17.05.2005 Warsztat reportera
Po pierwsze - dobry głos
Bogumiła Hanys
Z Łukaszem Zamilskim, prezenterem "Radia Afera", trenerem warsztatów i treningów psychologicznych, rozmawia Bogumiła Hanys.
- Z pewnością lepiej odpowiedziałyby osoby odpowiedzialne za rekrutację, ale myślę, że może duża doza ekshibicjonizmu, zaraz potem determinacja, trochę próżności i pomysł na coś nowego. Wyszedłem z propozycją, by zrobić program o elfach-fikcyjnych towarzyszach życia- ich historii, funkcjonowaniu. Udało się.
- Pamiętasz swój pierwszy raz w radiu? Co tam wtedy robiłeś?
- Była godzina 6:00 rano, kiedy z dwoma radiowymi wygami spotkałem się na 4-godzinnym prowadzeniu poranka. Pamiętam wypieki na twarzy, niepewność , stremowanie, napięcie - które rozładowywały lampki wina.
- Na ile wykształcenie dziennikarskie pomaga, a na ile przeszkadza w pracy w radiu?
- W związku z tym, że wykształcenia dziennikarskiego nie mam, jestem pedagogiem, trudno powiedzieć mi w jakim stopniu pomaga , w jakim przeszkadza. Z perspektywy czasu, wydaje mi się jednak, że nie jest niezbędne by być prezenterem radiowym. Owszem może pomóc, jeśli chodzi o otoczkę formalną i zrozumienie pewnych struktur. Najważniejsza jest praktyka.
- Jakie cechy -według Ciebie powinien posiadać prezenter radiowy?
- Po pierwsze - dobry głos. Powinien składnie i ładnie puentować. Po drugie- autentyczność. Ważna jest również odwaga. Gotowość do mówienia o rzeczach dla niego ważnych, spornych, naturalność. Ale nie wydaje mi się by był jakiś osobowościowy szablon, do którego chcący zostać prezenterem powinni się dopasować.
- Czy dla "Afery" istnieje jakiś rodzaj muzyki, który nigdy nie pojawi się na antenie?
- Obecnie "Afera" sięga do wszystkich rodzajów muzyki i wybiera z niej perełki. Jednak formuła muzyczna stacji to rock alternatywa. Na pewno nie pojawi się muzyka stricte popowa - cukierkowa, banalna i wyświechtana.
- Jeśli mógłbyś zrobić wywiad lub porozmawiać z jakimś wykonawcą kogo byś wybrał?
- Zdecydowanie Tori Amos. Uwielbiam słuchać jej głosu, jej wypowiedzi. Fascynuje mnie jej biografia, to co przeżyła i sposób w jaki wychodziła z osobistych tragedii. Spytałbym, co jest dla niej najważniejsze, co gotowa byłaby za to "coś" poświęcić i kim by była, gdyby nie muzyka.
- Gdybyś miał polecić Czytelnikom jedną płytę, co by to było?
- Zdecydowanie Tori Amos "Little Earthquake". Każda jej płyta opowiada jakąś historię, jest przepełniona emocjami oraz świetną melodią. Po prostu mistrzostwo wykonania. Druga płyta to Radiohead "Ok. Computer"; bezdyskusyjnie żywa płyta, genialna aranżacja oraz teksty Thoma Yorka.
- Wakacje tuż tuż. Będzie gorąco. Czy równie gorące klimaty przygotowaliście dla swoich słuchaczy?
- Na pewno pojawi się "Chłodnik", zatem ostudzimy zbędne wypieki. Będą jak zawsze wydarzenia kulturalne i informacje o tym, co będzie działo się w mieście. Kluczowe programy zostaną bez zmian. Więcej na stronie www.afera.com.pl. Zapraszam.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Fake newsy mogą brać się się z chęci pomocy. Debata PAP
PAP MediaRoom
Duży udział w szybkim szerzeniu się dezinformacji, szczególnie dotyczącej kwestii zdrowotnych, ma, paradoksalnie, ludzki altruizm - uważają eksperci biorący udział w piątkowej debacie podczas trzydniowego konkursu #FakeHunter Challenge/Szczepienia, organizowanego przez PAP.
Trafik na hajłeju
Beata Solomon-Satała
Bardzo się ubawiłam słuchając pewnej sportowej relacji z Olimpijskich zmagań w Atlancie kiedy to znany sprawozdawca sportowy usprawiedliwił opóźnienie swojej transmisji trafikiem na hajłeju właśnie. Wydaje się jednak, że ta spolszczona fraza dobrze obrazuje sytuację na dziennikarskim rynku.
W Wielkiej Brytanii rusza kampania „Stop! Pomyśl, czy to nie oszustwo”
Margaret S.
Dane pokazują, że oszustwa stanowią około 38% wszystkich przestępstw w Anglii i Walii. Szacuje się, że 1 na 17 osób dorosłych padło ofiarą oszustwa w okresie od września 2022 do września 2023 r. To właśnie z tego powodu brytyjski rząd uruchomił akcję „Stop! Pomyśl, czy to nie oszustwo” (ang. „Stop! Think Fraud”)
Medialny a rzeczywisty obraz świata
Marcin Kęczkowski
Media to instrument władzy społecznej, narzędzie kontroli, zarządzania społecznego i mobilizacji. Czy przemoc w mediach rodzi przemoc w świecie realnym?
Media lokalne - wpływ właściciela
Bartłomiej Dwornik
Redaktor naczelny - w myśl zapisów Prawa Prasowego - odpowiadać powinien za treść przygotowywanych przez redakcję materiałów oraz sprawy redakcyjne i finansowe redakcji. Tyle teoria.
Odpowiedzialność - granice wolności mediów
Marcin Konopka
Media, czwarta władza, instytucja nastawiona na zysk, dostawca informacji, teoretycznie pełniący misje społeczną. Kiedy i gdzie kończy się wolność słowa a zaczyna pogoń za sensacją?
Paragraf 23
Katarzyna Kolenda-Zaleska
My, dziennikarze, nie sprawdziliśmy się w wolnej Polsce, bo nie umieliśmy pomóc ludziom w zrozumieniu istoty demokracji. [Źródło: Tygodnik Powszechny]