menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Work in media. Find a job in the world of communications.

26.08.2024 Rynek medialny

Światowe media pod lupą. Reuters Institute Digital News Report 2024

Krzysztof Fiedorek

Raport „Digital News Report 2024” opracowany przez Reuters Institute for the Study of Journalism opisuje krajobraz cyfrowych mediów informacyjnych na podstawie danych z 47 rynków, reprezentujących ponad połowę światowej populacji.

Globalne trendy w cyfrowych mediach. Reuters Institute Digital News Report 2024ilustracja: bing.com/create

Autorzy raportu skupili się na tematach konsumpcji wiadomości, zaufania do mediów oraz wpływu nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja (AI), na przemysł medialny. Kluczowe wnioski i dane liczbowe rysują miejscami dość niepokojący obraz.

Spadek zainteresowania i zaufania do mediów


Raport zwraca uwagę na niepokojący trend malejącego zainteresowania wiadomościami, co przekłada się na mniejszą liczbę osób aktywnie poszukujących informacji. Ponadto, zaufanie do mediów pozostaje na niskim poziomie, zaledwie 40% respondentów we wszystkich badanych krajach deklaruje, że ufa większości wiadomości.

  • dla porównania, na szczycie pandemii COVID-19 odsetek ten był o 4 punkty procentowe wyższy;
  • w Wielkiej Brytanii, zainteresowanie wiadomościami spadło prawie o połowę w ciągu ostatniej dekady — z 70% w 2015 roku do zaledwie 38% w 2024 roku;
  • podobny trend można zaobserwować w Argentynie, gdzie zainteresowanie wiadomościami spadło z 77% w 2017 roku do 45% w 2024 roku;
  • krajach, takich jak Grecja i Węgry, zaufanie do mediów jest na najniższym poziomie, osiągając zaledwie 23%;
  • Finlandia jest jedynym krajem, w którym zainteresowanie wiadomościami pozostało wysokie, co jest wyjątkiem na tle ogólnego trendu spadkowego.

Warto również zauważyć, że kobiety i młodzi ludzie stanowią znaczną część tej zmiany. W przypadku młodszych pokoleń, coraz większy odsetek z nich unika tradycyjnych wiadomości na rzecz alternatywnych źródeł, takich jak media społecznościowe. Dla przykładu, platformy takie jak TikTok i Instagram stają się głównymi źródłami informacji dla młodych ludzi, co dodatkowo obniża ich zainteresowanie tradycyjnymi formami dziennikarstwa.

REKLAMA

Wpływ mediów społecznościowych i głos influencerów


Środowisko, w którym funkcjonują wydawcy wiadomości, zostało znacząco zmienione przez zmiany w algorytmach mediów społecznościowych oraz wzrost znaczenia nowych platform. Tradycyjne platformy, takie jak Facebook i X (dawniej Twitter), ograniczają widoczność wiadomości, podczas gdy platformy wizualne i wideo, takie jak TikTok, Instagram i YouTube, zyskują na znaczeniu. Zmiana ta utrudnia tradycyjnym mediom utrzymanie odbiorców i kierowanie ruchu na swoje strony.

Raport uwidacznia wyraźne różnice pokoleniowe w sposobie dostępu do wiadomości:

  • starsi odbiorcy częściej korzystają bezpośrednio ze stron internetowych i aplikacji informacyjnych;
  • młodsze pokolenia coraz częściej używają mediów społecznościowych i wyszukiwarek jako głównych bram dostępu do informacji;
  • ta pokoleniowa zmiana podkreśla znaczenie dostosowania strategii mediów do preferencji różnych grup wiekowych.

Raport podkreśla także rosnący wpływ alternatywnych głosów i influencerów na platformach takich jak YouTube i Instagram. Ci influencerzy często przyciągają dużą publiczność, szczególnie wśród młodszych użytkowników, i konkurują z tradycyjnymi mediami o uwagę. Ten trend rodzi pytania o jakość i wiarygodność wiadomości konsumowanych za pośrednictwem tych kanałów.

Sztuczna inteligencja w mediach


Wzrost wykorzystania AI w produkcji i dystrybucji wiadomości jest zauważalny, a niektórzy wydawcy korzystają z narzędzi AI do generowania treści, tworzenia streszczeń, a nawet prezentowania wiadomości. Na przykład:

  • nordycki wydawca Schibsted wykorzystuje AI do generowania "punktów kulminacyjnych" na początku wielu artykułów, co ma na celu zwiększenie zaangażowania czytelników;
  • w Niemczech wydawnictwo Axel Springer wprowadziło AI do pisania ponad 5% publikowanych artykułów, korzystając z robota AI o nazwie Klara Indernach;
  • w Meksyku Radio Fórmula poszło krok dalej, wprowadzając AI-generowanych prezenterów wiadomości, takich jak Nat, który dostarcza wiadomości na stronie internetowej i w mediach społecznościowych.

Jednak raport ostrzega przed nadmiernym poleganiem na AI, ponieważ odbiorcy generalnie wolą, aby ludzie nadal kontrolowali produkcję wiadomości.Istnieją również obawy co do wiarygodności treści generowanych przez AI, szczególnie w kontekście rozróżniania wiadomości prawdziwych od fałszywych.

Presja ekonomiczna i płatny dostęp


Raport omawia trwające wyzwania finansowe, przed którymi stoi przemysł medialny, w tym spadek przychodów z reklam i rosnące koszty. Te presje ekonomiczne doprowadziły do zwolnień, zamknięć i cięć w redakcjach na całym świecie. Ponadto, uzależnienie od platform społecznościowych, które coraz częściej deprecjonują wiadomości, zwiększa niepewność co do przyszłości dziennikarstwa.

Czytaj prasę w PDF
Pomimo wyzwań, istnieją rynki, na których znaczna liczba osób jest gotowa płacić za wiadomości online. Na przykład około 40% mieszkańców Norwegii i 22% mieszkańców Stanów Zjednoczonych płaci za wiadomości online. Niemniej jednak, gotowość do płacenia osiągnęła pewien poziom nasycenia, a wielu konsumentów nadal preferuje darmowe źródła wiadomości.

Raport sugeruje, że organizacje medialne muszą wyraźnie pokazać swoją wartość, aby zachęcić więcej konsumentów do płacenia za ich treści.

Wnioski i implikacje


Raport „Digital News Report 2024” maluje złożony obraz obecnego stanu cyfrowych mediów informacyjnych. Chociaż istnieją wyraźne wyzwania – takie jak spadające zaufanie, zmieniające się nawyki konsumpcyjne i presje ekonomiczne – istnieją również możliwości dla organizacji medialnych, aby wprowadzać innowacje i dostosowywać się do nowych realiów. Wzrost AI, na przykład, oferuje potencjał zwiększenia efektywności i personalizacji dostarczania wiadomości, ale wymaga ostrożnej implementacji, aby utrzymać zaufanie odbiorców.

Ponadto, w miarę jak platformy społecznościowe ewoluują, organizacje medialne muszą znaleźć nowe sposoby angażowania odbiorców, szczególnie młodszych pokoleń, które coraz częściej odwracają się od tradycyjnych źródeł informacji. W tym szybko zmieniającym się krajobrazie zdolność organizacji medialnych do pozostania istotnymi, wiarygodnymi i finansowo stabilnymi będzie zależała od ich gotowości do przyjęcia zmian i eksploracji nowych modeli dziennikarstwa.

Cały raport Digital News Repor 2024 można pobrać bezpłatnie ze strony:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2024

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Telewizja w Chinach

Dipol
Chiny są największym rynkiem telewizyjnym świata, na około 1,3 miliarda mieszkańców jest obecnie 370 milionów odbiorników telewizyjnych. Roczna sprzedaż wynosi około 40 milionów sztuk.

Machine Learning (ML) czyli uczenie maszynowe w produkcji filmowej

Arkadiusz Murenia
Zastosowanie technologii Machine Learning (ML) w produkcji filmowej może mieć kluczowe znaczenie dla sukcesu filmu, zarówno pod względem artystycznym, jak i komercyjnym

Radio z wizją zyskuje słuchaczy. Czwórka chwali się wynikami

Anita Celarska
Spośród polskich stacji radiowych Czwórka ma także najaktywniejszych fanów na portalu społecznościowym Facebook.

Spadek zaufania do mediów. Analiza Reuters Digital News Report 2024

Krzysztof Fiedorek
Raport „Digital News Report 2024” opracowany przez Reuters Institute for the Study of Journalism przedstawia alarmujące trendy związane ze spadkiem zainteresowania wiadomościami oraz malejącym zaufaniem do mediów. Zmiany nie są jedynie chwilowe, ale stanowią już długofalowy trend.

Telewizja internetowa. Monitory wypierają telewizory

Bartłomiej Dwornik
Badania pokazują, że choć wideo w sieci ciągle jeszcze przegrywa z tradycyjną telewizją pod kątem ilości czasu przy nim spędzanego, to jednak ten czas się znacząco zwiększa.

ChatGPT nie zna się na żartach

Ludwika Tomala
Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej sprawdzili czy ChatGPT rozumie żarty, wychwytuje błędy językowe, sarkazm i agresję, rozpoznaje spam. Poprosili program o wykonanie ponad 38 tysięcy zadań. Na razie wypada on gorzej niż nowoczesne wyspecjalizowane w tym programy, nie mówiąc już o ludziach.

Nowe iWoman.pl. Reaktywacja ambitnego portalu dla kobiet

BARD
Na medialny rynek wraca lifestylowy portal dla kobiet, założony w 2009 przez Grupę Money.pl, a w 2014 roku zawieszony i następnie zamknięty przez nowego właściciela - Wirtualną Polskę. Dwaj byli pracownicy Money.pl odkupili domenę i portal startuje na nowo. W nowym modelu. Bez reklam.

więcej w dziale: Rynek medialny

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, redaktor
praca stacjonarna i online Dziennikarz, reporter
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

WhitePress - zarabiaj na swojej stronie
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy



Sklep reportera

Sklep reportera

Niedrogie laptopy, notebooki i netbooki
Niedrogie laptopy, notebooki i netbooki
do pisania
Cyfrowe lustrzanki i aparaty kompaktowe
Cyfrowe lustrzanki i aparaty kompaktowe
dla fotoreportera
Książki i e-booki o mediach
Książki i e-booki o mediach
do czytania
Drony wideo i latające kamery
Drony wideo i latające kamery
dla operatora
więcej produktów

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert
gazety w PDF i epub

Czytaj gazety w PDF i EPUB

Okładka Gazeta Bankowa
Gazeta Bankowa
Okładka Gość Niedzielny
Gość Niedzielny
Okładka Historia Bez Cenzury
Historia Bez Cenzury
Okładka Książki. Magazyn do Czytania
Książki. Magazyn do Czytania
więcej e-gazet

Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24
stats