menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
REKLAMAbanner Vobis

28.08.2006 Fotografia prasowa

Fotoreportaż jako jeden z gatunków fotografii prasowej XXI wieku

Kinga Kenig, Laboratorium Reportażu

Aparat fotograficzny stał się narzędziem impertynenckim, a zawód fotoreportera często porównywany jest z zachowaniem hieny...

Praca dyplomowa pod kierunkiem mgr. Andrzeja Zygmuntowicza, Szkoła Reportażu - Collegium Civitas, styczeń 2001

Zanim zacznę rozważać koleje losu fotoreportażu wskazane by było rozpatrzenie pojęć, nazw i różnic między słowami bliskoznacznymi które dotyczą tego gatunku fotografii. Mamy zatem słowa: fotoreportaż, fotodziennikarstwo, fotografia dokumentalna, fotoimpresja, fotoesej. Są to słowa bliskoznaczne, w pewnych kontekstach synonimiczne, jednak są sytuacje, kiedy pojęcia te znaczą każde co innego.

W języku potocznym, w większości wypadków używa się jedynie słowa fotoreportaż znaczącego wszystko, co ma charakter dokumentalny i jest więcej niż jednym zdjęciem. Jednak w terminologii żargonowo-profesjonalnej różnicuje się użycie tych słów. Często, zastosowanie jednego ma charakter pejoratywny w stosunku do prezentowanego materiału, podkreślając przy tym większą szlachetność, rzetelność, wnikliwość, tajemniczość materiału określonego drugim słowem. Mówi się: to taka fotoimpresyjka, to takie fotodziennikarstwo nic więcej, to tylko fotografia dokumentalna.

Błąd polega na tym, że często fotografujący czy fotoedytorzy starają się oceniać materiały zdjęciowe stosując jeden schemat. Potrzebne jest zatem rozróżnienie tak, by analiza i ewaluacja była sprawiedliwa i rzetelna. W prezentowanej pracy będę koncentrowała się na słowie fotoreportaż rozumianym jako opowiadanie historii zdjęciami. Fotoreportaż o charakterze epicznym lub lirycznym, którego spójność jest zachowana poprzez wewnętrzną narrację. Przez słowo tak rozumiane będę starała się dowieść, że gatunek fotoreportażu w prasie jest w stanie głębokiego kryzysu w Polsce i na świecie. poniżej podejmę próbę przeanalizowania powodów owego regresu. Spróbuję również znaleźć możliwe wyjaśnienia tej tendencji.

Rozwój telewizji a fotoreportaż


Parędziesiąt lat temu film i telewizja nie stanowiły konkurencji dla fotoreportażu. Powód był prosty. Telewizję charakteryzowała mała mobilność. Duży i ciężki sprzęt nagrywający był ogromnym handicapem przy realizacji materiałów dokumentalnych. Do lat pięćdziesiątych fotografia nie miała sobie równych w przekazywaniu wizualnej rzeczywistości. Wraz z wprowadzeniem do powszechnego użytku taśmy beta, telewizja zaczyna być konkurencją dla fotoreportażu.

Gdy lata 80-te są dekadą, kiedy telewizja ma zdecydowaną przewagę, następne dziesięciolecie to już okres ogromnej dominacji telewizji w przekazywaniu wizualnych informacji i historii o świecie. Popularność telewizji, jej szybkość i przekonanie o jej niezłomnej wiarygodności z jednej strony, ale przede wszystkim posiadanie odbiorników TV przez ogół obywateli sprawiły, iż oglądanie telewizji staje się zjawiskiem masowym.

Dokumentalne reportaże oprócz tego, że zapewniają widzowi serie obrazów z danego miejsca, są również sugestywnie komentowane, co sprawia, iż oglądanie staje się stanem, a nie, jak w oglądaniu fotoreportażu, umysłową czynnością. Dodatkowo, telewizja dostosowuje siły do szybkiego tempa życia, a nawet sama je przyspiesza. Strumień codziennej dawki informacji jest skracany i porządkowany przez redaktorów wydań wiadomości.

Ulotny obraz jest szybko zapominany. W telewizji jest on niejako reprezentantem informacji, podkładem, ilustracją, która ma nam ułatwić zrozumienie problemu lub wyręczyć nas z wysiłku wyobrażania sobie konkretnego miejsca, osoby, czy wydarzenia. Poza tym, by zrozumieć przekazywany materiał telewizyjny, widz nie musi się angażować ani emocjonalnie, ani intelektualnie. W takich warunkach odbiór fotoreportażu zaczął być coraz mniej popularny. Przede wszystkim znaleziono substytut, który dzięki rozwojowi techniki stał się bezkonkurencyjny dla fotoreportażu. Po drugie, od momentu upowszechnienia telewizji zaczęła się zmieniać wizualna świadomość ludzi.

Przeciętny człowiek rozleniwił wnikliwość i z czasem przestał czuć potrzebę oglądania historii zdjęciowych, czyli fotoreportażu. W prasie zaczął on powoli tracić miejsce. Zamiast niego czytelnicy częściej mogą obecnie oglądać zdjęcia pojedyncze o wartościach informacyjno-ilustracyjnych, oraz zdjęcia, które w coraz większym stopniu wypełniają strony gazet - zdjęcia reklamowe.

***
Artykuł udostępniony przez serwis Laboratorium Reportażu

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Alfred Eisenstaedt

Anna Cymer
Bez niego fotografia prasowa zapewne wyglądałaby całkiem inaczej, a z całą pewnością słynny magazyn "Life" nie byłby tym, czym jest do dziś.

Świadectwo Nachtweya

Paulina Dużyk-Dyna
James Nachtwey jest jednym z członków wchodzących w skład agencji VII Photo Agency Photographers skupiających najlepszych fotografów prasowych całego świata.

Sylwetka Annie Leibovitz

Magdalena Banyś
Praca jest jak dziecko, już to kiedyś mówiłam, musi być ciągle karmione i nie można zajmować się niczym innym, naprawdę nie można - Anna Leibovitz

Jak kręcić wakacyjne ujęcia

Maja Baczyńska
Nagrywasz filmiki na wakacjach? Scenariusz po powrocie bywa jednak podobny: wracasz z kilkoma wypchanymi po brzegi kartami pamięci, a po godzinach przeglądania zdobyczy czujesz rozczarowanie. Tłumaczysz wszystkim, że ujęcia nie oddają tego co widziałeś. Spróbuj więc zrobić to inaczej.

Moralne problemy fotografii prasowej

Michał Puszka
Dla większości ludzi zobaczyć znaczy tyle, co uwierzyć. Łączy się to z powszechnym przekonaniem, że fotografia nie kłamie. Z tego zaufania czerpie swoją siłę fotografia prasowa.

Trendy w mobilnej fotografii. Raport Huawei XMAGE

Marta Januszkiewicz
Zespół ekspertów z pomocą AI przeanalizowali zdjęcia i filmy zgłoszone do ostatniej edycji konkursu fotografii mobilnej HUAWEI NEXT IMAGE Awards. Rezultatem jest HUAWEI XMAGE Trend Report 2023. Publikacja identyfikująca najważniejsze trendy i tematy w obrazach generowanych przez użytkowników smartfonów.

Fotoreporter i jego prawa

Dorota Majka
Kiedy zdjęcia należą do fotoreportera, a kiedy do gazety, dla której pracuje? Czy wydawca ma prawo do wielokrotnego wykorzystania fotografii? Jak podpisywać zdjęcia?

więcej w dziale: Fotografia prasowa

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, influencer
Whitepress Dziennikarz
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

rectangle Lumix
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24