menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

21.01.2019 Rynek medialny

Trendy w mediach i rozrywce. Prognozy DataArt na rok 2019

KF

Rosnąca konsumpcja treści na urządzeniach mobilnych, zwiększony popyt na usługi na życzenie oraz dynamiczny rozwój user-generated content to trendy, które zdominują sektor technologiczny w 2019 roku, przewiduje DataArt, globalna firma konsultingowa w sektorze technologicznym.

Trendy w mediach i rozrywce. Prognozy DataArt na rok 2019fot. DataArt

W tym roku dojdzie do dalszej konsolidacji nowych technologii, rozrywki i social media, przewidują eksperci DataArt. Istotnym czynnikiem będzie rozwój sieci 5G, która pozwoli osiągnąć zupełnie nowy poziom łączności, a w efekcie natychmiastowy dostęp do treści w dowolnym momencie i miejscu. Technologia powinna wzmocnić branżę, która podąża właśnie w kierunku usług „na życzenie”. W efekcie przychody z subskrypcji powinny już niedługo zrównać się z przychodami z reklam - nawet w obszarach, w których tradycyjna reklama dominuje od dawna.

Kluczem będzie personalizacja


To z kolei sprawi, że wartość praw majątkowych do mediów, muzyki lub sportu będzie rosła w tempie wykładniczym. To oczywiście rewelacyjna wiadomość dla branży. Kiedy jednak giganci tego rynku, tacy jak Netflix, Amazon, Google, Facebook i Apple utrzymają swoją dominację, pozostali gracze staną przed koniecznością znalezienia własnej niszy, ze ściśle zdefiniowanym produktem, spersonalizowanymi mikrousługami i oryginalną ofertą. To wyzwanie może doprowadzić do zwiększonej konkurencji na rynku lub jego konsolidacji.

REKLAMA

Dlatego walka o każdy skrawek rynku będzie bardzo zacięta, a orężem graczy powinna w jeszcze większym stopniu być technologia. To ona pozwoli na wspomnianą wcześniej personalizację treści. Przykładem może być Netflix. Na początku października serwis Bloomberg poinformował, że w najnowszym sezonie serialu Netflixa „Black Mirror” to widz zadecyduje o scenariuszu lub zakończeniu każdego odcinka. Rozwiązanie znane do tej pory z gier komputerowych, może więc niedługo zagościć na „srebrnym ekranie”.

Personalizacja vs. compliance


Dodatkowym utrudnieniem w tej walce staną się jednak kwestie związane z bezpieczeństwem i ochroną danych osobowych. Personalizacja może bowiem funkcjonować wyłącznie w granicach określonych przez prawo oraz nasze chęci dzielenia się informacjami z innymi. Podczas gdy technologia będzie rozszerzała jej możliwości, tak regulacje będą ją ograniczały. Kwestia compliance wydaje się jeszcze trudniejsza po wprowadzeniu ostatnich regulacji, które zmieniły nie tylko prawo, ale wpłynęły również na poziom zaufania pomiędzy firmami i konsumentami.

Ci, którzy poradzą sobie z wyzwaniami, będą mogli skupić się na najważniejszym, czyli inteligentnym gromadzeniu danych, ich analizie i wizualizacji. To czynniki, które pozwolą osiągnąć sukces firmom zajmującym się tworzeniem treści, ich dystrybucją oraz monetyzacją.

AI, VR, AR


Jest prawdopodobne, że swój znaczący udział będzie miała w tym sztuczna inteligencja. AI istotnie wzmocni możliwości dostawców personalizowanych reklam, treści, rekomendacji, a nawet może mieć udział w ich tworzeniu. Ważnym eksperymentem są obecnie wirtualni asystenci, którzy łączą kompetencje analityczne z komunikacyjnymi. Wydaje się, że chatboty zaoferują możliwość tworzenia bardziej zindywidualizowanych i ludzkich interakcji.

Coraz większy udział w personalizacji będą miały rozwijające się technologie związane z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością oraz zdjęciami i wideo 360 stopni. Oferują one możliwość tworzenia wirtualnego środowiska od początku do końca przez konsumenta. Już teraz VR i AR wkraczają do rozrywki, sportu, dziennikarstwa lub edukacji.

Jednym z wyznaczników tego rozwoju będzie zmiana struktury przychodów w branży. Szacuje się, że do tej pory dwie trzecie przychodów generowała część sprzętowa. W związku z tym, że technologia staje się coraz bardziej rozwinięta i dostępna, teraz to właśnie oprogramowanie będzie miało większy udział w ich wzroście. Zdecydowanym liderem staną się technologię bliżej związane z AR niż VR, w efekcie czego to ten segment rynku stanie się dominujący w niedalekiej przyszłości.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Najnowsze w dziale Rynek medialny:

Influencerzy 2024. Dane, fakty i historie z raportu UNESCO

Krzysztof Fiedorek
Aż 68% twórców cyfrowych to nano-influencerzy. Co trzeci doświadczył mowy nienawiści, a ponad 60% nie sprawdza dokładnie informacji przed ich publikacją. Co więcej, tylko połowa ujawnia sponsorów swoich treści. Wnioski z raportu „Behind The Screens” są inspirujące i alarmujące zarazem.

Represje wobec mediów. Raport Committee to Protect Journalists za 2024

Krzysztof Fiedorek
W 2024 roku co najmniej 361 dziennikarzy na świecie trafiło za kratki, często za ujawnianie prawdy. W Chinach reporterów śledzą zaawansowane systemy rozpoznawania twarzy, a w Izraelu palestyńscy dziennikarze trafiają do więzień bez procesu. Natomiast w Mjanmie dziennikarka Shin Daewe dostała dożywocie za... drona.

Przyszłość dziennikarstwa i mediów. Prognozy Reuters Institute

KFi
74% wydawców obawia się spadku ruchu z wyszukiwarek. Płatnych subskrybentów nie przybywa, jak kiedyś, a relacje z gigantami technologicznymi stają się coraz bardziej skomplikowane. Raport "Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2025" prognozuje, co czeka świat mediów w 2025 roku.

Podobne artykuły:

Wzruszyć, rozśmieszyć, pobujać. To od muzyki zależy czy polubisz reklamę

Bartłomiej Dwornik
Jak wywołać w odbiorcy reklamy takie emocje, na jakich nam zależy i jakie zaskakujące efekty może dać łamanie utartych schematów? Kiedy lepiej sprawdzi się muzyczny hit, kiedy dedykowany kompozytor, a nawet... jak wycisnąć łzy z oczu motorowodniaka? Rozmawiamy z Martą Dudziewicz, music supervisorem z firmy Sirens. I na wszystko mamy dowody oraz przykłady.

Sztuczna inteligencja JUŻ prześciga ludzi w kreatywności

Krzysztof Fiedorek
ChatGPT, model sztucznej inteligencji oparty na silniku GPT-4, osiągnął lepsze wyniki niż zdecydowana większość studentów w standardowym teście twórczego myślenia Torrance’a oceniającym kreatywność. Badanie przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Montanie.

Internet zdominował informacje lokalne. Telewizja w odwrocie

Joanna Trybuchowska
Internauci informacji na temat swojego regionu najchętniej szukają w sieci. W przeciągu dwóch lat znacznie poszerzył się zakres informacji oraz odsetek osób dzielących się nimi.

Co dzieci oglądają w mediach? Porady psychologa dla rodziców

RINF/PAP
W trakcie pandemii młodzież spędzała średnio ponad 16 godzin w tygodniu, korzystając z mediów społecznościowych. Ponad 14 godzin statystyczny nastolatek oglądał filmy i seriale, prawie 8 godzin grał w gry. Badacze z Polski i Holandii ostrzegają, że na młodzież wpływa nie tylko czas przed ekranem, ale i oglądane treści.

więcej w dziale: Rynek medialny

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, redaktor
praca stacjonarna i online Dziennikarz, reporter
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Grafik, Social Media, SEO, reklama
Warszawa • Białystok • Bydgoszcz • Gdańsk • Katowice • Kielce • Kraków • Lublin • Łódź • Olsztyn • Opole • Poznań • Rzeszów • Szczecin • Toruń • Wrocław • Zielona Góra • Praca zdalna Więcej

reklama

WhitePress - zarabiaj na swojej stronie
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy



Sklep reportera

Sklep reportera

Niedrogie laptopy, notebooki i netbooki
Niedrogie laptopy, notebooki i netbooki
do pisania
Cyfrowe lustrzanki i aparaty kompaktowe
Cyfrowe lustrzanki i aparaty kompaktowe
dla fotoreportera
Książki i e-booki o mediach
Książki i e-booki o mediach
do czytania
Drony wideo i latające kamery
Drony wideo i latające kamery
dla pilota
Gimbale do stabilizacji wideo
Gimbale do stabilizacji wideo
dla operatora
Oprogramowanie i aplikacje
Oprogramowanie i aplikacje
dla twórców
więcej produktów

reklama



gazety w PDF i epub

Czytaj gazety w PDF i EPUB

Okładka Gitarzysta
Gitarzysta
Okładka Nowa Fantastyka
Nowa Fantastyka
Okładka Przegląd
Przegląd
Okładka Sport
Sport
Okładka Świat Nauki
Świat Nauki
Okładka Wprost
Wprost
więcej e-gazet

Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o25
stats