menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
REKLAMAAmazon Prime

11.06.2018 Fotografia prasowa

Jak kręcić wakacyjne ujęcia

Maja Baczyńska

Nagrywasz filmiki na wakacjach? Scenariusz po powrocie bywa jednak podobny: wracasz z kilkoma wypchanymi po brzegi kartami pamięci, a po godzinach przeglądania zdobyczy czujesz rozczarowanie. Tłumaczysz wszystkim, że ujęcia nie oddają tego co widziałeś. Spróbuj więc zrobić to inaczej. Jak je kręcić, żeby robiły wrażenie radzą specjaliści z UnStocka – platformy łączącej twórców ujęć filmowych z markami.

Jak kręcić wakacyjne ujęciafot. FunkyFocus/CC0/Pixabay.com

Jak kręcić wakacyjne ujęcia, by podobały się nie tylko tobie - radzi Jakub Górajek, CEO UnStock, czyli platformy łączącej twórców filmowych impresji z marketerami, którzy poszukują autentycznych materiałów do wykorzystania w kampaniach reklamowych.

Planuj ujęcie i włącz akcję


Zabierając się do nakręcenia ujęcia nie ulegaj presji i nie panikuj, że coś ci umknie. - Źle nagrana scena i tak przepadnie – zauważa ekspert UnStock. Zanim włączysz nagrywanie, zaplanuj kadr i pomyśl co chcesz przekazać. Nawet w statyczne ujęcie włącz akcję lub element zmiany, który pokaże historię. To ruch przykuwa uwagę widza.

REKLAMA

Zadbaj o czystość kadru


Podejdź do filmu jak do fotografii. Zaplanuj układ kadru pamiętając o zasadzie trójpodziału. Zastanów się, co tak naprawdę zachwyca cię w widoku i jak to wyeksponować. Usuń z kadru wszystko co zbędne. Zwróć uwagę, by nie ucinać przedmiotów czy sylwetek ludzi. Trzymaj poziom horyzontu.

Dostrzegaj detale


Pamięć bazuje na konkrecie. To unikalny szczegół uczyni twoje filmowe wspomnienia niepowtarzalnymi i prawdziwymi. W czystym kadrze każdy detal zrobi oszałamiające wrażenie. Zaskocz widza i pokaż mu coś, co mógłby przeoczyć w codziennym pośpiechu.

Szukaj nowych punktów widzenia


Różnicuj perspektywę. Pokazuj zwykłe rzeczy z niecodziennej strony. Nie musisz stać zawsze vis-a-vis obiektu. Nie żałuj kolan i sprawdź, jak wygląda twój obiekt z perspektywy żaby. Użyj selfie-sticka, nakręć panoramę 360 stopni lub filmuj z lotu ptaka.

Nie kręć zbyt krótkich ujęć


Pojedyncze ujęcie nie powinno trwać dużo dłużej niż 10-20 sekund. Zazwyczaj w montażu wykorzystuje się tylko 1-3 sekundy! Tworząc ujęcie, nigdy nie wiesz który moment okaże się najbardziej przydatny, dlatego najlepiej kręcić z tzw. zakładką. Gdy już znajdziesz odpowiedni kadr, nie zmieniaj go natychmiast i nie wykonuj gwałtownych przesunięć. - Daj czas widzowi, aby „wszedł” w nastrój, ale uważaj też, by go nie znudzić – radzi ekspert UnStock.

Stabilizuj!


Trzęsący się obraz zazwyczaj dyskwalifikuje film. Trzymaj telefon obiema rękami. Przysuń łokcie blisko tułowia, podeprzyj się o ścianę. Włącz opcję stabilizacji obrazu, dostępną w większości nowych aplikacji smarftonowych do nagrywania filmików. Świetnym rozwiązaniem jest użycie monopodu lub lekkiego i niewielkiego trójnoga.

Dopasuj dynamikę do tematu


Statyczne ujęcia dobrze sprawdzają się, gdy filmujesz rozległe panoramy. Nawet w takim przypadku lepiej jednak powoli przesuwać kadr. Zderzaj statykę horyzontu z wyeksponowaniem ruchu. Na przykład zestaw obraz majestatycznych skał z dynamiką pędzących po niebie chmur. Stosuj slow motion, aby wyeksponować poetyckość sceny. Gdy filmujesz ruchliwe uliczki Bangkoku czy czteropasmową średnicówkę w Istambule, rozważ zastosowanie time-lapsów.

Światło to podstawa


Nie łudź się, że gdy kręcisz film w ciemności, uda ci się rozjaśnić obraz w postprodukcji. Skorzystaj z naturalnego światła lub doświetl obiekt. Możesz wykorzystać proste przenośne diody LED, wpinane do gniazda słuchawkowego. Uważaj też na prześwietlenia. Wakacyjne słońce bywa zdradliwe. Unikaj zbyt dużych kontrastów. Elementy wystawione na światło zamienią się w białą plamę, bo telefon podwyższa ekspozycję, próbując wyłowić detal z obszaru cienia. Przed ujęciem zablokuj ekspozycje, tak by obraz nie migotał w momencie gdy telefon dopasowuje ponownie ekspozycje.

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Zobacz artykuły na podobny temat:

Fotoreporter i jego prawa

Dorota Majka
Kiedy zdjęcia należą do fotoreportera, a kiedy do gazety, dla której pracuje? Czy wydawca ma prawo do wielokrotnego wykorzystania fotografii? Jak podpisywać zdjęcia?

Praca kamery i jej znaczenie dla sukcesu produkcji filmowej

Arkadiusz Murenia
Umiejętności, wiedza techniczna i kreatywność operatora wpływają na wiele kluczowych aspektów filmu, które mogą zdecydować o jego jakości jak również w dalszej mierze o jego popularności. Oto kilka powodów, dlaczego praca kamery jest tak istotna w produkcji filmów.

Czerwone oczy na zdjęciach. Jak ich uniknąć?

Barbara Gilbas, Nikon Polska
To niechciane zjawisko spowodowane jest odbiciem się lampy błyskowej aparatu w siatkówce oka fotografowanej osoby. Oto, jak samodzielnie sobie z tym poradzić.

Gilles Bensimon

Anna Cymer
Jego zdjęcia publikowane są w 35 edycjach Elle na całym świecie i ogląda je każdego miesiąca... 20 milionów czytelników!

Fotorelacja z eventu w wykonaniu profesjonalisty

artykuł sponsorowany
Fotografia eventowa to znacznie więcej niż tylko zwykłe dokumentowanie wydarzenia. To sztuka uchwycenia emocji, gestów, chwil i szczegółów, które sprawiają, że każde wydarzenie staje się niezapomniane. Tylko dobry fotograf poradzi sobie z tym zadaniem.

Moja droga do fotografii prasowej

Janusz Wójtowicz
Żeby być fotoreporterem trzeba posiadać wrodzoną umiejętność patrzenia obrazem, mieć coś do powiedzenia, opanować technikę fotografowania w stopniu który pozwala o niej zapominać przy pracy.

Co to jest ikona społeczna? Jak zdjęcie staje się ikoną?

Magdalena Banyś
Za jej pomocą fotografii można nie tylko przedstawić pewne fakty, zobrazować rzeczywistość ale przede wszystkim wpłynąć na sposób ich odbierania.

więcej w dziale: Fotografia prasowa

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, redaktor
praca stacjonarna i online Dziennikarz, reporter
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Więcej

reklama

rectangle Senetic
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert



Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o24