18.01.2001 Warsztat reportera
Filozofia. Wykład I
Krzysztof Dowgird
Wykłady Magisterskiego Zaocznego Studium Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim.
Filozofia, wykład I
Filozofia, w głównej mierze, polega na badaniu relacji między pojęciami.
- Analizy pojęciowe, na których opiera się filozofia, polegają na tym, by sprawdzić, czy i co dana wypowiedź znaczy.
- Czyli: czy można związać z nią jakieś wyobrażenie.
- Np.: mam psa, który jest jednocześnie biały i brązowy.
- To jest bez sensu.
- Przyjęło się rozdzielać informację od komentarza.
- Istnieją jednak poważne argumenty za tym, by sądzić, że jest to oszukiwanie samego siebie.
- Ludzie wierzą w to, że najbardziej obiektywnego opisu świata dostarczają nauki (fizyka…)
- Co to jednak znaczy: obiektywny?
- OBIEKTYWIZM WYŚRUBOWANY.
- Opis obiektywny to taki, którego treść nie zależy od tego, kto opisuje.
- Wszyscy posługujemy się językami naturalnymi.
- Sensy słów, ich dobór zostały ukształtowane przez wieki tradycji, to, jakimi jesteśmy itd.
- To powoduje, że wszelkie opisy w tych językach są nieobiektywne.
- Czyli opis obiektywny może powstać w języku, który nie ma tego bagażu, nie zależy od użytkownika.
- Kim jest ten ktoś, kto miałby używać tego języka?
- Nikim.
- Żeby język opisu był obiektywny, nie powinno być nikogo, kto miałby coś na myśli używając go.
- Opis obiektywny powinien być w języku, w którym nikt by nie mówił.
- Słowa takiego języka nic by nie znaczyły,...
- …bo znaczenie słowa to wyobrażenia, jakie ktoś wiąże z tym słowem.
- Czyli język, którego nikt nie używa, nic by nie znaczył.
- OBIEKTYWIZM W ZNACZENIU SŁABSZYM / POTOCZNYM.
- Nie jest prawdą, że obiektywny – w tym znaczeniu – to pozbawiony emocji.
- Nie można obiektywnie ocenić dzieła sztuki, nie będąc w odpowiednim stanie emocjonalnym (chyba coś nie tak…)
- Czyli: jeżeli filozofię będziemy rozumieli jako badanie zależności pojęciowych (z punktu widzenia ich sensowności), to rezultaty tego rodzaju badań będą miały dosyć ograniczony walor.
- Konkluzje sformułowane na podstawie twierdzeń w jakimś języku również nie będą miały waloru uniwersalnego.
- Czyli to, że uznamy np. jakiś problem za pozorny, to nie znaczy, że on zawsze takim pozostanie.
- Może się to zmienić w wyniku przewartościowania pojęć.
- Tak jak niegdyś filozofowie zachodni koncentrowali się na dowodzie na istnienie Boga.
- Aż doszli do przekonania, że próba rozwiązywania tego problemu, bo Bóg jest „nie z tego świata”, a dowodzić możemy tylko o rzeczach z tego świata.
- Dowody dotyczą nauki, a Bóg to sprawia wiary.
- Wtedy zajęli się szukaniem racjonalnych podstaw, by wierzyć.
- Filozofia nie jest nauką.
- Nauka ma określony obiekt badań i metodę badawczą (np. fizyka).
- Filozofia nie ma ani metody, ani obiektu.
- Można od biedy powiedzieć, że obiektem są pojęcia, ale:
- Nie tyko one.
- A jeśli nawet, to dotyczą bardzo wielu rzeczy.
- Podział filozofii – dokonać go można ze względu na pytania, jakie się zadaje.
- Epistemologia – teoria poznania.
- Pytania o nasze możliwości poznawcze.
- Dotyczy np. standardów poprawności: dlaczego, mimo iż w różnym świetle przedmioty różnie wyglądają, analizujemy przedmioty w świetle białym.
- Ontologia - teoria bytu.
- Będziemy epistemologię omawiali razem, bo:
- Trzeba wiedzieć, jak poznawać, żeby się dowiedzieć, co jest.
- Ale to oznaczałoby, że sposób poznawania wybieramy niezależnie od właściwości tego, co poznajemy.
- Czyli oznaczałoby to, że istnieje jedna metoda do poznawania wszystkiego.
- W rzeczywistości obu czynności dokonujemy jednocześnie.
- Etyka - problematyka moralności.
- Estetyka – teoria piękna.
EPISTEMOLOGIA + ONTOLOGIA
- Co to znaczy: wiedzieć?
- Atrybuty wiedzy:
- Pewność – nie jest obiektem zainteresowania filozofii, a psychologii.
- Bez sensu jest stwierdzenie: chyba wiem.
- Prawda – teoria prawdy (na czym polega to, że przekonanie, które jest przedmiotem wiedzy, jest prawdziwe).
- Jak się coś wie, to powinno to być prawdziwe.
- Jeżeli się wie coś, co jest fałszem, to się tak naprawdę tego nie wie, tylko się myśli, że się wie.
- Argumentacja – metodologia (w jaki sposób należy dochodzić do przekonań prawdziwych, które wywołują w nas pewność).
- Dowód służy do tego, żeby uzyskać pewność.
- Argumentacja ta musi uprawniać do pewności.
- Metodologia – sposoby osiągania przekonań prawdziwych.
- Skąd wiedzieć, jaki jest właściwy sposób dowiadywania się? Ano, trzeba się tego dowiedzieć.
- Nie ma rozwiązania dla tego problemu.
- Można podejść realistycznie i zapytać: czy może w ogóle istnieć metoda dobra do uzyskiwania przekonań o wszystkim?
- Wiele wskazuje, że nie.
- Np. fakt, że istnieje kilka rodzajów nauk:
- Nauki dedukcyjne (matma, logika).
- Posługują się dedukcją.
- Rozumowanie dedukcyjne jest niezawodne, przestrzega reguł logiki.
- Prawdziwe przesłanki oznaczają koniecznie prawdziwy wniosek.
- Nauki empiryczne (biologia, astronomia).
- Dominuje w nich rozumowanie indukcyjne.
- Jest zawodne – na podstawie prawdziwych przesłanek można wysnuć fałszywy wniosek.
- Humanistyczne (cała reszta).
- Nauki dedukcyjne:
- Nauka dedukcyjna tworzy system dedukcyjny.
- Składają się nań:
- Aksjomaty (zdania przyjęte bez dowodów, a nie pewniki).
- Terminy pierwotne (specyficzne dla danej dziedziny pojęcia, które się definiuje).
- Definicja wyrażenia sensownego (pokazuje, jakie wyrażenia są w danym systemie uprawnione).
- Zazwyczaj podaje się wzorcowe wyrażenie sensowne, i podaje się reguły pozwalające takie wyrażenia tworzyć.
- Reguły dowodzenia / przekształcania (zasady przekształcania wyrażeń sensownych).
- Istnieje zasada, że przekształcanie wyrażenia sensownego zgodnie z regułami przekształcania daje inne wyrażenie sensowne.
- Składają się na nie prawa logiki + inne reguły specyficzne dla danej dziedziny.
- System dedukcyjny gwarantuje prawdziwość wniosku.
- Systemów dedukcyjnych nie możemy zastosować do wszystkiego, bo:
- Zajmują się rzeczami bardzo prostymi.
- Od początku zdefiniowanymi.
- Są to rzeczy wymyślone, a nie odkrywane w świecie.
- Zawsze dają prawdę, ale nie dają nowej wiedzy.
- Nauki empiryczne:
- Posługują się wnioskowaniem indukcyjnym.
- Wnioskowanie indukcyjne można podzielić na dwa rodzaje:
- Indukcja enumeracyjna (przez wyliczenie).
- Na podstawie serii obserwacji dokonuje się uogólnienia.
- Np. oglądamy łabędzie (np. 100), wszystkie są białe, więc mówimy, że łabędzie są białe.
- A okazuje się, że w Australii są czarne (Ola twierdzi, że zasada ta nie dotyczy również i Majorki).
- Może być:
- Niezupełna – na podstawie określonej liczby przypadków wnioskujemy o wszystkich.
- Zupełna – wyliczamy wszystkie przedmioty, które należą do danej klasy.
- Ale to bez sensu, bo naszym celem było stworzenie twierdzenia uniwersalnego po to, żeby nie rozpatrywać każdego przypadku, i żeby móc przewidywać, co będzie i wyjaśniać, co było. Na podstawie ogólnych prawidłowości.
- Cały cymes w tym, jak przejść od tych wielu przesłanek szczegółowych do wniosku ogólnego.
- Tu pojawia się K.R.Popper i jego...:
- Metoda hipotetyczno – dedukcyjna.
- Popper zakwestionował indukcję enumeracyjną.
- Stwierdził, że to, co nazywaliśmy wnioskowaniem opartym o analizę jakiejś grupy przypadków, to żadne wnioskowanie, a po prostu zamiana jednego słowa w zdaniu.
- Zamiast mówić: ten i ten jest taki, mówimy: wszystkie są takie.
- Zmiana słowa w zdaniu, to nie wnioskowanie.
- Popper czynność, jaką wykonujemy, nazwał rozumowaniem hipotetyczno – dedukcyjnym i wytłumaczył ją w całkiem inny sposób.
- Najpierw stawiamy hipotezy (zawsze jest tak a tak), wymyślone zdania ogólne (jak wymyślone – to sprawa dla psychologów, a nie filozofów).
- Drogą rozumowania dedukcyjnego wyprowadzamy konkluzję z tej tezy (planujemy eksperyment – wnioskujemy, co powinno, według naszej początkowej hipotezy, zdarzyć się po przeprowadzeniu poszczególnych czynności).
- Przeprowadzamy eksperymenty, i na ich podstawie stwierdzamy, czy ogólna hipoteza, postawiona na początku się sprawdziła, czy też nie.
- To, że hipoteza się sprawdziła, nie oznacza wcale, że jest prawdziwa.
- Specyfika podejścia Poppera polega na tym, iż dzieli on hipotezy na:
- Fałszywe.
- Takie, których fałszywości nie okazano.
- W praktyce nie jest tak, że hipotezę, która okazała się podczas milionowego eksperymentu fałszywa, wywalamy do kosza.
- Zazwyczaj wtedy usztywniamy tę hipotezę, czyli obwarowujemy ją warunkami ograniczającymi jej zastosowanie.
- Sprawdzamy, czym ten nieudany eksperyment różnił się od miliona udanych.
- Innym rozwiązaniem jest zawężanie prawdziwości.
- Oznacza to, że formułę:
- Zawsze, jeżeli A, B i C, to...
- Zamieniamy na:
- Zawsze, jeżeli A, B, C i D, to…
- Ograniczamy ją w jej ogólności.
- Hipotezy muszą wiązać się z wiedzą dostępną nam do tej pory.
- Hipoteza jest tym lepsza, im trudniej ją obalić.
- A paradoksalnie, im hipoteza śmielsza, im mamy mniejszy dostęp do danych, pozwalających na jej weryfikację.
- Czyli, im hipoteza „głupsza”, tym lepsza.
- Frapujące w tym systemie jest to, że nigdy nie mamy tej PRAWDY – zawsze jesteśmy blisko niej, ale nigdy nie ma 100 %. Zawsze istnieje możliwość wykonania doświadczenia czy znalezienia świadectwa, które mogłoby naszą tę hipotezę obalić.
- Istnieje przecież nieskończona ilość czynników wpływających na obiekt naszej hipotezy.
- Thomas Kuhn, inspirowany dokonaniami Poppera, posunął tę teorię o krok dalej.
- Rewolucje naukowe polegają nie tylko na formułowaniu nowych teorii i hipotez, ale głównie na zmianie schematu pojęciowego, systemu myślenia.
- Co jakiś czas dokonuje się rewolucja w nauce powodująca, że cały system pojęć jest rozumianych na nowo.
- Potem następuje moment walki konserwatystów (uprawiających naukę w dotychczasowej formie i posługujących się pojęciami rozumianymi w dotychczasowy sposób) z rewolucjonistami (proponującymi nową naukę, nową teorię, posługującymi się pojęciami, które można zrozumieć jedynie w ramach tej teorii).
- I nie mogą się dogadać, bo posługują się inną aparaturą pojęciową.
- Jeżeli walkę tę wygrają rewolucjoniści, ich nauka staje się tą główną, wyjaśnia zagadki wyjaśnione dotychczasową nauką, wyjaśnia także jakieś nowe, ale pozostawia też jakieś zagadki niewyjaśnione.
- Wtedy pojawiają się kolejni rewolucjoniści, itd...
- Przykład:
- Kiedyś istniała teoria flogistonu (substancji, która znajdowała się we wszystkim).
- I zgodnie z tą teorią spalanie polegało na uwalnianiu się flogistonu.
- I to wyjaśniało, dlaczego spalone resztki maja mniejszą objętość od substancji przed spaleniem.
- Jednak były i przypadki odwrotne, z którymi nie wiedziano, co zrobić – kiedy resztek było więcej, niż przed spaleniem (zwłaszcza, jeżeli odbywało się to w zamkniętym naczyniu).
- I wtedy przyszła teoria spalania tlenowego – polegającego na wiązaniu tlenu, a nie uwalnianiu flogistonu.
- To wyjaśniało sytuacje, w których resztek było więcej, ale nie te, w których resztek było mniej.
- Wtedy wykonano spalanie w zamkniętej kolbie, i okazało się, że nic się nie zmieniło – przed spalaniem było tyle samo, co i po spalaniu.
- Można to było interpretować dwojako:
- Flogistonowcy mówili: No tak, bo flogiston został zamknięty w bańce, i nie miał dokąd uciec.
- A tlenowcy – wiadomo.
- Czyli interpretacja zależy od teorii.
- Inny przykład:
- Gdyby powiedzieć Kolumbowi, że odkrył Amerykę, a nie Indie, argumentując, że przecież ci ludzie wyglądają inaczej, niż Hindusi, to on mógłby powiedzieć: No tak, bo to są Hindusi z drugiej strony.
- Te same dane empiryczne są inaczej interpretowane w ramach innego systemu pojęciowego.
- A w ramach systemu Kolumba nie istniało nic takiego, jak Ameryka.
- System pojęciowy kształtuje naszą percepcję świata, ale percepcja świata również kształtuje nasze pojęcia.
- Nowe fakty każą nam tworzyć nowe pojęcia.
- Ale w ten sposób zaciera się granica między teorią a danymi, które mają ją potwierdzać.
- Ponieważ w zależności od danych posługiwać się będziemy różnymi teoriami.
- Ludziom się wydaje, że teoria sobie, a praktyka sobie, a w rzeczywistości jeżeli czegoś nie ma w naszym systemie pojęciowym, tego nie zobaczymy.
- Nie jest więc tak, że teorię budujemy sobie na podstawie obiektywnego oglądu świata.
- Dlatego rewolucyjne teorie tak trudno załapują.
- Ile mogło być proponowanych teorii, które były naprawdę dobre, a nie załapały...
- Dlaczego niektóre teorie załapują, a niektóre nie?
- Bo są bliższe prawdy?
- Bo są bliższe obowiązujących?
- Bo są prostsze (dlatego zwyciężył Kopernik nad Ptolemeuszem) ?
- Teoria prawdy - które przekonania są prawdziwe.
- To już na następnym wykładzie.
Części cyklu:
PRZERWA NA REKLAMĘ
Najnowsze w dziale Warsztat reportera:
Maciej Orłoś i jego recepta na wystąpienia bez stresu
Bartłomiej Dwornik
Czy można nauczyć się mówić publicznie tak, by przykuwać uwagę i wzbudzać sympatię? Maciej Orłoś przekonuje, że tak. W wydanej przez Wydawnictwo RM książce „Wystąpienia bez stresu” daje czytelnikom nie tylko zestaw sprawdzonych technik, ale i solidną dawkę pewności siebie. [patronat Reporterzy.info]
AI slopy i mikrotargetowanie. Dlaczego lepiej NIE LAJKOWAĆ chałkonia
Bartłomiej Dwornik
"Całkiem sam wyhodowałem ten szczypior czosnkowy na parapecie. Ale pewnie mi nie pogratulujesz." Też masz zalew takich wpisów w społecznościach? Więc uważaj. Nazywa się toto AI slop (lub Boomer Trap) i WCALE NIE JEST niewinną igraszką i zabawą. To doskonale przemyślany mechanizm, w którym walutą jesteś ty. Na początku twój czas i zaangażowanie. A za chwilę twoje pieniądze.
Wydajność WordPressa na wyciągnięcie ręki. Jak minimalizować obciążenie serwera przez optymalizację wtyczek
MB
Jakie wtyczki najbardziej obciążają serwer, jak można identyfikować i usuwać zbędne wtyczki oraz jak optymalizować pozostałe, aby poprawić wydajność strony. Poznaj praktyczne narzędzia i wskazówki do monitorowania i utrzymania optymalnej wydajności strony na WordPressie.
Podobne artykuły:
Search Engine Optimisation – A Guide From Polish Journalists [LINK]
Bartłomiej Dwornik
Poradnik dla dziennikarzy: jak pisać artykuły do internetu zgodnie z zasadami pozycjonowania Search Engine Optimization (czyli SEO). Tekst przygotowany przez redakcję Reporterzy.info dla anglojęzycznego wydania internetowego portalu European Journalism Observatory - EJO.
Reklama ukryta
Biuro Reklamy TVP S.A.
W przekazywanych informacjach należy unikać sformułowań wartościujących, podkreślających zalety lub zachęcających do korzystania z towarów lub usług. Publikacja dzięki uprzejmości Komisji Etyki TVP.
Wpływ telewizji na dzieci i młodzież
Małgorzata Więczkowska
Refleksja nad etycznym wymiarem mediów powinna skłaniać rodziców i wychowawców do eliminowania zagrożeń wynikających z tego tytułu, a przede wszystkim do krytycznego odbioru mediów.
Sztuka robienia wywiadu - kontekst wojny
Patrycja Kierzkowska
Tym razem zaprezentuję sztukę robienia wywiadu w kontekście… wojny. Tak! Wywiad to sztuka wojny. I nie przypadkiem kojarzysz (lub nie) to z Sun Tsu “Sztuka wojny”.