22.11.2021 Rynek medialny
Najlepsze polskie podcasty. Pierwsza edycja konkursu na Podcast Roku
Krzysztof Bulski
Podcast Roku to pierwszy ogólnopolski konkurs, promujący jakość, oryginalność i kulturę przekazu różnych form dźwiękowych w mediach digitalowych. Konkurs upamiętnia redaktora Janusza Majkę, związanego przez niemal 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie, zmarłego w lutym 2021 roku na COVID-19.
Do konkursu Podcast Roku - Konkurs imienia redaktora Janusza Majki zgłoszonych zostało aż 280 podcastów. Jury, w którego skład wchodziło 14 ekspertów, przyznało 11 nagród i wyróżnień w 7 kategoriach.
Konkurs promuje wysokie standardy dziennikarskie i udane debiuty w mediach internetowych. Dlatego jury postanowiło przyznać po 3 nagrody w kategorii Debiutanci i Pasjonaci oraz w kategorii Profesjonaliści. Ponadto wręczono 4 wyróżnienia i jedną Nagrodę Specjalną Konkursu. Na Gali Finałowej pierwszej edycji Konkursu w Rzeszowie nagrody konkursu odebrali:
W kategorii Debiutanci i Pasjonaci:
- Pierwszą nagrodę otrzymała Aneta Chmielińska za podcast Dzikoprzygody,
„Za intymność, wrażliwość i umiejętność zaszczepienia pasji do natury u Słuchaczy w każdym wieku. Za świetne opanowanie monologu jako najtrudniejszej formy do poprowadzenia w podcaście i zachowanie przy tym zdolności do dialogowania ze Słuchaczem.” - Drugą nagrodę w tej kategorii dostała Joanna Żelazińska za podcast Przed obrazem,
‘’Za zbliżenie nas do sztuki i wyjątkową opowieść o tworzeniu sztuki, za umiejętność przenoszenia nas do miejsc, których być może nigdy nie odwiedzimy’’. - Trzecią nagrodę otrzymali Marcin Nieroda oraz Andrzej Padniewski za podcast Przyjaciele Kota Wrocka,
‘’Za wykorzystanie podcastu do uruchomienia lokalnego aktywizmu i dbałość o świadomość obywatelską, mówiąc o mieście i ludziach, którzy je tworzą, w lekko komediowej formule, zderzając luz i kpinę z kontrofensywą ‘’urzędniczej powagi.’’
W kategorii Profesjonaliści:
- Pierwszą nagrodę otrzymała Anna Dudzińska za reportaże w podcaście Raport o stanie świata,
‘’Za stworzenie podcastu w podcaście - kompletnego na poziomie treści i formy, za doskonałą, autorską formułę formy dźwiękowej i perfekcyjnie prowadzoną dziennikarską narrację w reportażach oraz ponadprzeciętne pomysł: wykonanie, realizację techniczną.’’ - Drugą nagrodę dostał Michał Matus, autor podcastu Nurt Równoległy,
„Za walkę z fake newsami i obnażanie skomplikowanych mechanizmów dezinformacji oraz za atrakcyjną i innowacyjną formę podcastu - dziennikarskie śledztwo w odcinkach - Trzecią nagrodę dla Profesjonalistów odebrali Agnieszka Pospiszyl i Adam Liszka za podcast My z covidowego, ‘’Za umiejętność otwierania i słuchania ludzi pracujących pod ogromną presją; za doskonały przykład tego, jak dokumentować, pprowadzić temat i bohatera i za wartość bezpośredniej relacji, jako wyraz wdzięczności i uznania dla całego autentycznie zaangażowanego środowiska lekarskiego’’.
W obu kategoriach laureatki pierwszych nagród otrzymały czeki w wysokości 20 tysięcy złotych,
zdobywcy drugich nagród otrzymali po 10 tysięcy złotych, a trzecich - nagród po 5 tysięcy złotych.
Wspólnie z partnerami konkursu, jury, przyznało również następujące wyróżnienia:
- Wyróżnienie Radia 357 – w kategorii Magnetyzująca Osobowość dla Konrada Szymańskiego za podcast Historie z Boiska, ‘’Za głos, którego chce się słuchać, umiejętność zainteresowania każdego odbiorcy, szerokim i barwnym prowadzeniem tematu, za bardzo interesujący, drobiazgowy i rzetelny research, pełen ‘’smaczków’’ dla odbiorcy każdego odcinka i za magnetyzującą osobowość, bez której w mediach nie ma szansy na sukces
- Wyróżnienie Audioteki – w kategorii Dobrze Opowiedziana Historia dla Michała Kukawskiego za Odpowiednik „Za bardzo uważny dobór historii ‘’innych’’ i opowiedzenie ich ‘’inaczej’’, za inną perspektywę obserwowania rzeczywistości, autorskie poprowadzenie narracji, umożliwiające ‘’dalekie podróże’’ podczas pobytu ‘’w tu i teraz’’, za uniwersalność opowieści każdego oddcinka, bardzo dobry montaż, udźwiękowienie i wzorowe warsztatowo wykonanie, co sprawiło, że są to właśnie dobrze opowiedziane historie".
- Wyróżnienie Patronite.pl otrzymali Bartosz Pawłowski, Małgorzata Kilian, Wioletta Myszkowska, Marcel Kiełtyka, jako autorzy podcastu Demagog. Za sprawne budowanie społeczność wokół ważnego tematu i duży potencjał dobrego rozwoju podcastu, za podjęcie potrzebnego, ważnego tematu, budując kompetencje krytycznego myślenia i oferując analityczną perspektywę w przystępny sposób dla stabilnie rosnącej społeczności.
Wszystkim Wyróżnieniom towarzyszyła statuetka Konkursu i czek na kwotę 5 tysięcy złotych.
Konkurs miał również na celu docenić marki, aktywnie angażujące się w podcasty. Dlatego jury zdecydowało o wyróżnieniu honorowym w kategorii Zleceniodawcy - dla Teatru Ageneum, za podcast ‘’Ateneum, słucham” za miłość do teatru pięknie ubraną w słowa oraz za umiejętne przybliżanie kultury, połączone z nienachalnym budowaniem wiarygodności marki w podcasie.
Ponadto jury przyznało, specjalna nagrodę honorowa dla Dariusza Rosiaka, autora podcastu Raport o stanie świata – za wytyczanie standardów gatunku i rynku. Za budowanie podcastu jako wiarygodnego źródła informacji, oraz za zachetę dla Słuchacza do szukania rzetelnych, mądrych i pięknych rejonów Internetu i mediów digitalowych.
Jury zdecydowało nie przyznać w tej edycji dwóch nagród regulaminowych Konkursu ‘’Dziecko w świecie nowych technologii ‘’ i ‘’Uczniowie szkół średnich’’.
Kilkaset godzin podcastów przesłuchało 14 osobowe jury w składzie:
- Katarzyna Błaszczyk reportażystka radiowa i współzałożycielka inicjatywy Torba Reportera i Podcastera,
- Łukasz Błąd dziennikarz radiowy i wykładowca WSIiZ w Rzeszowie,
- Natalia Borawska dyrektor kreatywna i scenarzystka,
- Aleksandra Dąbrowska – Head of Production Audioteka,
- Justyna Dżbik – Kluge dziennikarka radiowo-telewizyjna,
- Michał Dobrzański, pomysłodawca cyklicznego raportu Słuchacz podcastów w Polsce, realizowanego przez Tandem Media,
- Karolina Hytrek – Prosiecka była dziennikarka TVN, ekspert ds. zarządzania informacją,
- Szymon Jadczak dziennikarz WP.pl, przedstawiciel think-thanku medialnego Instytut Zamenhoffa,
- Marcin Łukawski dziennikarz Radia 357 oraz wykładowca Collegium Civitas,
- Marcin Myszka autor najpopularniejszego podcastu w 2020 roku Kryminatorium,
- Marcin Skonieczny, prezes Patronite.pl,
- Karol Stryja, właściciel studia The Podcast Makers,
- Dionisios Sturis reporter i pisarz,
- Bożena Targosz prezenterka, lektorka i trenerka medialna.
Organizatorzy Konkursu, Sara Piskor i Tomasz Majka zapowiedzieli powołanie Fundacji imienia redaktora Janusz Majki. Celem statutowym Fundacji, będzie wsparcie podcasterów w kwestiach storytellinegu, marketingu, budowy kanałów internetowych i komunikacji z odbiorcą, researchu, monetyzacji, jakości technicznej, dykcji, wsparcia produkcyjnego. Fundacja będzie nie tylko organizować kolejne edycje Konkursu Podcast Roku, ale też wspierać realizację, profesjonalizację i różnorodność form współpracy podcastów z markami oraz dbać o kulturę słowa i umiejętne opowiadanie historii dźwiękiem.
- Pokazaliśmy, że Rzeszów, miasto innowacji, rodzinne miasto Janusza Majki, może stać się gospodarzem nowoczesnego i reprezentatywnego Konkursu, który już zgromadził ogromny potencjał kreatywny 280 Twórców. W niedalekiej przyszłości planujemy dodatkowo rozwijać program mentoringowy dla podcasterów - podkreślał Tomasz Majka.
- Członkowie jury już zgodzili się udostępnić swój czas i doświadczenie. Planujemy uruchomić Program dla Podcasterów wśród Uczniów Szkoł Średnich, Program Podcasterów zajmujących się tematyką Europy Wschodniej oraz popracować nad rozwojem kategorii ,,Dziecko w świecie nowych technologii’’ wspólnie z platformą Incredible Inspiration Sebastiana Kulczyka -powiedziała Sara Piskor.
Podczas Gali w Millenium Hall w Hilton Garden Inn Rzeszów, którą poprowadził Jarosław Kuźniar, oprócz wręczenia nagród i wyróżnień odbyła się również debata z mecenasami i praktykami mediów internetowych i podcastów.
Partnerem Strategicznym Konkursu jest platforma Incredible Inspirations Sebastiana Kulczyka. Mecenasami Konkursu są: Google Polska, Miasto Rzeszów, Audioteka, Tandem Media, Lancerto, Best Construction. Fortum oraz Marma Polskie Folie.
Partnerami konkursu są: Radio 357, Patronite.pl, Instytut Zamenhofa, Kuźniar Media & Voice House, Torba Reportera i Podcastera, Najlepsze Polskie Podcasty, Fundacja Pomocy Szkole im. ks. St. Konarskiego w Rzeszowie, agencja PR Molecule Group, Kancelaria Prawna BWW, Millenium Hall oraz Hilton Garden Inn w Rzeszowie.
Patronat honorowy nad konkursem objęły wszystkie największe podkarpackie uczelnie wyższe, z którymi współpracował Janusz Majka: Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa.
Wszystkie informacje o Konkursie dostępne są na stronie https://podcastroku.pl/ oraz w mediach społecznościowych.
Podcasty w Polsce. Kim jest statystyczny, polski słuchacz
Audycje internetowe na żądanie docierają równomiernie do kobiet i mężczyzn, a przy tym są słuchane przez osoby wykształcone - 90% z nich posiada co najmniej wykształcenie średnie, a 47% ma dyplom wyższej uczelni. To kolejne wnioski z drugiej edycji najobszerniejszego badania polskich słuchaczy podcastów przygotowanego przez Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.
Zasięg podcastów w naszym kraju rośnie - w 2020 r. wyniósł 31%, co oznacza, że podcastów słucha już niemal co trzeci internauta, czyli prawie 9 milionów osób. Kim są słuchacze podcastów?
- Aż 57% to osoby w wieku 35+.
- Najliczniejszą grupę stanowią odbiorcy mający od 25 do 34 lat - 25%, a kolejną - w wieku 35-44 lata - 24%.
- Najwięcej odbiorców tego medium mieszka na wsi - 34%, a 33% w miastach do 100 tys. mieszkańców.
- Aż 47% badanych osób ma wyższe wykształcenie.
Dodatkowo z analizy Tandem Media płyną ważne informacje dotyczące zdolności zakupowej i decyzyjności słuchaczy podcastów. Aż 21% to osoby decyzyjne w swoich miejscach pracy, a 26% dysponuje dochodem w wysokości min. 4 tys. zł (zarobki netto na osobę).
To bardzo atrakcyjna grupa nie tylko dla twórców podcastów, ale i reklamodawców, którzy coraz bardziej interesują się rozwiązaniami promocyjnymi związanymi z tym medium.
Istotne dane przynosi również analiza poziomu akceptacji reklam przez słuchaczy podcastów - medium to ma najwyższe obecnie wskazania w tym zakresie:
- 69% odbiorców oferty podcastowej akceptuje odcinki czy cykle sponsorowane,
- 68% polecenia zawarte w audycjach,
- 63% tworzenie ich we współpracy z markami,
- 49%, czyli niemal połowa respondentów, jest gotowa wysłuchać reklam w podcaście - to więcej o 11pp niż w poprzedniej edycji badania Tandem Media.
Podcasty mają też ogromny wpływ na swoich odbiorców - aż 86% z nich odwiedza strony internetowe wymieniane w audycjach internetowych. 43% śledzi działalność podcastera w mediach społecznościowych, a więcej niż co czwarty użytkownik jest skłonny kupić produkt reklamowany przy podcastach.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Cudowny świat bez... "Gazety Wyborczej"
Magdalena Wierzchowska, Puls Biznesu
Marzenia polityków o wygranej z mediami są iluzją. Ich absurdalne wypowiedzi trudno traktować jako zagrożenie - twierdzi prezes Agory w rozmowie z Pulsem Biznesu.
Możliwości współpracy mediów polskich i ukraińskich
dr Lidia Pokrzycka
Właściciele mediów na Ukrainie to przede wszystkim politycy i biznesmeni prorosyjscy, co także znajduje swoje odzwierciedlenie w jakości przekazywanych informacji.
Ekologia informacji. Wpływ przeciążenia informacją na człowieka
Urszula Kaczorowska
Przestrzeń informacyjną powinniśmy chronić jak las. Niepotrzebna informacja jest jak śmieć, który zagraża całemu ekosystemowi – podkreśla w rozmowie z Polską Agencją Prasową prof. Janusz Hołyst, fizyk z Politechniki Warszawskiej.
Polscy internauci nie chcą płacić za dostęp do treści w sieci
Newseria Biznes
Ponad 80 proc. Polaków korzystających z internetu uważa, że treści dostępne w sieci powinny być bezpłatne, a 22 proc. jest gotowych płacić, ale za ograniczenie liczby wyświetlanych reklam – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Monitoring mediów. Jak to się robi w Polsce
Bartłomiej Dwornik
Według orientacyjnych danych i szacunków przedstawicieli branży - wartość rynku monitorowania mediów w Polsce oscyluje w okolicach 35-40 milionów złotych.
Agencje prasowe w Polsce - typy i specjalizacja
Monika Biała
W oficjalnych nazwach agencji występują 3 terminy charakterystyczne dla tego typu instytucji: agencja telegraficzna, agencja prasowa i agencja informacyjna.
Czytelnictwo pism branżowych w Polsce 2024. Raport PBC
Sylwia Markowska
76% czytelników pism branżowych jest odpowiedzialnych za decyzje zakupowe w swoim miejscu pracy. PBC, aby pogłębić wiedzę o funkcji prasy branżowej i jej sposobie czytania przebadało 2051 respondentów z 5 różnych branż uzyskując najświeższe informacje na temat zwyczajów czytelniczych tego segmentu prasy w Polsce.