20.03.2023 Fotografia prasowa
Trendy w mobilnej fotografii. Raport Huawei XMAGE
Marta Januszkiewicz
Zespół ekspertów z pomocą AI przeanalizowali zdjęcia i filmy zgłoszone do ostatniej edycji konkursu fotografii mobilnej HUAWEI NEXT IMAGE Awards. Rezultatem jest HUAWEI XMAGE Trend Report 2023. Publikacja identyfikująca najważniejsze trendy i tematy w obrazach generowanych przez użytkowników smartfonów.
Według badań każdego roku na świecie wykonuje się ponad 1,4 biliona zdjęć, z czego ponad 89% za pomocą smartfonów. Obrazy nie tylko dyktują, w jaki sposób rozumiemy otaczający nas świat, ale także wpływają na to, jak postrzegamy siebie. Jakie motywy najczęściej decydujemy się uwieczniać?
Natura oraz zdjęcia na wolnym powietrzu
W przesłanych zgłoszeniach dominuje temat natury – sztuczna inteligencja skategoryzowała tak aż 80% zdjęć. Czasami związek z naturą jest niewielki, jeśli na przykład na zdjęciu widzimy roślinę doniczkową na balkonie, ale w zdecydowanej większości przypadków prace uwieczniają świat przyrody. Prace konkursowe świadczą też o rosnącej świadomości społecznej, dotyczącej zmian klimatycznych – użytkownicy smartfonów nie tylko pokazują, że byli w danym miejscu w określonym momencie, ale także to dokumentują.
- 78% zdjęć zostało zrobionych na zewnątrz i najczęściej zawierają takie elementy, jak: niebo (58%) i rośliny (42%).
- Popularnym tematem są również zachody słońca, stanowiące 17% zgłoszeń. Choć mogą wydawać się one banalne, nie bez powodu nas pociągają. Wizualnie dramatyczne, z niebem płonącym w blasku czerwieni, pomarańczy i magenty, zachody słońca mogą mieć również wiele symbolicznych znaczeń, wśród których jest nadzieja i upływ czasu.
Większość krajobrazów została skadrowana w ujęciu poziomym, ale zdarzają się także pionowe:
- Zachodnia tradycja wykorzystuje format poziomy i zasadę trójpodziału, ale te pionowe pejzaże nawiązują do tradycyjnego malarstwa chińskiego i są piękne - mówi fotografka Jessica Hromas, jedna z ekspertek raportu.
Ludzie, a właściwie ich brak
Na zdecydowanej większości zdjęć (aż 73%) nie zobaczymy ludzi, a tylko 6% wizualizuje grupy. W tym podzbiorze dominują rodziny, zwłaszcza te z dziećmi.
- Brak osób na obrazach sugeruje, że przyroda kojarzy się z samotnością, dającą wytchnienie od miast. Natomiast - jeśli w obrazie jest element ludzki, np. kamper na tle Drogi Mlecznej, siła tego doświadczenia jest wzmocniona - zauważa Jessica Hromas.
Ludzie na zgłoszonych do konkursu zdjęciach występowali rzadko, ponieważ zgłoszenia nie były tak bardzo skoncentrowane na aspiracyjnym ja, które często widzimy w mediach społecznościowych, ale na otaczającej nas rzeczywistości. Jeśli już ludzie się pojawiali, to najbardziej widoczne były dwudziestokilkuletnie kobiety, często pozujące w taki sposób, by ukazać swoją młodość i urodę.
Mężczyźni, a także kobiety w średnim wieku, na zdjęciach pojawiali się dużo rzadziej. Podczas gdy panowie w wieku od 40 do 60 lat występowali na 30% zdjęć mężczyzn, to tylko 11% zdjęć kobiet przedstawiało te w średnim wieku.
- W przypadku panów mniej liczy się estetyczny wygląd, a bardziej to, co robią: ich praca, ile zarabiają, jacy są inteligentni, jaki sport uprawiają - wyjaśnia socjolożka dr Nichole Fernandez, jedna ze współautorek raportu.
Fascynacja architekturą?
Architektura jest tematem blisko połowy (47%) konkursowych zdjęć i prawie zawsze jest ukazywana z innym elementem: jeśli nie przyrodą, to z ludźmi, a często w połączeniu tych dwóch elementów.
- Kiedy ludzie są obecni w otoczeniu zabudowań na zewnątrz, zwykle znajdują się daleko od siebie - zauważa dr Nichole Fernandez. - Weźmy przykład obrazu, gdzie poruszająca się postać idąca ulicą miasta, wydaje się anonimowa. Na zdjęciu jest niewiele emocji, a to może sprawić, że pejzaż miejski wydaje się rozległy i zimny. To się całkowicie zmienia, gdy ludzie są traktowani jako nieanonimowi i są pokazani na pierwszym planie. Jeśli na obrazie są dwie osoby, tworzymy o nich opowieść, której interpretacja zależy od tego, jak postrzegamy ich interakcje i emocje.
W przypadku ujęć starych budynków twórcy poruszają serca widzów, używając określonych konwencji symbolicznych.
- Ci fotografowie są bardzo świadomi swoich odbiorców - mówi socjolog Hang San Kim. - Myślą o tym, w jaki sposób widz zaakceptuje fotografię, i mając to na uwadze, komponują swoje zdjęcia, starając się umieścić w nich nostalgiczne elementy, które łączą widzów z ich własną przeszłością. Natomiast nocne ujęcia miast przedstawiają podstawowe kształty, struktury i światła, bez miejskiego nieładu widocznego w ciągu dnia, dzięki czemu kompozycje są bardziej estetyczne, geometryczne i symetryczne.
Powszechność smartfonów a prawo do prywatności
Kiedy ktoś podnosi telefon, aby zrobić zdjęcie, coraz częściej zastanawia się nie tylko nad tym, co i w jaki sposób chce uwiecznić, ale także, gdzie zdjęcie może być rozpowszechniane w mediach społecznościowych i czy nie naruszy to czyjejś prywatności.
- Zauważyłem, że niektóre zdjęcia przesłane do konkursu miały rozmazane twarze i spodziewam się, że ludzie staną się bardziej wrażliwi na robienie czyichś zdjęć. Twarz to rodzaj danych biologicznych. W Korei Południowej zrobienie komuś zdjęcia w miejscu publicznym może prowadzić do sporów prawnych - mówi Hang San Kim.
- Widzę, że fotografowie stają się coraz bardziej ostrożni i świadomi tego, jak robią zdjęcia innym - stwierdza dr Nichole Fernandez. -To, że możemy zrobić zdjęcie, nie oznacza, że powinniśmy. Ludzie mogą rozważyć, czy opublikują zdjęcie swojego dziecka w internecie. Posiadanie i publikacja czyjegoś zdjęcia niekoniecznie jest etyczne.
Pełny raport można pobrać pod linkiem:
https://www.huawei.com/en/news/studies/huawei-xmage-trend-report-2023.
PRZERWA NA REKLAMĘ
Zobacz artykuły na podobny temat:
Sylwetka Annie Leibovitz
Magdalena Banyś
Praca jest jak dziecko, już to kiedyś mówiłam, musi być ciągle karmione i nie można zajmować się niczym innym, naprawdę nie można - Anna Leibovitz
Główne prawdy fotografii
Janusz Wójtowicz
Nie trzeba wielkich pieniędzy, aby robić dobre zdjęcia. Nie istnieje "najlepszy" aparat. Natomiast może być aparat "najlepiej dobrany do typu wykonywanych nim zdjęć".
Astrofotografia, czyli jak fotografować gwiazdy
Newseria
Pierwsze skojarzenia z astrofotografią mogą być różne. Pojęcie to odnosi się nie tylko do profesjonalnego fotografowania odległych galaktyk przy użyciu zaawansowanego sprzętu, ale także do amatorskich zdjęć, przedstawiających gwiazdy na nocnym niebie. To jednak nie wszystko.
Alfred Eisenstaedt
Anna Cymer
Bez niego fotografia prasowa zapewne wyglądałaby całkiem inaczej, a z całą pewnością słynny magazyn "Life" nie byłby tym, czym jest do dziś.
Jak wybrać gimbal. Na co zwrócić uwagę przed zakupem PORADNIK
Krzysztof Fiedorek
Gimbal to urządzenie, które pomaga w stabilizacji obrazu podczas nagrywania wideo. Jest to niezbędny element wyposażenia dla każdego, kto chce nagrywać płynne i stabilne filmy. Na rynku dostępnych jest wiele różnych gimbali, dlatego wybór odpowiedniego może być trudny.
Moja droga do fotografii prasowej
Janusz Wójtowicz
Żeby być fotoreporterem trzeba posiadać wrodzoną umiejętność patrzenia obrazem, mieć coś do powiedzenia, opanować technikę fotografowania w stopniu który pozwala o niej zapominać przy pracy.
Jak robić zdjęcia zimą. Sprzęt, ustawienia i nie tylko
Konrad Bąk
Ekspert portalu Fotolia.com radzi, jak wykonać pełne życia zdjęcia z nart, a jak przygotować się do robienia szerokich i spokojnych ujęć pejzaży.