menu szukaj
tygodnik internetowy ISSN 2544-5839
nowe artykuły w każdy poniedziałek
tytuł monitorowany przez IMM i PSMM
zamknij
Czytaj gazety  PDF. Na kmputerze, czytniku, tablecie i smartfonie.

30.12.2024 Rynek medialny

Polacy w internecie. Raport RegionyNEXERY 2024

KFi

Ponad 40% Polaków pracuje zdalnie lub hybrydowo, młodzież jest online średnio 9 godzin dziennie, a prawie połowa z nas świadomie korzysta z internetu rzeczy IoT. Raport #RegionyNEXERY 2024 odkrywa zaskakujące fakty o naszej cyfrowej rzeczywistości.

Polacy w internecie. Raport #RegionyNEXERY 2024ilustracja: Bing AI

Polacy spędzają coraz więcej czasu w internecie. Z raportu, opracowanego przez analityków firmy Nexera, wynika że każdy dorosły użytkownik przeciętnie korzysta z sieci przez 6 godzin dziennie. W porównaniu z danymi sprzed dwóch lat zanotowano wzrost o 15%. Co ciekawe, młodzież w wieku 16–24 lat spędza online aż 9 godzin dziennie. Taka intensywność wpływa na styl życia – od relacji międzyludzkich po sposób zdobywania wiedzy.

Internauci cenią szybkość dostępu do informacji. Aż 85% ankietowanych wskazuje, że internet to dla nich główne źródło wiedzy i rozrywki. Większość badanych deklaruje, że korzysta z sieci na co najmniej trzech urządzeniach – smartfonie, laptopie i telewizorze z funkcją smart. Raport pokazuje też, że osoby z mniejszych miejscowości spędzają w sieci nieco mniej czasu, choć w dużej mierze wynika to z ograniczeń technicznych.

  • 6 godzin – przeciętny dzienny czas korzystania z internetu.
  • 9 godzin – średnia dla młodzieży 16–24 lat.
  • 85% badanych uważa internet za główne źródło informacji.

Rozrywka na pierwszym planie


Rozrywka cyfrowa przyciąga coraz więcej Polaków. Raport Nexery wskazuje, że 72% internautów korzysta regularnie z platform streamingowych, takich jak Netflix, Spotify czy Disney+. Wzrost o 10% w porównaniu z ubiegłym rokiem pokazuje, że treści na żądanie stają się standardem. Najczęściej wybierane są filmy i seriale, ale podcasty oraz transmisje sportowe zdobywają coraz większą popularność.

Dużym zaskoczeniem jest rosnąca liczba graczy online. Co trzeci Polak regularnie sięga po gry, najczęściej na smartfonie. Popularność zyskują gry zręcznościowe i strategiczne, a także platformy e-sportowe, takie jak Twitch. Badania pokazują, że młodsze pokolenia coraz częściej traktują gry jako formę kontaktu z przyjaciółmi.

Typ rozrywki Procent korzystających
Filmy i seriale 72%
Gry online 33%
Podcasty i audiobooki 25%


REKLAMA

E-commerce: cyfrowa rewolucja zakupowa


Zakupy online zyskują na znaczeniu, co potwierdzają dane z raportu RegionyNEXERY. Już 70% internautów kupuje online przynajmniej raz w miesiącu. Najczęściej wybierane produkty to odzież, elektronika oraz artykuły spożywcze. Wiele osób przekonuje się do zakupów spożywczych online dzięki wygodzie dostaw na żądanie.

Międzynarodowe platformy, takie jak AliExpress czy Amazon, zdobywają coraz większe udziały w polskim rynku. Aż 25% badanych deklaruje korzystanie z tych serwisów w poszukiwaniu niższych cen lub trudno dostępnych towarów.

  • 70% internautów kupuje online co najmniej raz w miesiącu.
  • 40% robi zakupy przez internet każdy tydzień.
  • 25% korzysta z międzynarodowych platform zakupowych.

Kategoria Procent kupujących
Odzież 65%
Elektronika 45%
Produkty spożywcze 30%
Kosmetyki 25%


Praca i edukacja w sieci


Internet zmienia sposób, w jaki pracujemy i się uczymy. Raport Nexery pokazuje, że 55% Polaków korzysta z pracy zdalnej, przynajmniej w modelu hybrydowym. Najwięcej takich przypadków dotyczy branży IT, marketingu oraz edukacji. Praca zdalna staje się popularna również w mniejszych miejscowościach, gdzie nowe technologie wyrównują szanse zawodowe.

Edukacja cyfrowa zdobywa coraz większe uznanie. Aż 45% uczniów i studentów korzysta z platform edukacyjnych, takich jak Moodle czy Teams. Wywiady z uczestnikami badań pokazują, że takie narzędzia pozwalają na dostosowanie tempa nauki do indywidualnych potrzeb.

  • 55% pracujących korzysta z modelu hybrydowego.
  • 70% wskazuje elastyczność jako główną zaletę pracy zdalnej.
  • 45% uczniów korzysta z cyfrowych platform edukacyjnych.

Amazon Prime

Wzrost wykorzystania AI i cyfrowych usług publicznych


Sztuczna inteligencja (AI) zyskuje coraz większe znaczenie w codziennym życiu. Raport RegionyNEXERY pokazuje, że 30% Polaków regularnie korzysta z rozwiązań AI. Najczęściej są to asystenci głosowi, aplikacje personalizujące treści oraz narzędzia do analizy danych. AI wspiera też firmy w procesach rekrutacji i marketingu.

Duży wzrost zanotowały cyfrowe usługi publiczne. Aż 60% badanych korzysta z aplikacji takich jak mObywatel czy e-recepty przynajmniej raz w miesiącu. Nowe funkcje pozwalają na składanie wniosków urzędowych bez wychodzenia z domu. Z tego rozwiązania szczególnie chętnie korzystają osoby starsze oraz mieszkańcy małych miejscowości, dla których dojazd do urzędu może być utrudniony.

  • 30% korzysta z asystentów głosowych, takich jak Alexa czy Google Assistant.
  • 60% regularnie używa e-recept.
  • 25% zgłasza wnioski urzędowe online.

Technologie przyszłości


Raport "Regiony NEXERY 2024" zwraca również uwagę na rosnące zainteresowanie Polaków nowymi technologiami. Aż 48% badanych deklaruje, że w 2024 roku korzystało z urządzeń IoT (Internetu Rzeczy), takich jak inteligentne zegarki, systemy smart home czy czujniki bezpieczeństwa. W porównaniu z rokiem poprzednim to wzrost o 9%.

Badanie zostało zrealizowane we wrześniu 2024 roku metodą ankiety internetowej (CAWI – Computer Assisted Web Interview) na dwóch próbach badawczych (łącznie 2 654 wywiady). Pełną treść przeczytać można na stronie https://regionynexery.pl/raport-2024/

Udostępnij znajomym:

dodaj na Facebook prześlij przez Messenger dodaj na Twitter dodaj na LinkedIn

PRZERWA NA REKLAMĘ

Najnowsze w dziale Rynek medialny:

Influencerzy 2024. Dane, fakty i historie z raportu UNESCO

Krzysztof Fiedorek
Aż 68% twórców cyfrowych to nano-influencerzy. Co trzeci doświadczył mowy nienawiści, a ponad 60% nie sprawdza dokładnie informacji przed ich publikacją. Co więcej, tylko połowa ujawnia sponsorów swoich treści. Wnioski z raportu „Behind The Screens” są inspirujące i alarmujące zarazem.

Represje wobec mediów. Raport Committee to Protect Journalists za 2024

Krzysztof Fiedorek
W 2024 roku co najmniej 361 dziennikarzy na świecie trafiło za kratki, często za ujawnianie prawdy. W Chinach reporterów śledzą zaawansowane systemy rozpoznawania twarzy, a w Izraelu palestyńscy dziennikarze trafiają do więzień bez procesu. Natomiast w Mjanmie dziennikarka Shin Daewe dostała dożywocie za... drona.

Przyszłość dziennikarstwa i mediów. Prognozy Reuters Institute

KFi
74% wydawców obawia się spadku ruchu z wyszukiwarek. Płatnych subskrybentów nie przybywa, jak kiedyś, a relacje z gigantami technologicznymi stają się coraz bardziej skomplikowane. Raport "Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2025" prognozuje, co czeka świat mediów w 2025 roku.

Podobne artykuły:

Eksperyment Milgrama 2023. AI może nakłonić do przemocy

KrzysztoF
Naukowcy z Uniwersytetu SWPS powtórzyli słynny eksperyment Milgrama, w którym badani byli nakłaniani do wyrządzania bólu innej osobie na polecenie autorytetu. Tym razem autorytetem był robot. To pierwsze badanie, które pokazuje, że ludzie są skłonni szkodzić innemu człowiekowi, gdy robot nakazuje im to zrobić.

Co charakteryzuje dobry film?

Arkadiusz Murenia
Jak znaleźć interesującą pozycję filmową? Jakie elementy powinien zawierać dobry film? Czym kierować się przy wyborze filmu? Teoretycznie wydaje się, że jest to wręcz banalne pytanie. Czy aby na pewno?

Publiczni nadawcy i newsy w social media. Badanie Reuters Institute

BARD
Na Facebooku i Twitterze najaktywniejszy jest Franceinfo, internetowe ramię publicznego radia i telewizji z Francji. Z Instagrama najintensywniej korzysta brytyjskie BBC. Najmniej pracowników dba o media społecznościowe włoskiego RAI, choć wcale nie są one najskromniejsze. Reuters Institute zbadał aktywność newsową w mediach społecznościowych największych nadawców publicznych Europy.

Charakterystyka grupy ITI

Biuro Prasowe ITI
Grupa ITI prowadzi działalność na rynku telewizji komercyjnej (Grupa TVN), internetu (Onet), rozrywki (Multikino, Legia Warszawa, Pascal). Ma też własną platformę cyfrową - "n".

więcej w dziale: Rynek medialny

dołącz do nas

Facebook LinkedIn X Twitter Google RSS

praca w mediach

Wydawca, redaktor
praca stacjonarna i online Dziennikarz, reporter
oferty mediów lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich Grafik, Social Media, SEO, reklama
Warszawa • Białystok • Bydgoszcz • Gdańsk • Katowice • Kielce • Kraków • Lublin • Łódź • Olsztyn • Opole • Poznań • Rzeszów • Szczecin • Toruń • Wrocław • Zielona Góra • Praca zdalna Więcej

reklama

WhitePress - zarabiaj na swojej stronie
Dwornik.pl • szkolenia • warsztaty • marketing internetowy



Sklep reportera

Sklep reportera

Niedrogie laptopy, notebooki i netbooki
Niedrogie laptopy, notebooki i netbooki
do pisania
Cyfrowe lustrzanki i aparaty kompaktowe
Cyfrowe lustrzanki i aparaty kompaktowe
dla fotoreportera
Książki i e-booki o mediach
Książki i e-booki o mediach
do czytania
Drony wideo i latające kamery
Drony wideo i latające kamery
dla pilota
Gimbale do stabilizacji wideo
Gimbale do stabilizacji wideo
dla operatora
Oprogramowanie i aplikacje
Oprogramowanie i aplikacje
dla twórców
więcej produktów

zarabiaj

Zarabiaj przez internet

więcej ofert
gazety w PDF i epub

Czytaj gazety w PDF i EPUB

Okładka Gazeta Polska
Gazeta Polska
Okładka Młody Technik
Młody Technik
Okładka National Geographic
National Geographic
Okładka Nowa Fantastyka
Nowa Fantastyka
Okładka Sieci
Sieci
Okładka Tygodnik Powszechny
Tygodnik Powszechny
więcej e-gazet

Reporterzy.info

Dla głodnych wiedzy

Nasze serwisy

Współpraca


© Dwornik.pl Bartłomiej Dwornik 2oo1-2o25
stats