30.10.2013 Fotografia prasowa
Czerwone oczy na zdjęciach. Jak ich uniknąć?
Barbara Gilbas, Nikon Polska
Efekt czerwonych oczu to jedna z najczęściej pojawiających się wad pamiątkowych zdjęć, na których uwieczniamy naszych bliskich. To niechciane zjawisko spowodowane jest odbiciem się lampy błyskowej aparatu w siatkówce oka fotografowanej osoby. Czy można tego uniknąć? Szeroki Kadr podpowiada jak samodzielnie sobie z tym poradzić.
W tym celu możemy skorzystać z dostępnego dzisiaj we wszystkich aparatach cyfrowych trybu pracy lampy błyskowej, zwanego właśnie "redukcja czerwonych oczu". Działa on na zasadzie przedbłysku - przed otwarciem migawki następuje kilka krótkich błysków, w wyniku których oko zmniejsza otwór źrenicy, przystosowując go do tego jasnego światła i wtedy dopiero następuje otwarcie migawki i właściwy błysk dla wykonania zdjęcia.
Korzystanie z tej opcji wiąże się jednak ze znacznym opóźnieniem wykonania zdjęcia i kiedy nastąpi już właściwy błysk lampy może się okazać, że magiczny moment który chcieliśmy uwiecznić na zdjęciu już minął.
Jeśli więc mamy wpływ na intensywność oświetlenia w miejscu, w którym fotografujemy postarajmy się, by było go jak najwięcej - możemy np.: zapalić wszystkie światła w danym pomieszczeniu. Dzięki temu źrenice fotografowanych osób skurczą się, co sprawi, że nawet ewentualny błysk flesza nie wywoła efektu czerwonych oczu.
Posiadacze aparatów umożliwiających korzystanie z zewnętrznych lamp błyskowych (czyli wyposażonych w tzw. gorącą stopkę) mogą zapobiec efektowi „króliczych oczu” odsuwając lampę błyskową od osi optycznej obiektywu. Wtedy nawet podczas fotografowania w słabym oświetleniu, kiedy źrenice są rozszerzone unikniemy ryzyka wywołania tego niepożądanego efektu.
Jeśli mimo zastosowania tych metod okaże się, że na zdjęciu fotografowane osoby nadal mają czerwone spojrzenia sytuację może jeszcze uratować retusz zdjęcia w aparacie lub komputerze. W większości aparatów cyfrowych dostępna jest opcja retuszu czerwonych oczu, która koryguje bezpośrednio w aparacie nienaturalne, czerwone zabarwienie oczu spowodowane użyciem lampy błyskowej.
Jest to wygodny i bardo szybki sposób. W przypadku tej metody ryzykujemy jednak utratą naturalnego koloru tęczówki fotografowanej osoby, ponieważ oprogramowanie wewnętrzne zamienia czerwień oczu w ciemną szarość lub czerń.
Skuteczniejszą metodą w postedycji jest wykorzystanie programów do obróbki graficznej zdjęć. Niektóre aplikacje pozwalają na dość precyzyjne ustalenie parametrów i stopnia natężenia zmian, dzięki czemu mamy większą kontrolę nad rezultatem końcowym niż podczas wykorzystania z funkcji wbudowanej w aparacie.
O plusach i minusach wyżej wymienionych metod możemy przeczytać w pełnej wersji poradnika Łukasza Kacperczyka „Czerwone oczy. Jak uniknąć niepożądanego efektu użycia lampy błyskowej” opublikowanego na portalu edukacyjnym Szeroki Kadr: http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/czerwone_oczy
PRZERWA NA REKLAMĘ
Najnowsze w dziale Fotografia prasowa:
Jak robić zdjęcia smartfonem. Poradnik i badanie MediaMarkt
KK
Badania przeprowadzone w czerwcu 2024 przez SW Research na zlecenie MediaMarkt Polska pokazują, że aparaty fotograficzne i kamery to urządzenia, które aktualnie kupują nieliczni. Telefony i urządzenia mobilne znalazły się na pierwszym miejscu.
Najlepsze zdjęcia 2022 i 2023. Wyniki konkursu Śląska Fotografia Prasowa
Agnieszka Kosmala
Na konkurs Śląska Fotografia Prasowa – najlepsze zdjęcia 2022–2023 roku do Biblioteki Śląskiej wpłynęło 437 zdjęć 38 fotoreporterów spełniających wymogi Regulaminu Konkursu. Na wystawę konkursową Kapituła Konkursu zakwalifikowała 120 zdjęć 22 autorów.
Jak zorganizować kulinarną sesję zdjęciową? [PORADNIK]
Kaja Pomiankiewicz
Specyfika branży produkcyjnej, a także marketingu foodowego bywa niekiedy zaskakująca. Twórcy planują wielkanocne zdjęcia jeszcze w momencie, gdy my zatopieni jesteśmy w szampańskiej zabawie sylwestrowej. Jak przygotować się na 2024 rok i kiedy spodziewać się rabatów? Przedstawiamy porady ekspertów!
Podobne artykuły:
Alfred Eisenstaedt
Anna Cymer
Bez niego fotografia prasowa zapewne wyglądałaby całkiem inaczej, a z całą pewnością słynny magazyn "Life" nie byłby tym, czym jest do dziś.
Gilles Bensimon
Anna Cymer
Jego zdjęcia publikowane są w 35 edycjach Elle na całym świecie i ogląda je każdego miesiąca... 20 milionów czytelników!
Fotoreportaż jako jeden z gatunków fotografii prasowej XXI wieku
Kinga Kenig
Aparat fotograficzny stał się narzędziem impertynenckim, a zawód fotoreportera często porównywany jest z zachowaniem hieny...
Porozmawiajmy o zdjęciach
Maria Szczepańska
Rozmowa z Kingą Kenig, fotoedytorem w dziale foto "Gazety Wyborczej".