30.01.2008 Prawo w mediach
O odpowiedzialności osób i mediów publicznych
Money.pl, Artykuł ukazał się 8 maja 2002 roku w portalu Money.pl
Publikuję go za zgodą kierownictwa redakcji.
Żyjemy w znacznym stopniu w świecie wirtualnym. Dla wielu świat równa się temu, co pokazywane jest w telewizji. Siła oddziaływania obrazów jest wielka.
Decydenci telewizyjni w jakiejś mierze przesądzają o tym, kto tworzy krąg osób publicznych. Ostatnio należą do niego nadal niektórzy przegrani politycy, zaś pewne grono wartościowych ludzi pozostawało i nadal pozostaje poza możliwością dostępu do mediów - twierdzi Maria Szyszkowska.
Swoistą metodą manipulowania ze strony tych, którzy kształtują programy telewizyjne, jest powoływanie się na czynnik oglądalności. Jest to jedna ze współczesnych form cenzury - uważa publicystka "Trybuny". Niestety - jak twierdzi - nie jedyna.
Funkcjonująca u nas zaniżona ocena poziomu intelektualnego i oczekiwań społeczeństwa prowadzi do tego, że wiele audycji telewizyjnych działa otępiająco. Podobnie jest z pismami kobiecymi, które podają porady kulinarne, zdrowotne oraz pozwalają milionom czytelniczek zastępczo przeżywać urok miłości, bogactwa i podróży poprzez opisy życia osób publicznych.
Te opisy wzmagają chęć naśladownictwa. A gdzie miejsce na refleksję nad własnym życiem? W jaki sposób mogą oddziaływać na społeczeństwo ci, którzy pragną poszerzać horyzonty myślowe wielu osób i wyrwać ich z marazmu, skoro nie są dopuszczani do mediów? - zastanawia się w "Trybunie" Maria Szyszkowska.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Najnowsze w dziale Prawo w mediach:
Pozwy SLAPP w Europie. Jak ucisza się dziennikarzy i aktywistów
Krzysztof Fiedorek
W Europie rośnie liczba strategicznych pozwów, które mają na celu zastraszenie dziennikarzy, aktywistów i organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Jak wynika z raportu CASE SLAPPs Report 2024, w latach 2010–2023 zidentyfikowano aż 1049 takich przypadków. Najwięcej - w Polsce.
Dlaczego ludzie szerzą dezinformację? Wyniki badań DigiPatch
Ewelina Krajczyńska-Wujec
Osoby silnie motywowane potrzebą władzy częściej udostępniają posty w mediach społecznościowych, w tym dezinformację. Sama władza, podobnie jak potrzeba zdobycia prestiżu i uznania, nie wiąże się z częstotliwością rozpowszechniania fałszywych informacji - wynika z badań z udziałem prof. Małgorzaty Kossowskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Twórczość AI i prawa autorskie. Dylematy i wyzwania Artificial Creativity
Newseria
Algorytmy potrafią tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.
Podobne artykuły:
Jak #MeToo zmieniło dziennikarstwo. Raport Reporterów bez Granic
Krzysztof Fiedorek
Ruch #MeToo wywrócił do góry nogami świat mediów, tworząc nowe przestrzenie do walki o prawa kobiet i stawiając dziennikarzy przed wyzwaniami, jakich wcześniej nie znali. Od nowych ról redakcyjnych po rosnące zagrożenia cyberprzemocą. Dziennikarstwo przeżywa rewolucję, a media feministyczne zyskują siłę, by otwarcie mówić o przemocy i dyskryminacji.
Europejska Karta Praw Człowieka. Artykuł 10
Komisja Europejska
Każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii. Prawo to obejmuje wolność posiadania poglądów oraz otrzymywania i przekazywania informacji i idei bez ingerencji władz publicznych i bez względu na granice państwowe.
PITy 2017 - rozliczenie roczne dziennikarza
Pitax.pl
Przed przystąpieniem do wypełnienia rocznej deklaracji podatkowej, koniecznie sprawdźmy, czy nasze rozliczenie roczne PIT za 2017 rok uwzględnia prawidłowo wyliczone przez płatnika koszty uzyskania przychodu. Deklaracje podatkowe PIT są co roku aktualizowane. [artykuł sponsorowany]
Zdjęcia w mediach społecznościowych i prawo. Porady Legalnej Kultury
Sara Dobrzańska
Czy zdjęcia publicznie udostępnione na Facebooku i Instagramie wciąż są nasze? Czy możemy publikować zdjęcia, na których są inne osoby? Na co się zgadzamy korzystając z portali społecznościowych?