, ataków terrorystycznych 11 września.

Kontrola tekstów jaką wprowadziła Jurgensen przyniosła niespodziewane efekty w 2004 roku. Niestety, niekorzystne dla gazety i dla samej pani redaktor. Rok wcześniej w maju, po anonimowym doniesieniu o nieprawdziwych informacjach przekazywanych przez reportera Jacka Kelly, redakcja wszczęła wewnętrzne śledztwo w tej kwestii. Sprawa okazała się na tyle poważna, że powołano komisję śledczą pod przywództwem zewnętrznych dziennikarzy Williama A.Hilliarda i Billa Kovacha.

Przeczytano 720 artykułów pióra pana Kelly’ego a 150 zbadano bardzo dokładnie. Ustalenia przyniosły przerażający efekt. Przez blisko 10 lat dziennikarz fabrykował fakty,pisał zmyślone historie i nieraz dopuścił się plagiatów. Gazeta niczego nie ukrywając podała sprawę do publicznej wiadomości i zamieściła przeprosiny na pierwszej stronie. 20 kwietnia 2004 roku Karen Jurgensen złożyła oficjalną rezygnację ze stanowiska. Wraz z nią odszedł Hal Ritter, szef działu wiadomości, bezpośredni przełożony Kelly`a. Sam reporter zrezygnował z pracy już w styczniu i nigdy nie przyznał się do zarzucanych mu czynów.

Skandal w USA Today spowodował kontrolę w innych amerykańskich gazetach. Kilka z nich musiało przyznać się do podobnych porażek dziennikarskich.

Po oczyszczeniu sytuacji w redakcji USA Today, nowym redaktorem naczelnym został Ken Paulson.
Redaktor związany był z dziennikiem od samego jego powstania. Jako,że jest prawnikiem ta dziedzina zawładnęła jego dziennikarskim życiem. Zasłynął ze swoich wysiłków na rzecz informowania i edukowania Amerykanów na temat swobód Pierwszej Poprawki.

Niestety, w pierwszej dekadzie XXI wieku rynek gazet drukowanych zaczął podupadać, wypierany przez internet. Dotknęło to także USA Today. Nakład zaczął spadać. Skandal z 2004 roku i zła gospodarka nie pomogły w wyścigu o pierwszeństwo na rynku prasowym.Połączenie wersji drukowanej z online nie bardzo pomogło. Gazeta została daleko w tyle za The Wall Street Journal i The New York Times. Krótkie newsy straciły na atrakcyjności, upadła opinia o najlepszych publikacjach sportowych. Bronił się jeszcze tylko dział rozrywki. Nie pomogła nawet zmiana na stanowisku redaktora naczelnego. W 2008 roku został nim John Hillkirk, dziennikarz śledczy a także były szef działu Money. Jego wysiłki podniosły nieznacznie pozycje dziennika ale zarząd domagał się spektakularnych efektów.

Czarne chmury z internetu


27 sierpnia 2010 roku Hillkirk przeprowadził reorganizację, zwalniając 130 osób.Podjęto też decyzję o większym nacisku na gazetę cyfrową i aplikacje mobilne. W związku z tą decyzją uruchomiono nową pozycję USA Today Sports. Pół roku później, 24 stycznia 2011 roku przeredagowano całą gazetę:

  • wprowadzono nowy format Broadsheet
  • zmodyfikowano pierwsze strony poszczególnych sekcji
  • powiększono logo na każdej stronie
  • zmieniono czcionkę nagłówków z Gullivera na Prelo
  • zaktualizowano funkcję News Feed
  • wzmocniono rangę Newsline w zakresie sekcji Moneyline, Sportsline i Lifeline

Jednak gruntowne zmiany i modyfikacje wprowadzono rok później, z okazji trzydziestych urodzin dziennika. Zmiany wprowadzone przez Johna Hillkirka okazały się niewystarczające. Wydawnictwo Gannett stanęło przed wizją upadku swojej sztandarowej pozycji.

Zarząd podjął desperacką próbę reanimacji pupila i na początku 2012 roku zatrudnił na stanowisku prezesa i wydawcy Larry’ego Kramera,założyciela strony biznesowej MarketWatch. Ruszył program naprawczy. W międzyczasie Hillkirk zrezygnował ze stanowiska i powrócił do działu śledczego. Poszukiwania nowego redaktora naczelnego trwały siedem miesięcy.

Wreszcie podjęto decyzje o zatrudnieniu Davida Callaway’a, redaktora naczelnego serwisu informacyjnego MarketWatch i byłego podwładnego Larry’ego Kramera. W październiku 2012 roku duet Kramer-Callaway rozpoczął oficjalną reanimację USA Today, choć pierwsze zmiany były widoczne już w numerze z 14 września. Wdrożono projekt przygotowany z pracownikami firmy doradczej Wolff Olins. Zmieniono logo, rozbudowano sekcje Life o tematy technologii i podróży, zwiększono liczbę kolorowych stron, poszczególne sekcje oznaczono konkretnymi kolorami:

  • Home, News i Travel - trzy odcienie niebieskiego
  • Money - zielony
  • Sports - czerwony
  • Life - fioletowy
  • Weather - żółty
  • Technology - brązowy

Te same kolory wykorzystywane są w pakietach programów informacyjnych nadawanych w wielu stacjach telewizyjnych należących do Gannett. Na pierwszej stronie umieszczono odnośniki do podstawowych artykułów każdej sekcji. opracowano do perfekcji formę przekazywania prognoz pogody na ostatniej stronie sekcji Wiadomości. Specjalnie dla dziennika dane przekazuje firma AccuWeather a hitem od wielu lat jest kącik Weather Fokus czyli graficzne wyjaśnienia zjawisk meteorologicznych.

REKLAMA

Liftingowi poddano stałe kolumny Across the USA (najważniejsza wiadomość z poszczególnych stanów) czy For the Record (wyniki rozgrywek ligowych ale też wygrane na loteriach). Krok po kroku USA Today dźwigało się po upadku. Dziennikarze, którzy poświęcili się gazecie od jej pierwszych dni nie poddali się tak łatwo. W gronie wiernych pracowników walczących o przetrwanie znaleźli się redaktorzy:

  • Brian Gallagher
  • Bill Sternberg
  • John Siniff
  • Glen Nishimura
  • Thuan Le Elston
  • Michelle Poblete

6 października 2013 roku wydano pilotażową skrócona edycję USA Today jako dodatek do czterech gazet należących do Gannett(The Indianapolis Star,Rochester Democrat & Chronicle, News-Press i Post-Crescent) aby zbadać rynek pod kątem siedmiodniowych wydań sztandarowej pozycji wydawnictwa. Programu nie podjęto. USA Today ukazuje się nadal od poniedziałku do piątku. Edycje specjalne sobotnio-niedzielne drukowane są od 19 stycznia 1991 roku tylko przy okazji wyjątkowych wydarzeń.

Choć wydawałoby się, że sytuacja kryzysowa została opanowana ,niestety 3 września 2014 roku Gannett ogłosił kolejne zwolnienia. Tym razem dotknęło to 70 pracowników działu wiadomości i operacji biznesowych.

Koniec z apolitycznością


Mimo zawirowań, ciągłej krytyki i kolejnych redukcji USA Today wróciło na szczyty list rankingowych. Dziennikarze i działacze wdrażają w życie coraz to nowe projekty (USA Today Network) czym podnoszą nakład. W roku 2017 od poniedziałku do czwartku sprzedawano dziennie około 866791 egzemplarzy a wydanie piątkowe osiągnęło liczbę 1003529.Stronę internetowa odwiedza ponad 3 miliony internautów. Abonament na kanale YouTube posiada 385 tysięcy osób, subskrypcję Facebooka posiada 8,5 miliona odbiorców a Twittera 3,5 miliona.

W 2016 roku gazeta po raz pierwszy w historii złamała swoje zasady co do agitacji w wyborach prezydenckich. Nigdy nie stawała po jakiejkolwiek stronie żadnego z kandydatów. Tym razem namawiała Amerykanów, aby nie głosowali na Donalda Trumpa.

Ostatnie lata dziennika należą do kobiet. W gabinecie redaktora naczelnego do 2017 roku dowodziła Joanne Lipman, przed nią Patty Michalski a obecnie stery dzierży Nicole Carroll. Szefowa wspierana jest przez inne panie piastujące znaczące stanowiska w redakcji:

  • Saundra Torry jest reporterem redakcyjnym
  • Eileen Rivers, dziennikarka do spraw polityki krajowej
  • Michelle Poblete, łącznik pomiędzy redakcją a czytelnikami
  • Thuan Le Elston,reporterka prasowa,edytorka tekstów online
  • Jill Lawrence, redaktorka i felietonistka
  • Suzy Parker, ilustratorka

Na luty 2019 roku, USA Today będąc “przed czterdziestką” ma nakład 726906 egzemplarzy i 504000 stałych czytelników online. Dostępny jest na forach społecznościowych. Posiada własny blog sportowy The Big Lead i cotygodniowy program informacyjny VRualally There, który można oglądać w aplikacji mobilnej USA Today i na YouTube. Wszyscy czekają na 40 urodziny. A to już we wrześniu 2022 roku.

Kalendarium USA Today:


  • 1982, 20 kwietnia - Gannett Company ogłasza premierę nowej pozycji medialnej
  • 1982, 15 września - pierwszy numer USA Today
  • 1984, 2 lipca - gazeta ukazuje się w pełnej gamie kolorów
  • 1984, 10 lipca - pierwsza edycja międzynarodowa(Singapur)
  • 1985, 8 kwietnia - pierwszy dodatek ( Baseball 85)
  • 1986, 6 maja - ruszyła pierwsza zagraniczna drukarnia (Szwajcaria)
  • 1988, 29 stycznia - rekord dziennej sprzedaży wyniósł 2114055 egzemplarzy.
  • 1991, wrzesień - gazeta wkracza na rynek brytyjski
  • 1995, 1 kwietnia - otwarcie pierwszej redakcji poza granicami kraju(Hongkong)
  • 1995, 17 kwietnia - start strony internetowej
  • 1996 - otwarcie redakcji w Londynie i Moskwie
  • 1999, październik - reklamy na pierwszej stronie
  • 2001, 19 czerwca - rusza USA Today Careers Network
  • 2002 - start drugiej strony internetowej usatoday.com/Travel
  • 2004 - skandal Jacka Kelly (fałszywe informacje,plagiaty) na łamach gazety
  • 2010, sierpień - pierwsza duża reorganizacja. Zwolniono 130 osób.
  • 2011, 24 stycznia - USA Today w nowym wydaniu
  • 2012, październik - rewolucja na łamach gazety ( nowe logo, kolory sekcji, nowe tematy)
  • 2013, 6 października - pilotażowa wersja 7-dniowej edycji. Nieudana
  • 2015, 3 grudnia - ruszył projekt USA Today Network
  • 2016 - złamano zasadę popierania kandydatów na prezydenta USA

źródła:

  • https://www.nytimes.com/2013/04/20/business/media/al-neuharth-executive-who-built-gannett-and-usa-today-is-dead-at-89.html
  • https://www.mediadb.eu/forum/zeitungsportraets/usa-today.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/USA_Today
  • https://www.editorandpublisher.com/columns/usa-today-is-turning-30-in-danger-of-marking-30/
  • https://uk.wikipedia.org/wiki/USA_Today
  • https://www.nytimes.com/2004/03/20/us/usa-today-finds-top-writer-lied.html
  • https://ultimatepopculture.fandom.com/wiki/USA_Today
  • http://usatoday30.usatoday.com/money/media/story/2012-07-10/callaway-editor-usa-today/56125708/1
  • http://onlinestore.usatoday.com/usa-today-previous-issues-c1.aspx
  • http://usatoday30.usatoday.com/news/ken-paulson-editor-usatoday.htm
  • https://eu.usatoday.com/story/news/pr/2018/02/14/nicole-carroll-named-usa-today-editor-chief/110407754/
  • https://www.pressreader.com/usa/usa-today-us-edition/20120301

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn


PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Charlie Hebdo. Satyryczny magazyn z Francji rodził się cztery razy

Małgorzata Dwornik
Nikt nie wie dokładnie, od którego momentu liczyć jego powstanie. Mistrzowie kąśliwej i wulgarnej satyry trzykrotnie upadali i znikali z rynku. Nie sposób policzyć, ile razy stawali przed sądami. Redakcja dwa razy padała ofiarą zamachów terrorystycznych. Ten z 7 stycznia 2015, w którym zginęło 12 osób, połączył we wsparciu dla Charlie Hebdo cały świat.

Polska prasa w zarysie historycznym od okresu przemian w 1989 roku

Bartłomiej Paulus
Obie strony z rozmów w Magdalence uznały polski system komunikacji społecznej za przestarzały i nieodpowiedni. Zmiany nie nastąpiły gwałtownie. W roku 1980 w Polsce istniało 88 dzienników oraz 2500 czasopism i magazynów. Już w 1993 roku liczba ta wynosiła 124 dzienniki i około 3 tysięcy czasopism i magazynów.

The Fiji Times. Codziennie pierwsza gazeta na świecie

Małgorzata Dwornik
Od 152 lat są oczami, uszami i głosem tysięcy czytelników. The Fiji Times, pierwsza gazeta w historii tego wyspiarskiego kraju, nie stroni od polityki i potrafi sprzeciwić się każdej władzy. Nawet, jeśli grożą za to poważne konsekwencje.

Haaretz. Historia izraelskiej gazety, grającej Izraelowi na nerwach

Małgorzata Dwornik
Podziwiany przez wielu obcokrajowców i niewielu Izraelczyków. Przez wielu znienawidzony, głównie przez Izraelczyków. Czytany przez niewielu, przez wielu potępiany, jest to wysoce ideologiczna pozycja wysokiej jakości. Tak dziennikarze The New York Times piszą o swoich kolegach po fachu z najstarszego dziennika w Izraelu.

Wiener Zeitung. Najstarsza gazeta świata

Małgorzata Dwornik
W środę, 8 sierpnia 1703 roku ukazał się Wiennerische Diarium, czyli Dziennik Wiedeński. Sześć osób pracowało całą noc na drewnianych prasach aby rano gotowych było około 1500 egzemplarzy pierwszego nakładu. Gazetę, która miała rozmiary zaledwie 16x20 centymetrów i dwie strony, rozprowadzono po wiedeńskich kawiarniach.

Historia czasopiśmiennictwa toruńskiego [LINK]

Arkadiusz Skonieczny
Podejmowane w XVIII wieku w Toruniu próby wydawnictw periodycznych należały do najwcześniejszych i najbardziej udanych na terenie całej Polski. Artykuł pochodzi z serwisu turystyka.torun.pl.

Telewizja BBC. Historia największego nadawcy TV na świecie

Małgorzata Dwornik
Choć dziś BBC jest największą telewizją na świecie to nie do niej należały pierwsze kroki w tej dziedzinie. To szkocki inżynier John Logie Baird został okrzyknięty pionierem telewizji kiedy to 1924 roku skonstruował telewizor monochromatyczny.

więcej w dziale: Historia mediów

dołącz do nas

Facebook Twitter Google+ LinkedIn RSS

reklama


Rozlicz PIT i przekaż 1,5% na projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty



zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o23