9.09.2024 Rynek medialny
Sztuczna inteligencja w mediach. Analiza Reuters Digital News Report 2024
Krzysztof Fiedorek
AI w ciągu ostatnich kilku lat zyskała na znaczeniu, a jej zastosowanie w produkcji, dystrybucji i prezentacji treści informacyjnych stale rośnie. Jednak rozwój ten jest odbierany przez odbiorców z mieszanymi uczuciami, co ma istotne konsekwencje dla zaufania do mediów oraz ich przyszłości.
Wprowadzenie AI w mediach informacyjnych jest krokiem naprzód, który ma potencjał do przekształcenia dziennikarstwa. W raporcie „Digital News Report 2024” opracowanym przez Reuters Institute for the Study of Journalism omówiono liczne przykłady zastosowania AI w mediach na całym świecie. Na przykład:
- nordycki wydawca Schibsted wykorzystuje AI do generowania "punktów kulminacyjnych" na początku wielu artykułów, co ma na celu zwiększenie zaangażowania czytelników;
- w Niemczech wydawnictwo Axel Springer wprowadziło AI do pisania ponad 5% publikowanych artykułów, korzystając z robota AI o nazwie Klara Indernach. Ponadto, narzędzia takie jak Midjourney i OpenAI`s DALL-E są używane do automatyzacji tworzenia ilustracji graficznych;
- w Meksyku Radio Fórmula poszło krok dalej, wprowadzając AI-generowanych prezenterów wiadomości, takich jak Nat, który dostarcza wiadomości na stronie internetowej i w mediach społecznościowych.
To tylko kilka przykładów z wielu, które pokazują, jak AI zaczyna odgrywać coraz większą rolę w dziennikarstwie
Dane i reakcje odbiorców
Jednakże wprowadzenie AI w mediach nie jest pozbawione kontrowersji. Według raportu, większość odbiorców jest niekomfortowa z myślą, że AI miałaby tworzyć treści informacyjne, szczególnie w przypadkach, gdy AI jest głównym autorem treści z minimalnym nadzorem człowieka.
- Tylko 36% respondentów z USA i 33% z Europy stwierdziło, że czuje się komfortowo, gdy AI jest używana do wspomagania dziennikarzy,
- podczas gdy jedynie 19% i 15% odpowiednio w USA i Europie czułoby się komfortowo, gdyby AI tworzyła treści przy minimalnym udziale człowieka.
Znacząca jest także różnica w reakcjach na różne rodzaje treści generowanych przez AI. Odbiorcy są bardziej otwarci na użycie AI w tworzeniu treści opartych na faktach i liczbach, takich jak wyniki sportowe czy raporty wyborcze, ale są znacznie bardziej sceptyczni wobec AI generującej treści polityczne lub dotyczące przestępczości, gdzie wymagane jest ludzkie zrozumienie i wrażliwość.
Problemy zaufania i etyki
Raport podkreśla również, że zaufanie do mediów może ucierpieć w wyniku wprowadzenia AI. Istnieją obawy, że AI może generować stronnicze, nieprecyzyjne lub nawet fałszywe informacje, co jeszcze bardziej pogłębia problem dezinformacji.
- 27% użytkowników TikTok miało trudności z rozróżnieniem treści prawdziwych od fałszywych. Wiele z tych problemów wiązało się z treściami generowanymi przez AI, które mogą być trudniejsze do zweryfikowania ze względu na ich realistyczny charakter;
- w Indonezji zastosowanie AI do tworzenia wiadomości spotkało się z mieszanymi reakcjami. Chociaż AI jest wykorzystywana do automatyzacji prostych raportów, wielu respondentów wyraziło obawy, że treści mogą być stronnicze lub nieprecyzyjne, co podważa zaufanie do mediów jako całości;
- w Niemczech użycie AI w mediach spotkało się z krytyką, gdy niektóre artykuły wygenerowane przez AI zawierały błędy faktograficzne, co doprowadziło do publicznej debaty na temat potrzeby większej kontroli i przejrzystości w stosowaniu takich technologii.
W ankietach wielu respondentów stwierdziło, że woleliby, aby wszystkie treści generowane przez AI były odpowiednio oznaczane, aby mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą korzystać z takich treści.
Przyszłość AI w dziennikarstwie
Jednak, jak pokazują dane z raportu, istnieje potrzeba ostrożnego podejścia, które uwzględni obawy związane z zaufaniem odbiorców oraz etyką. Media, które zdecydują się na implementację AI, muszą być świadome ryzyka i odpowiedzialnie podejść do kwestii przejrzystości oraz jakości treści, aby nie stracić zaufania swoich odbiorców.
Wprowadzenie AI w dziennikarstwie, mimo że niesie ze sobą wiele korzyści, jak automatyzacja i personalizacja treści, jest także wyzwaniem, które wymaga odpowiedzialności i precyzyjnej kontroli, aby nie podważyć podstawowych wartości dziennikarskich.
Cały raport Digital News Repor 2024 można pobrać bezpłatnie ze strony:
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2024
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Etykieta online. Co wiemy o uczestnikach spotkań przez internet
Marta Wujek
Jest poprawa. Rok temu 73 proc. ankietowanym zdarzało się podczas spotkań online zajmować swoimi sprawami w tle spotkania, dziś 69 proc. osób podczas spotkania wycisza telefon i inne urządzenia elektroniczne - wynika z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting.
Radio w 2011 roku. Ponad 24 miliony słuchaczy dziennie
Krzysztof Głowiński
Trzeci rok z rzędu zasięg dzienny radia ogółem utrzymywał się na poziomie ponad 80 proc. Oznacza to, że w 2011 roku średnio każdego dnia radio włączało 24,3 mln słuchaczy.
Pułapki myślenia. Zrozum siebie dzięki testom osobowości [FRAGMENT]
patronat Reporterzy.info
Przedstawiamy fragmenty książki "Jak ominąć PUŁAPKI MYŚLENIA i uwolnić się od schematów" Romaina Coique, francuskiego przedsiębiorcy działający w obszarze nowych technologii i rozwoju osobistego. Polską edycję wydaje Wydawnictwo RM. Patronem medialnym jest tygodnik Reporterzy.info.
Media regionalne - sukcesy i porażki
dr Lidia Pokrzycka, Katarzyna Bernat
W małym środowisku dziennikarze nie są ludźmi anonimowymi. To utrudnienia prowadzenie dziennikarstwa śledczego, ale pozwala szybciej zdobywać informacje.
Widzowie programów informacyjnych w TV. Analiza MullenLowe
BARD
W strukturze widowni telewizyjnych dzienników zdecydowanie przeważają kobiety. Najwyraźniej w przypadku Faktów w TVN, najmniejsza różnica dotyczy programów informacyjnych TVP - wynika z badania przygotowanego przez do mediowy MullenLowe Mediahub dla Dziennik.pl.
To nie koniec telewizji
prof. Mirosław Filiciak
Telewizję można potraktować jako wyznacznik tego, co dzieje się ze społeczeństwem i kulturą. Służy zróżnicowanym celom, realizowanym w rozmaitych formach. Nie przestaje być jednak ważna w życiu społecznym i jej koniec wydaje się mało prawdopodobny.
Popularność treści gamingowych w polskim internecie. Badanie IQS
Karolina Kałużyńska
63% osób w badanej grupie graczy w wieku 9-55 ogląda przynajmniej jeden polski kanał gamingowy. To niemal 11 milionów osób z populacji graczy w Polsce szacowanej przez IQS w badaniu "Game Story" na 17 284 000 osób.